Har du mer än du behöver av materiella ting?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Har du mer än du behöver av materiella ting?

Inläggav Cosmic philosopher » 26 mar 2011 00:08

Hej!

1) Hur snabb är du på att göra dig av med saker,prylar eller materiella ting som du egentligen inte använder längre? Om eller när du gör dej av med sådana saker - säljer du oftare än bara ger bort?

2) Hur mycket saker,prylar eller materiella ting har du just nu som du egentligen inte använder och som bara ligger och"tar upp plats"  i din bostad/källare/förråd? Ingenting?Lite? Sådär eller mycket? Anser du att du har för mycket prylar? Eller för lite? Motivera!

3) Hur stor bostad har du? Hur stor yta är den på  i kvadratmeter? Och för hur många personer? Anser du att du har en måttligt stor bostad till ytan som du är nöjd med? Eller skulle du hellre vilja ha en större bostad? Eller en mindre? Motivera i så fall!

4) Om du nu anser dig leva i "lyx och överflöd" - tror du att du skulle blivit lyckligare rent allmänt om du inte hade mer än vad du hade behövt av materiella saker,prylar och ting? Tror du att du hade blivit gladare utan ditt "nuvarande lyx och överflöd"?  Om du hade blivit gladare av detta - varför gör du då inte av dej dessa saker så snart som möjligt?

För er som missat ett i mitt tycke intressant avsnitt på programmet "Tendens" - lyssna på avsnittet från 20110322  samtalet: "Jag sålde allt" med Peter Hallén:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4400904

Skriver Cosmic philosopher

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 26 mar 2011 00:24

Jag hade mycket skräp förr, och det ligger nog ett par hundra kilo  data prylar sorterat av alla dess slag.har det när jag lagar andras datorer och ser inte det som lyx.

det enda materiella jag sätter värde på är mina papper och foton,, samt min dator som verktyg.
mina hårddiskar e guld.. dom vill jag inte bli av med-
saker kommer och går, ger bort det mesta, tar bara betalt ifall det kostat mig något att köpa in.

två rum och kök, ungarna delar rum när dom e här..  bott här i 12 år och känner mig hemma i denna soffa.. kan tänka mig en kvadrat meter som bostad.. fast ungarna gillar nog inte det.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 26 mar 2011 01:14

Vad jag har och vad jag behöver ha är två diametralt olika aspekter, men vad jag tycks lida av är en "bra att ha mentalitet", vilket innebär att jag ser ett värde i att inte slänga i onödan, det som jag motiverar inställningen med är någon sorts krigsskadementalitet, ett arv ifrån farsan, vi kanske behöver "skräpet" i framtiden...

Användarvisningsbild
dk
Kontakt:

Re: Har du mer än du behöver av materiella ting?

Inläggav dk » 26 mar 2011 10:45

Cosmic philosopher skrev:Hej!

1) Hur snabb är du på att göra dig av med saker,prylar eller materiella ting som du egentligen inte använder längre? Om eller när du gör dej av med sådana saker - säljer du oftare än bara ger bort?

2) Hur mycket saker,prylar eller materiella ting har du just nu som du egentligen inte använder och som bara ligger och"tar upp plats"  i din bostad/källare/förråd? Ingenting?Lite? Sådär eller mycket? Anser du att du har för mycket prylar? Eller för lite? Motivera!

3) Hur stor bostad har du? Hur stor yta är den på  i kvadratmeter? Och för hur många personer? Anser du att du har en måttligt stor bostad till ytan som du är nöjd med? Eller skulle du hellre vilja ha en större bostad? Eller en mindre? Motivera i så fall!

4) Om du nu anser dig leva i "lyx och överflöd" - tror du att du skulle blivit lyckligare rent allmänt om du inte hade mer än vad du hade behövt av materiella saker,prylar och ting? Tror du att du hade blivit gladare utan ditt "nuvarande lyx och överflöd"?  Om du hade blivit gladare av detta - varför gör du då inte av dej dessa saker så snart som möjligt?

1. Jag har svårt för att göra mig av med saker, men arbetar på det. I min familj slänger man inte gärna saker, utan man sparar precis som man gjorde förr när ting var dyrt och fint att ha och man skulle vårda. Jag måste tänka både 2 och 3 gånger innan jag kan göra mig av med en sak. Ett socialt arv som jag tror många av oss svenskar brottas med. Det var inte längesen vi levde i ett annat slags samhälle.

2. Jag har för mycket prylar, men jag tror jag egentligen har färre i jämförelse med många andra. jag köper inte mycket och om jag köper nåt har jag tanken "en in en ut" som jag vill följa ( men inte alltid gör). Jag känner mig tung av tingen, färre ting skulle göra mig friare till sinnet. Behöver fler tomma ytor i mitt hem. Men jag vill inte köpa förvaringslådor på Ikea och gömma prylarna, för jag ser för många likheter mellan det och hur man gömmer skiten psykologiskt i sitt inre. Sätter många likhetstecken mellan mitt hem och mitt psyke. Har kanske läst för mycket Feng Shui...

3. Bor i ett stort hus  (ca 150 kvm samt källare) med 4 katter och 3 barn och man. Tycker det är för stort. Skulle vilja ha mindre rum, färre prylar. Inbillar mig att det skulle bli enklare att leva då, mindre att städa och plocka undan.

4. Färre saker skulle absolut ge mig mera frid till sinnet. Men i en familj finns det fler att ta hänsyn till. Barnen ska inte behöva uppleva sig som konstiga allt för mycket. Sen är inte partnern riktigt inne på samma väg.

Men sen finns ytterligare en aspekt, vissa saker är bra att spara på då de kan behövas igen om några år. Speciellt när man har barn. Det är skönt att slippa köpa nytt varje gång ett barn har växt ur nåt, eller kommer på att de vill göra något.

/dk
<a href="http://www.utstallningsform.se" target="_blank">Desirée Kjellberg - Utställningsform.se</a>

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 26 mar 2011 12:04

Cosmic philosopher skrev:Hej!

För er som missat ett i mitt tycke intressant avsnitt på programmet "Tendens" - lyssna på avsnittet från 20110322  samtalet: "Jag sålde allt" med Peter Hallén:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4400904

Hej Cosmic philosopher

Intressant och viktig fråga, viktig på så sätt att det inte är så dumt att fundera på sitt eget beteende ibland.

1. Jag är ganska snabb och "duktig" på att göra mig av med sådant som jag inte använder och som dessutom inte har varken något affektivt eller ekonomiskt värde. När jag har en storstädningsdag och går igenom mina saker brukar jag ha tre kriterier, var av något av dessa måste vara uppfyllt, för att jag inte ska slänga objektet:

K1: Ha en praktisk nytta i min vardag (dvs att ja åtminstone använder objektet en gång i veckan). Detta kan ju självklart variera beroende på vad det är.

K2: Ha ett ekonomiskt värde. Jag slänger alltså inte en ny stereo även om jag inte använder den eller inte känner mig fäst vid den.

K3: Ha ett affektionsvärde, t.ex. en gåva av någon som jag tycker om, eller förknippad med ett starkt positivt minnet etc.

Jag har dock en hel del saker i källaren som jag absolut skulle kunna slänga direkt och här handlar det mer om lättja, dvs att jag inte har pallat greja med det, eller inte haft tid etc. Prioriteringar helt enkelt. Jag säljer bara större och mer värdefulla objekt där tidsåtgången och arbetsinsatsen för själva säljprocessen är läger än vad jag får in på försäljningen. Jag ger gärna bort om jag ser ett något sånär smidigt sätt för detta. Kasserar och slänger gör jag enbart om objektet är skadat eller utslitet etc.

2. Ja om jag räknar sådant som jag bara använder vissa stunder så är det ganska mycket. Jag har t.ex. en cykel som jag bara använder på sommaren. Så den har ju stått oanvänd hela vintern. Men om du menar sådant som jag verkligen bara skulle kunna göra mig av med utan att jag ens märkte någon skillnad så kan jag tänka mig att ca 40% av allt jag äger är sådant, då medräknat husgeråd, möbler, teknikprylar, kläder (!!!) etc.

3. Vi bor i en 3-rummare på ca 80 kvm. Planlösningen är inte den mest optimala varför det saknas bra förvaringsutrymmen. I tidigare lägenheter har det funnits en klädkammare, vilket har varit väldigt praktiskt, så är det inte i denna. Hushållet består av 3 människor och en katt. Vi trivs bra i vår bostad men funderar på att kanske skaffa något som är mer välplanerat och som kanske är lite mer barnvänligt. Vi får se, bostadsletandet är en saga för sig. I stort sätt är vi mycket nöjda med vårt boende och de punkter som brukar finnas med på vår kravspecifikation är i princip helt uppfyllda.

4. Att leva i lyx och överflöd är relativa begrepp, men jag anser nog att jag lever i båda dessa. Sjäklart skulle jag kunna leva ett liv utan bil, iPad, bärbara datorer, sommarstuga, cyklar, steroanläggngar, Internetuppkoppling, iPhone och allt annat jag samlat på mig genom åren. Min lycka (vad som nu avses med detta) är nog inte direkt kopplat till dessa objekt, utan till helt andra fenomen så som nära och kära relationer, trevliga bekantskaper, frånvaro av sjukdomar, frånvaro av lidande. Vidare är säkert tillgången till Internet, datorer etc ett komplement som ger en viss tillfredsställelse etc. Men som sagt, grundbehoven måste självklart vara uppfyllda - bra sömn, mättad mage etc.

Jag vet ärligt talat inte om man blir varken gladare eller tvärt om av att göra sig av med sina materiella ting. Det beror väl på vilka samt vad man ersätter dem med. Hur vi än vänder och vrider på det hela är trots allt den materiella världen den vi lever i - så det är mycket möjligt att ett motsträvligt liv mot detta inte heller är så upphetsande.

Låt säga att jag t.ex gör mig av med min dator: Då kan jag inte skriva här, inte skapa de sker jag gör åt mig själv och andra vad gäller grafisk design, musik, texter etc.

Om jag gör mig av med min bil, ja då kan jag inte köra min dotter till dagis och vidare pendla över till Ronneby från Karlskrona, utan måste då dona med bussar och tåg. Jag vågar inte tänka på hur mycket extra tid det skulle innebära.

Om jag gör mig av med vår TV så blir det inte några filmer.

Om jag gör mig av med sommarstället blir det till att sitta i lägenheten och gå lite promenader i stan på sommaren.

Antagligen kan man ersätta alla dessa ting med ovan nämnda och hur roligt och bra det blir är inte lätt att avgöra. Men visst tillför materiella ting värde i livet.

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

monstret

Inläggav monstret » 28 mar 2011 17:01

Cosmic philosopher skrev:1) Hur snabb är du på att göra dig av med saker,prylar eller materiella ting som du egentligen inte använder längre? Om eller när du gör dej av med sådana saker - säljer du oftare än bara ger bort?

Tror inte jag har något överhuvudtaget som jag inte använder regelbundet, så jag får nog säga att jag är ganska snabb på att göra mig av med saker jag inte använder. Visserligen har jag böcker som bara står i bokhyllan och dammar, men det är böcker som har påverkat mig på olika sätt eller böcker som jag förväntar mig att återkomma till någon gång och som jag vill spara och ha kvar.

Om jag gör mig av med saker så säljer jag så länge penningvärdet inte är väldigt lågt (typ under 100–200 kr). I så fall skänker jag till Myrorna eller liknande. Slänger enbart om jag inte tror att någon skulle ha nytta av saken.

Cosmic philosopher skrev:2) Hur mycket saker,prylar eller materielvla ting har du just nu som du egentligen inte använder och som bara ligger och"tar upp plats"  i din bostad/källare/förråd? Ingenting?Lite? Sådär eller mycket? Anser du att du har för mycket prylar? Eller för lite? Motivera!

Kom på att jag förmodligen borde göra mig av med tv:n, men bortsett från den så har jag inget som jag inte använder regelbundet (förutom möjligtvis böckerna då, beroende på hur man ser det).

Cosmic philosopher skrev:3) Hur stor bostad har du? Hur stor yta är den på  i kvadratmeter? Och för hur många personer? Anser du att du har en måttligt stor bostad till ytan som du är nöjd med? Eller skulle du hellre vilja ha en större bostad? Eller en mindre? Motivera i så fall!

Bara jag, en 1:a på 38 kvadrat. Tycker att ytan är helt okej, men köket har väldigt lite bänkyta och jag hade föredragit ett särskilt rum för sängen. Inget viktigt dock.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 28 mar 2011 18:14

Det har ofta visat sig att jag skulle ha haft nytta av att ha kvar saker jag slängt. Därför slänger jag inte saker särskilt lättvindigt numera. Om jag har fler saker än jag behöver? Nej, tvärtom, jag skulle behöva en nanofabrik till exempel, som kan användas till att konstruera precis vilka föremål man vill, att till exempel rädda mänskligheten från utplåning med. Någon nanofabrik har jag inte i nuläget, alltså har jag före lite, inte för mycket, prylar.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 28 mar 2011 18:16

http://gratisegott.se/

Så blir du av med det eller finner det.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Tankar och känslor"