Harald Davidsson skrev:Livets mening är att söka efter ingenting.
Vad är frihetens arketyp
Moderator: Moderatorgruppen
- Harald Davidsson
Re: Vad är frihetens arketyp
lösdrivaren skrev:Harald Davidsson skrev: Att vara ingenting, precis som ett träd
Ett träd är väl nåt? Ett träd. Eller missar jag nåt?
det är ett filosofiskt ingenting jag talar om, inte ett vakum
- Harald Davidsson
- Harald Davidsson
Viola skrev:Religionen är till för att förinta människan om det nu handlar om hinduismen, buddismen, kristendom eller islam.......
Tanken om personlighetsutsuddandet finns ju också i den kristna världen där man sjunger:
"Det är inte jag som lever ty Jesus lever i mig...."
Det högsta läget är att "gilla läget", ta livet som det är - acceptera bundenheten och att ta sig den frihet som går att ta.....
bland de lägsta tillstånden är denna livs- och personlighetsförnekelse.....
jag håller med dig, viola, men det du skriver...denna livs- och personlighetsförnekelse. har du missat poängen,
för detta ingenting innebär också att vara allting.
först då du ger upp ditt ägande.
får du allting
- Harald Davidsson
- Harald Davidsson
- Harald Davidsson
Humblelamb skrev:Harald Davidsson skrev:Människans mål måste vara att försöka bli ingenting,
att försöka dö från världen med sin personlighet innan hon dör rent biologiskt.
Att vara ingenting, precis som ett träd, en blomma.gräset är det högsta tillståndet
människan kan uppnå här på jorden,
då projektion och introjektion fungerar helt perfekt
utan att personlighet lägger sig i, att hennes personlighet accepterat allt som existerar.
det lägsta tillståndet på jorden är att vara en stor ägare,
ha flera bilar, hus, sommarstuga, båt
och massor av prylar och bada i dessa prylar
som farbror joakim badar i pengar.
för detta är friheterns motsats, alltså beroendet
Vackert skrivet.
Jag funderar lite kring de nedre raderna... Tror du att det är möjligt att leva ett liv med god materiell standard, och många materiellt förvärvade ting, utan att låta sinnet bli fördunklat? Alltså att hela tiden hålla kärlekslågan i hjärtat brinnande, och se till sina medmänniskor, och ens 'medmänskliga plikter' i första hand?
Jag säger inte att jag är någon förespråkade utav utsvävningar av något slag, men fortfarande så har jag svårt för att ''förkasta'' människor som faktiskt har kunnat bidra med något, samtidigt som dem har haft det väldigt gott ställt rent standardmässigt i sina liv.
det handlar om ett tänkande, att det inte är möjligt att ge bort kakan samtidigt äta upp den själv, men ingen behöver gå denna väglösa väg emot ingenting, för vad bryr jag mig om ifall folk gillar att slita sönder sig själva inom sig av alla sina önskningar, de får väl slåss med sig själva om de vill.
- Harald Davidsson
Den moderna vetenskapen från Aristoteles tid
har alltid haft som högsta ideal att subjektet ska vara ingenting,
ja, jag vill säga att förutsättningen för hela vetenskapen,
ja, hela dess väsens grundbult är just detta
att innan subjektet är ingenting kan man överhuvudtaget
inte utföra någon trovärdig och giltig mätning
av objektet.
har alltid haft som högsta ideal att subjektet ska vara ingenting,
ja, jag vill säga att förutsättningen för hela vetenskapen,
ja, hela dess väsens grundbult är just detta
att innan subjektet är ingenting kan man överhuvudtaget
inte utföra någon trovärdig och giltig mätning
av objektet.
- Harald Davidsson
Jörgen skrev:Frihetens arketyp är att inte åka fast
- att begå de brotten som är nödvädiga för att förhindra ens arrestering,
- att döda alla vittnen som kan fälla en,
- att skrämma världen till att tycka det är lättare/tryggare att strunta i dig än att försöka stoppa dig.
us är är ett sådant frihetens land.
Det finns andra sätt att definera frihet, men vem orkar bry sig?
Den går under snart, vår värld, förstörd av de hänsynslösa som inte ville åka fast.
Breivikarna har funnits i alla tider, det är ju så lätt att döda,
nu blir alla dödade till slut.
Ha ett bra efterliv!
Oj, jag läste att krigsförbrytaren Carl Bildt är upprörd över våldet gentemot
de obeväpnade civilister i Syrien, han säger att det inte är acceptabelt,
kan inte accepteras eller nåt.
frihetens arketyp är att inte åka fast
- att begå de brotten som är nödvädiga för att förhindra ens arrestering, som du skriver
ja, det värsta brottet emot samhället
är att börja tänka själv
Harald Davidsson skrev:Viola skrev:Religionen är till för att förinta människan om det nu handlar om hinduismen, buddismen, kristendom eller islam.......
Tanken om personlighetsutsuddandet finns ju också i den kristna världen där man sjunger:
"Det är inte jag som lever ty Jesus lever i mig...."
Det högsta läget är att "gilla läget", ta livet som det är - acceptera bundenheten och att ta sig den frihet som går att ta.....
bland de lägsta tillstånden är denna livs- och personlighetsförnekelse.....
jag håller med dig, viola, men det du skriver...denna livs- och personlighetsförnekelse. har du missat poängen,
för detta ingenting innebär också att vara allting.
först då du ger upp ditt ägande.
får du allting[/quote
Att vara allting och därmed ingenting är i första hand orimligt och i andra hand värdelöst.
- Harald Davidsson
-
Humblelamb
Harald Davidsson skrev:Humblelamb skrev:Harald Davidsson skrev:Människans mål måste vara att försöka bli ingenting,
att försöka dö från världen med sin personlighet innan hon dör rent biologiskt.
Att vara ingenting, precis som ett träd, en blomma.gräset är det högsta tillståndet
människan kan uppnå här på jorden,
då projektion och introjektion fungerar helt perfekt
utan att personlighet lägger sig i, att hennes personlighet accepterat allt som existerar.
det lägsta tillståndet på jorden är att vara en stor ägare,
ha flera bilar, hus, sommarstuga, båt
och massor av prylar och bada i dessa prylar
som farbror joakim badar i pengar.
för detta är friheterns motsats, alltså beroendet
Vackert skrivet.
Jag funderar lite kring de nedre raderna... Tror du att det är möjligt att leva ett liv med god materiell standard, och många materiellt förvärvade ting, utan att låta sinnet bli fördunklat? Alltså att hela tiden hålla kärlekslågan i hjärtat brinnande, och se till sina medmänniskor, och ens 'medmänskliga plikter' i första hand?
Jag säger inte att jag är någon förespråkade utav utsvävningar av något slag, men fortfarande så har jag svårt för att ''förkasta'' människor som faktiskt har kunnat bidra med något, samtidigt som dem har haft det väldigt gott ställt rent standardmässigt i sina liv.
det handlar om ett tänkande, att det inte är möjligt att ge bort kakan samtidigt äta upp den själv, men ingen behöver gå denna väglösa väg emot ingenting, för vad bryr jag mig om ifall folk gillar att slita sönder sig själva inom sig av alla sina önskningar, de får väl slåss med sig själva om de vill.
Okej. Jag kanske missförstår dig men svaret känns lite tvetydigt... Men om jag förstår dig rätt så menar du på att det är en dygdefull handling att göra avkall på så många materiella förvärvningar som möjligt, eftersom de alltid är på bekostnad av ens själsliga liv?
Kanske man gör väl i att försöka föregå med ett gott exempel som egen person, fast i sin övertygelse om att det man gör är rätt. När allting kommer omkring så påverkar ens eget leverne andra människor också, och det i allra högsta grad. Det gränslösa/kosmiska medvetandet ger sig uttryck i och genom hela människosläktet, och en människas reformerade levnadssätt påverkar också släktet som helhet
- Harald Davidsson
- Harald Davidsson
inte dygdefull handling,
men befriande handling,
Buddha lämnade sitt slott, hustru, barn familj och vänner plötsligt en kväll,
han kom aldrigt tillbaka, men träffade visst sin son långt senare i livet.
men alla här på forumet kan göra detsamma som Buddha, ifall de vill bli fri från yttre beroende,
varför de inte gör det, ja, det vet jag inte, för jag lever som Buddha,
och mår prima
men befriande handling,
Buddha lämnade sitt slott, hustru, barn familj och vänner plötsligt en kväll,
han kom aldrigt tillbaka, men träffade visst sin son långt senare i livet.
men alla här på forumet kan göra detsamma som Buddha, ifall de vill bli fri från yttre beroende,
varför de inte gör det, ja, det vet jag inte, för jag lever som Buddha,
och mår prima
Återgå till "Tankar och känslor"