Inställningar

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

akodak

Inställningar

Inläggav akodak » 09 dec 2005 23:16

Jag vill ta upp en sak med INSTÄLLNING...

Jag tycker att, eller det är ju bara logiskt: Den sorts inställning vi har till saker o ting påverkar hur vi uppfattas av andra människor.

Ska berätta lite kort om min situation då. Är en lugn person, gör inte mycket väsen av mig, men jag vill över allt annat också umgås med kompisar, och gärna träffa nya människor, gå på klubbar och dansa.
Jag gör det mesta av dem sakerna, men när jag väl är där, t.ex. på en klubb så har jag svårt för att VARA glad och LE, dela glädjen. Jag tror detta kan tolkas som att jag inte ser det positiva i att vara på en klubb med massa människor som klätt upp sig och som bara vill ha kul.
Ser bra ut och så, har ett fint leende då jag ler men.. Är för spänd tror jag, vil inte behöva dricka 12cl sprit :)

Vad jag vill med detta är att ta del av vilka inställningar ni har till vardagen och hur era livsmotton/filosofier är. Tror att det, förutom min del, kan vara givande för många... Menar att alla har sina sätt att se ljust och uppskattande på livet.

T.ex. när jag är arg på mina föräldrar tnker jag på att de har kämpat för att bygga upp ett hem för mig, att dem har gett mig liv osv.
Men vissa stunder vet jag inte hur jag ska se allt på ett bättre sätt, att vara mitt bästa jag med människor.

M
Kontakt:

Re: Inställningar

Inläggav M » 12 dec 2005 11:51

akodak skrev:Den sorts inställning vi har till saker o ting påverkar hur vi uppfattas av andra människor.

Det ligger mycket i detta, dock ingen kausalitet. Det omvända är ju lika "sant" - Hur vi uppfattas av andra påverkar vilken sorts inställning vi har till saker och ting.

akodak skrev:Vissa stunder vet jag inte hur jag ska se allt på ett bättre sätt, att vara mitt bästa jag med människor.

Att vara arg, ledsen osv. utesluter ju inte allt annat. Man kan ju bli arg över någonting någon man tycker om gjort utan att det utesluter att man samtidigt uppskattar samma person för mycket annat.

Ibland är ilska etc. fullt rimligt, om ilskan är befogad och inte färgar av sig på annat som inte hör till saken. Positiva känslor har ju, förutom att de är behagligare att uppleva, det plusset att de med fördel kan generaliseras och det inte gör någonting om de blir osakliga då de sällan gör någon skada.
It is a mistake to think you can solve any major problems just with potatoes.
(Douglas Adams)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 12 dec 2005 17:24

akodak: Jag förstår inte riktigt hur du menar. Om du är på en klubb, är du glad då? Är problemet att du har svårt att visa din glädje? Varför i så fall?

Personligen tycker jag att du inte ska fundera så mycket på hur folk uppfattar dig. Det viktiga är att du är nöjd med dig själv. Vi har alla våra brister. Knepet är att se på sina egna brister med ett kärleksfullt småleende :wink:

Återgå till "Tankar och känslor"