meanman skrev:Har du kännedom, erfarenhet av gudomligheter, som är mer än enbart en tros föremål?!
Detta är ju intressant. För det första - vad menar du med "gudomlighet"? Menar du med "en tros föremål" att flera trosföreställningar ska nämna dessa "gudomligheter"?
Själv skiljer jag på "Gud" och "gud". Med "Gud" menar jag inte ett väsen som vi kan se direkt, utan snarare något vi kan förnimma som en tanke bakom. Det är en entitet som låter sig begrundas i en maskros lika väl som i en nebulosa eller den statistiska osannolikheten för att universum och vi skulle finns till. Den mest träffande beskrivningen av Gud som jag har läst återfinns i
Laozi (Dao).
"gud" använder jag lite mer skrupellöst, och menar med det typ andligt väsen som står över människan, framförallt i kristen tro. Denna typ av "gud" kallas i bibeln ibland för "Herrens ängel" eller liknande, och kan kommunicera direkt med människan. I såna fall är det inte längre fråga om "Gud" utan om en "gud".
Vi är alla kompetenta att uppfatta Gud - därtill krävs inga speciella förmågor. Ser man inte Gud i skapelsen genom att betrakta moln, människan, blommor och stjärnhimlen kommer insyn i den andliga världen - t.ex. "spöken", andar eller elementarväsen - inte att göra vare sig till eller från. Man når inte vetskap om Gud genom vetskapen om "gudar", men upplevelsen av en andlig värld kan öppna sinnet så att Guds verk i både det öppna och det fördolda blir tydligt.
Hej och hå