Fromm skrev: Kopplingen finns i att skrattets ursprung signalerar att faran är över (falskt alarm/punchline).
Därför blir vi lätt smittade av skratt inom flocken. :) :D :lol:
Haha, Fromm, jag tycker att bilden var rolig. Det får mig att tänka på att ännu en aspekt på det hela: Det som kan uppfattas som en dragning till 'det mörka' kan ha att göra med att inte väja för det svåra i livet, att integrera och kanske överskrida (t.ex. genom humor) den tragik och smärta som ingen kan undkomma. För att anknyta till en annan diskussion (i en annan tråd), som jag såg att ni hade, så finns kanske här kärnan av det vi ofta menar med 'allvar', att se, känna och uttrycka livets svåra sidor, men ändå komma ut med hälsan i behåll. Observera att jag skriver "se, känna och uttrycka" och inte bara "se". Med denna definition blir allvar inte att förväxla med saklighet. Det handlar inte om ett objektivt konstaterande utan om att gå in med hela sin kognitiva och emotionella förmåga, med ett i grunden levande, estetiskt förhållningssätt. Allvar och humor ligger nära varandra eftersom båda handlar om att integrera känsla och förnuft, och inget av dem kan undkomma det svåra.
Jag tror inte att man på ett enkelt sätt kan påstå att 'lyckan' och 'solsken' är målet (snarare skulle jag kanske hävda att målet är en upplevelse av livsmening). Så jag är kanske inte hedonist... då, men det är otroligt intrikata frågeställningar, som måste analyseras ur flera perspektiv: biologiska fakta och drivkrafter, medvetna förhållningssätt.
Avantgardet berättade i den andra tråden om sin uppväxt och att han inte upplevde att hans beskrivningar av den lät eller kändes helt 'allvarliga'. Det att beskriva något svårt, och inte väja för det, utgör nog redan i sig ett visst allvar. Dock utgör redan själva det diskursiva beskrivandet en viss distansering, och om beskrivningen kontrasterar mot vanlig dekorum för ett visst sammanhang uppstår en spänning som kan upplevas som inte helt allvarlig. Därför tycker jag att ni gjorde rätt i att påpeka att en annan aspekt på 'allvar' är vad man gör, hur man handlar. För att förstå den fulla meningen i en utsaga (förstådd inte bara som semantisk mening utan i ett pragmatiskt sammanhang) måste den föras tillbaka till verkligheten.
Detta sista gäller nog också Transversalens fråga om varför vissa "dras till det mörka". Menar du i ord (eller snarare din tolkning av vad som utsägs) eller i handling, eller både och?