Esther skrev:klorofyll skrev:Jag kommer alltid vara okunnig, men Jerusalem ligger på Israelisk mark, eller? Har andra länder i området någon form av kontroll på Jerusalem? Bor det många muslimer i Jerusalem? Jag tycker att det är ganska intressanta frågor. Om Jerusalem är största staden i Israel så tycker jag inte att det är så konstigt att man har ambassaden där. För övrigt, har Trump angett något skäl? Det är trots allt en svår situation när den heliga staden delas av två religioner och ligger i det ena landet. Men nu handlar det om ambassaden eller?
Kung David kan man säga grundade staden (som betyder fred) Jerusalem . Israel har därmed nästintill alltid haft Jerusalem som huvudstad. Den har varit huvudstad i en sisådär 5000 år i judarnas land - Israel (som då också Muhammed säger i den suran som också kallas Isra). Landets namn - Israel (inte Palestina som det kom att kallas av Engelsmännen när de hade det) -- är judarnas land...att de flesta svenskar inte kan historia visar alltid Wallström med en beklaglig och mycket tragisk precision.
Vidare så kom inte Muhammed och grundade Islam förrän en sisådär 3.400 år efter staden Jerusalems grundandes av judarna... ja det är inte lätt med varken tid eller historia för människor...
Finns Gud?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Finns Gud?
Veritas vos liberabit
Esther skrev:THE QUR'AN SAYS
Om konflikten skall lösas får folkrättsliga principer användas så långt det räcker. Det blir besvärligt om religionens urkunder skall räknas som juridiskt bindande. Man måste se ett slut på konflikten som gör att båda sidor kan känna att de kommit fram till en god och rättvis lösning. Se människan.
Moderator
Esther skrev:klorofyll skrev:Jag kommer alltid vara okunnig, men Jerusalem ligger på Israelisk mark, eller? Har andra länder i området någon form av kontroll på Jerusalem? Bor det många muslimer i Jerusalem? Jag tycker att det är ganska intressanta frågor. Om Jerusalem är största staden i Israel så tycker jag inte att det är så konstigt att man har ambassaden där. För övrigt, har Trump angett något skäl? Det är trots allt en svår situation när den heliga staden delas av två religioner och ligger i det ena landet. Men nu handlar det om ambassaden eller?
Kung David kan man säga grundade staden (som betyder fred) Jerusalem - genom att flytta templet dit. Israel har därmed nästintill alltid haft Jerusalem som huvudstad. Den har varit huvudstad i en sisådär 5000 år i judarnas land - Israel (som då också Muhammed säger i den suran som också kallas Isra). Landets namn - Israel (inte Palestina som det kom att kallas av Engelsmännen när de hade det) -- att de flesta svenskar inte kan historia visar alltid Wallström med en beklaglig och mycket tragisk precision.
Vidare så kom inte Muhammed och grundade Islam förrän en sisådär 3.400 år efter staden Jerusalems grundandes av judarna... ja det är inte lätt med varken tid eller historia för människor...
Haha, hade jag ingen aning om... Vilken bikupa!
Religion medför ofta polaritet. Det är så absurt, kristendom och islam. Jag skulle vilja a en bok med exempel på vad som skiljer moraliskt och det ska va bokstavligt.
Esther skrev:Kung David kan man säga grundade staden (som betyder fred) Jerusalem .
Jebus var det namn som Jerusalem hade före israeliternas erövring av Palestina, omkr. 1000 - 950 fvt.
Moderator
klorofyll skrev:Religion medför ofta polaritet. Det är så absurt, kristendom och islam. Jag skulle vilja a en bok med exempel på vad som skiljer moraliskt och det ska va bokstavligt.
Det finns mer paralleller mellan judendomen och Islam eftersom båda är regelstyrda och Gud avlägsen och hård - straffade.
Kristendomen baserar sig på Kristus Jesus - Gud son och handlar främst om förlåtelse, nåd (inget straff) samt Gud ses som härvarande och nära genom Sin Helige Ande bebor han oss och Han är Kärlek och Frihet genom Sanningen.
Detta är mycket kort... Det är samme Gud dock i alla tre regionerna - En Enda Gud. Men för kristna ser de denne Ende Gud i tre personer: Fader, Son och Ande
Veritas vos liberabit
Pilatus skrev:Esther skrev:THE QUR'AN SAYS
Om konflikten skall lösas får folkrättsliga principer användas så långt det räcker. Det blir besvärligt om religionens urkunder skall räknas som juridiskt bindande. Man måste se ett slut på konflikten som gör att båda sidor kan känna att de kommit fram till en god och rättvis lösning. Se människan.
Veritas vos liberabit
Esther
Har du någon bra teori om vad treenigheten betyder?
Jag ser Bibeln som en "sagobok" som återspeglar dagens samhälle. Inget händer som inte står i Bibeln, men bibeln är symbolen.
Men judarna, eller vissa judar, tror att Jesus kommer tillbaka, enligt kristendomen lämnade han väl aldrig utan finns kvar bland oss.
Esther skrev:Pilatus skrev:Om konflikten skall lösas får folkrättsliga principer användas så långt det räcker. Det blir besvärligt om religionens urkunder skall räknas som juridiskt bindande. Man måste se ett slut på konflikten som gör att båda sidor kan känna att de kommit fram till en god och rättvis lösning. Se människan.- det som står i Quranen är för alla muslimer - ja och amen. Att man inte ens erkänner det som Muhammed sa om Israel är djupt graverande för en troende - det är alla - muslim.
Skall palestinier kunna bygga en modern stat måste de få stöd utifrån. Jag tror det finns flera länder som vill se en sådan vändning. Om vi ständigt skall skuldbelägga någon part så blir det inget av freden. Därför gör Trump en dumhet med att flytta ambassaden, det är en markering. Som alternativ hade han kunnat kalla till samtal om de mest näraliggande frågorna. Terror från jihadister, Gazaremsan och bosättningarna på Västbanken och Palestinas framtid. Det finns många frågor att lösa, man kunde börja nysta i någon ända. En framgång för Trump skulle göra America great, respekten skulle öka och spänningen i Mellanöstern skulle mildras.
Moderator
klorofyll skrev:Esther
vad det betyder?
Det betyder att Gud visar sig i tre olika personer för människan... såsom Fader (Allsmäktig Gud) såsom Sonen (Jesus Kristus som är Vägen via Sanningen till Livet) och deras Helige Ande...
Veritas vos liberabit
klorofyll skrev:Varför tro du Jesus dog?
Han provocerade prästerna genom sitt uppträdande på den yttre tempelgården.

Moderator
Pilatus skrev:Esther skrev:Pilatus skrev:Om konflikten skall lösas får folkrättsliga principer användas så långt det räcker. Det blir besvärligt om religionens urkunder skall räknas som juridiskt bindande. Man måste se ett slut på konflikten som gör att båda sidor kan känna att de kommit fram till en god och rättvis lösning. Se människan.- det som står i Quranen är för alla muslimer - ja och amen. Att man inte ens erkänner det som Muhammed sa om Israel är djupt graverande för en troende - det är alla - muslim.
Skall palestinier kunna bygga en modern stat måste de få stöd utifrån. Jag tror det finns flera länder som vill se en sådan vändning. Om vi ständigt skall skuldbelägga någon part så blir det inget av freden. Därför gör Trump en dumhet med att flytta ambassaden, det är en markering. Som alternativ hade han kunnat kalla till samtal om de mest näraliggande frågorna. Terror från jihadister, Gazaremsan och bosättningarna på Västbanken och Palestinas framtid. Det finns många frågor att lösa, man kunde börja nysta i någon ända. En framgång för Trump skulle göra America great, respekten skulle öka och spänningen i Mellanöstern skulle mildras.
De har fått så oändligt mycket pengar utifrån - tror att en av frugorna till en av de fd männen som styrt dem bor i Paris idag med över en miljard... Arafat (information via universitetet) behöll sitt folk överallt i läger (fast de flesta länder tog emot dem som de bor hos oss idag) eftersom detta skulle framkalla andra länders "tycka synd om knapp" som genererade mer pengar i deras privata fickor...
Man kan nog säga att det absolut är ett välgrundat beslut att strypa tillförseln till att göra vissa palestinier rika bortom alla föreställningar och satsa på att se till att de kommer till förhandlingsbordet. De pengar som inte rinner in i privata fickor går till vapen och terrorutbildning samt ett evigt förvrängande av historiska fakta...
Veritas vos liberabit
Återgå till "Religion och andlighet"