Föreställ dig att du verkligen fick veta i form av ett starkt varsel/stark syn/dröm att en jättestor asteroid/meteor/komet skulle kollidera med Jorden exakt två år efter på datumet av detta ditt varsel/denna din syn/dröm och att resultatet av denna kollision skulle bli extremt förödande med massor med megatsunamis så att vattnet skulle stiga genomsnittligt till 5016 m på hela klotet. Detta skulle alltså med säkerhet inträffa.
1) Hur skulle du reagera när du fick visshet/vetskap om detta?
2)Vad skulle du göra? Skulle du snabbt meddela andra människor runt omkring i din omvärld? Hade du riktat dig in på och sökt dig till ett högt berg i världen med dina nära och kära? Vilken plan/strategi hade du haft?
3) Antag att du visste att vattnet istället skulle stiga genomsnittligt till 10 218 m på hela klotet. Hade du meddelat andra människor innan på samma sätt? Eller hade du "sparat" de andras oro genom att inte säga något? Vad hade du gjort?

