Vad skulle du göra om du fick veta detta?...

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 599
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Vad skulle du göra om du fick veta detta?...

Inläggav Cosmic philosopher » 06 feb 2012 21:42

Hej alla!


Föreställ dig att du verkligen fick veta i form av ett starkt varsel/stark syn/dröm att en jättestor asteroid/meteor/komet skulle kollidera med Jorden exakt två år efter på datumet  av detta ditt varsel/denna din syn/dröm och att resultatet av denna kollision skulle bli extremt förödande med massor med megatsunamis så att vattnet skulle stiga genomsnittligt till 5016 m på hela klotet. Detta skulle alltså med säkerhet inträffa.

1) Hur skulle du reagera när du fick visshet/vetskap om detta?

2)Vad skulle du göra? Skulle du snabbt meddela andra människor runt omkring i din omvärld? Hade du riktat dig in på och sökt dig till ett högt berg i världen med dina nära och kära? Vilken plan/strategi hade du haft?

3) Antag att du visste att vattnet istället skulle stiga genomsnittligt till 10 218 m på hela klotet. Hade du meddelat andra människor innan på samma sätt? Eller hade du "sparat" de andras oro genom att inte säga något? Vad hade du gjort?



Bild




Bild
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

transversal
Inlägg: 1673
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Re: Vad skulle du göra om du fick veta detta?...

Inläggav transversal » 07 feb 2012 19:07

Cosmic philosopher skrev:Hej alla!


Föreställ dig att du verkligen fick veta i form av ett starkt varsel/stark syn/dröm att en jättestor asteroid skulle kollidera med Jorden exakt två år efter på datumet  av detta ditt varsel/denna din syn/dröm och att resultatet av denna kollision skulle bli extremt förödande med massor med megatsunamis så att vattnet skulle stiga genomsnittligt till 5016 m på hela klotet. Detta skulle alltså med säkerhet inträffa.

1) Hur skulle du reagera när du fick visshet/vetskap om detta?

2)Vad skulle du göra? Skulle du snabbt meddela andra människor runt omkring i din omvärld? Hade du riktat dig in på och sökt dig till ett högt berg i världen med dina nära och kära? Vilken plan/strategi hade du haft?

3) Antag att du visste att vattnet istället skulle stiga genomsnittligt till 10 218 m på hela klotet. Hade du meddelat andra människor innan på samma sätt? Eller hade du "sparat" de andras oro genom att inte säga något? Vad hade du gjort?



Bild




Bild




Försöker du berätta något? ;)

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 07 feb 2012 20:25

Nu så råkar jag ha ställt mig en likvärdig fråga vid något tillfälle,
och jag kom fram till...

1. Om ändå ingen kunde räddas, så är det ingen menining att skapa oro.

2. Hur vet jag att ingen kan räddas? Det kan jag faktiskt inte.
Panik kanske kan skapa utvägar.

3. Alltså sprider jag panik i hopp om att utvägar finnes.

4. Ingen kommer att lyssna på mina varningar i alla fall eftersom jag inte innehar någon auktoritet.

5. Om jag får ett sådant budskap kan det mycket väl bero på att jag egentligen har tappat förståndet.

6. Alltså håller jag käften, för att se någorlunda frisk ut.
Varningen vidarebefordras aldrig till allmänheten.
Mänskligheten dör ut, och det kommer att vara mitt fel.

Fram tills undergången så är allt väl.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 599
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Inläggav Cosmic philosopher » 08 feb 2012 00:16

Hej Jörgen!

Jörgen skrev:4. Ingen kommer att lyssna på mina varningar i alla fall eftersom jag inte innehar någon auktoritet.


Säg inte det. Hur vet du det? Vem vet - du kanske är starkare än vad du tror i sådana situationer och att du kan "få med dig människor" när "det verkligen gäller".


Jörgen skrev:5. Om jag får ett sådant budskap kan det mycket väl bero på att jag egentligen har tappat förståndet.

Men nu utgick jag här i denna situation från om  du visste vad som skulle hända...
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3392
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Re: Vad skulle du göra om du fick veta detta?...

Inläggav freddemalte » 11 feb 2012 11:52

Cosmic philosopher skrev:Hej alla!


Föreställ dig att du verkligen fick veta i form av ett starkt varsel/stark syn/dröm att en jättestor asteroid/meteor/komet skulle kollidera med Jorden exakt två år efter på datumet  av detta ditt varsel/denna din syn/dröm och att resultatet av denna kollision skulle bli extremt förödande med massor med megatsunamis så att vattnet skulle stiga genomsnittligt till 5016 m på hela klotet. Detta skulle alltså med säkerhet inträffa.

1) Hur skulle du reagera när du fick visshet/vetskap om detta?

2)Vad skulle du göra? Skulle du snabbt meddela andra människor runt omkring i din omvärld? Hade du riktat dig in på och sökt dig till ett högt berg i världen med dina nära och kära? Vilken plan/strategi hade du haft?

3) Antag att du visste att vattnet istället skulle stiga genomsnittligt till 10 218 m på hela klotet. Hade du meddelat andra människor innan på samma sätt? Eller hade du "sparat" de andras oro genom att inte säga något? Vad hade du gjort?


Hej Cosmic philosopher

Spännande fråga (som vanligt)!

Om vi utesluter sådant som att jag vid en sådan uppenbarelse eller intern kunskap blivit helt galen av att sitta inne på denna information och istället tänker oss att jag faktiskt skulle klara att hantera det hela med "lugn och ro" så blir mitt svar följande:

1. Jag hade undrat hur det kommer sig att "den fysikaliska struktur som utgör min hjärna" hade kunnat "få den informationen" inlagrad i sitt neurala nätverk. Vidare hade jag antagligen reagerat med en så kallad skräckblandad förtjusning.

2. Inget.

3. Japp, sparat de andras oro och tagit det så lugnt som möjligt fram till "The impact"

Bild

Mvh
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Angelina
Inlägg: 1666
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Inläggav Angelina » 11 feb 2012 23:33

Jag skulle söka mig till närmaste rymdstation och engagera mig enormt för att kolonisera Mars (närmaste beboeliga planeten) och övertyga de andra om att detta måste ske inom 18 månader och att min närmaste familj måste följa med.

Sen...när vi är där, kan jag berätta om den spektakulära kosmiska show vi snart kommer att få bevittna.
*hooray*

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 599
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Re: Vad skulle du göra om du fick veta detta?...

Inläggav Cosmic philosopher » 12 feb 2012 00:11

transversal skrev:
Försöker du berätta något? ;)


Hej transversal!

Du kan vara lugn (att vara/bibehålla sitt lugn är ju i och för sig ett gott förhållningssätt att vara vad som än händer/ i många/de flesta situationer)...  Jag har i alla fall inget minne av att jag upplevt ett sådant varsel/syn/uppenbarelse  :wink:
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster