Fication skrev:Jag håller med om att det är bättre att vara lycklig än att inte vara det. Men om utveckling medför lycka, varför finns det då något som kallas 'ignorant bliss'?
Ja du, den frågan är lite obehaglig jag har dock filosoferat fram ett svar som i alla fall duger åt mig nu.
Jag tror att den totala glädjen i mig är större om jag får nya perspektiv och är nöjd över dem än om jag inte hade vetat om dem. Alltså förhållt mig neutralt.
Det man inte vet något om är för mig varken värdeladdat positivt eller negativt. Det man däremot känner till kan man värdera.
Säg att du, när du går ut en dag på stan inte tänker på hur dina skor ser ut eller fungerar. Då kommer dina skor inte ha något värde för dig just då. Eller ett neutralt värde.
Med en något högre insikt kan du istället tänka på hur snygga dina nyinköpta skor hade varit. Då hade värdet istället för neutralt varit positivt. (om man gillar snygga skor)
Slutsats. Jag tror inte utvecklingen i sig medför lycka utan hur man värderar de perspektiv och insikter man får. Om man gör det till något positivt blir det positivt, gör man det till något negativt blir det negativt.
Ignorance is bliss gäller då för de som har svårt att se det positiva i nya insikter.
Självklart har jag tänkt tanken om hur bra man kunde ha det som någon slags aningslös robot som var nöjd i sin egen slutna kontext. Men nej, jag skulle betacka mig den situationen. Ju mer man känner till desto mer kan man värdera som positivt.
Fication skrev:Ok, så det går ut på att vara så normal och välanpassad som möjligt?
Jag skulle nog snarare säga att det går ut på att bli bättre än "normal".
Jag vill ha mer pengar än normalt, snyggare babes än normalt, snabbare bilar än normalt.
Välanpassad blir man ju bara utifrån de som värderar mig som välanpassad. En gammal nunna skulle nog svimma om hon visste vad jag ansåg som välanpassat
Jag vill vara välanpassad i det umgänget jag har valt att tillhöra. Jag tror jag mår bättre genom att att inte sticka ut. Jag tror över lag att utsatta människor mår sämre än folk som tillhör en mer homogen grupp.
Fication skrev:Det håller jag med om, fast en sak har gnagt mig lite. Om man helt och hållet accepterar vem man är, försvinner då inte det mesta av drivkraften att åstadkomma saker då? Att bli något annat? Att förändras? Om man redan är lyckad behöver man väl inte sträva efter att lyckas?
En sak är att acceptera vem man är, en annan sak är att vara lyckad. För att kunna förändra sig själv till något mer positivt tror jag att man allra först måste kunna acceptera sig själv som den man är.
Det finns inget inneboende värde som säger att acceptans är positivt. Acceptansen är bara ett steg på vägen till positivt/negativt. Det är vad du gör efter att du har accepterat något som ger det värde.
ang. sträva mot att lyckas. så länge du strävar mot att lyckas kommer du aldrig att lyckas. Det ligger i ordens natur. Du måste lyckas för att lyckas.
Så länge du vandrar mot målet kommer du aldrig vara där. Själv ser jag därför inte lyckan som målet utan som vägen till målet.