Att vara undergiven (på riktigt) och längta.
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Att vara undergiven (på riktigt) och längta.
Scirocco nu tycker jag allt du får streppa upp på scen och säga vad du gjort.
lynx skrev:Jag är bara en vanlig medmänniska. Nja, kanske inte helt vanlig.
Vad är det som inte är vanligt med dig då Lynx?
Veritas vos liberabit
Den här tråden har ju spårat ur fullständigt. Jag tar på mig skulden för detta. Beklagar verkligen att detta utgör merjobb för moderatorn. Klipp och klistra. Lilla skutt ska ha sin tråd utan mina och Esthers utsvävningar. Vi kan väl pausa detta, Esther, för tillfället?
Närå, det det har utvecklats lite av vad som mer allmänt brukar kalla en popcorntråd. Rätt bra drag i forumet nu överhuvudtaget.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Juli 2026
Javisst, roar det dig så. rekoj, jag ber åter igen om ursäkt. Gör hur du vill. Radera, eller gör detta till popcorn-tråden. Jag har själv en popcorn-maskin jag aldrig använt.
-
JonasNyström
Muslimerna har onekligen ett livskoncept som verkar funka för dem. Man kan bli en smula avis på ett sätt. Men det ger inte utrymme för fria val. Och fria val är a och o i vår kultursfär. Fria val, eget ansvar, självvalt liv, hela det paketet. Men då måste man också vara fri att välja bort det. Exempelvis om man längtar efter att få leva som ug. Utåt får man nog beakta de sociala koderna (glöm burka, koppel, whatever, på ICA och släktträffarna) men inåt, i hemmets skyddade miljö, måste det få vara fritt fram. Eller som i mitt fall, där en kvinna besöker oss då och då för att få vara vår hushållerska. Lagom slarvig, så att hon måste få både ris och ros. Men så pass hängiven och angelägen att hon inget hellre vill. Förutom ett 24/7 TPE, men det fungerar tyvärr inte med hennes särbo eller sambo eller vad det är. Den dagen hon gifter sig -- med honom eller med någon annan, är vi de första att gratulera, eller till och med stå vittnen. Tills dess är det bara att tacka och ta emot. Det är en win win. Alla som kan känna som små kaniner vet. De andra kommer ändå aldrig att förstå. Parafras Ingemar Stenmark.
Hon väljer väl själv om hon ska få ris eller ros?
JonasNyström skrev:Muslimerna har onekligen ett livskoncept som verkar funka för dem. Man kan bli en smula avis på ett sätt. Men det ger inte utrymme för fria val. Och fria val är a och o i vår kultursfär. Fria val, eget ansvar, självvalt liv, hela det paketet.
Nja, det är ju en tolkningssak som kanske Stenmarks devis går att applicera på - du ser deras liv utifrån --- en ung muslims kvinns som är 14 får en gubbe på 50 som pryglar henne gul och blå tills hon lyder honom - de väljer ju själva. Om du tror att dessa kvinnor inte väljer själva så kanske du måste kolla lite mer.
Det finns ju ett socialt tryck på det hela men det vore ju det samma som att ditt koncept (det lilla jag orkade läsa om det du skriver i ärendet) bara blir en social norm. Gamla män som du med flickor som är mer än häften så unga ---som man har övertag över på alla bredder och ledder. Socialt, ekonomiskt, kunskapsmässig mm mm - att kalla det för ett fritt val är väl att ta i? Eller?
Den jämförelsen är som om Trump anställer dig - och era förhållanden är helt fria
Veritas vos liberabit
-
JonasNyström
Hon väljer väl själv om hon ska få ris eller ros?
Nej. Det är det sista hon vill. Vi har prövat. Dessutom: det blir bara ris för hela slanten då.
-
JonasNyström
Gamla män som du med flickor som är mer än häften så unga ---som man har övertag över på alla bredder och ledder. Socialt, ekonomiskt, kunskapsmässig mm mm - att kalla det för ett fritt val är väl att ta i? Eller?
Den jämförelsen är som om Trump anställer dig - och era förhållanden är helt fria --- inte helt eller? Han avskedar dig omedelbart när du sett en sekund för länge på honom eller hans fru. Sedan är du körd överallt. Fritt val? Frihet?
Lever man i en krigszon så är det viktigt med terrorbalansen. Alla skall vara lika starka och ha lika mycket att förlora, rustade till tänderna i allt det där sociala, ekonomiska och kunskapsmässiga kapitalet. Lever man i samförstånd så ser det helt annorlunda ut. Då är man varandras tillgångar.
JonasNyström skrev:Gamla män som du med flickor som är mer än häften så unga ---som man har övertag över på alla bredder och ledder. Socialt, ekonomiskt, kunskapsmässig mm mm - att kalla det för ett fritt val är väl att ta i? Eller?
Den jämförelsen är som om Trump anställer dig - och era förhållanden är helt fria --- inte helt eller? Han avskedar dig omedelbart när du sett en sekund för länge på honom eller hans fru. Sedan är du körd överallt. Fritt val? Frihet?
Lever man i en krigszon så är det viktigt med terrorbalansen. Alla skall vara lika starka och ha lika mycket att förlora, rustade till tänderna i allt det där sociala, ekonomiska och kunskapsmässiga kapitalet. Lever man i samförstånd så ser det helt annorlunda ut. Då är man varandras tillgångar.
Du påminner mig om detta fall: MALMÖ. En skånsk företagare stängde in en 16-årig flicka i en hundbur.
Han slog henne med rotting och kissade på henne.
Den 32-årige företagaren ser det hela som en tillåten sexlek.
Nu är han åtalad, misstänkt för grov misshandel.
https://www.expressen.se/kvallsposten/1 ... oretagare/
Han (som alla gruppvåldtagare som är muslimer) - blev ju friad i rätten för att hon hade ju skrivit under ett kontrakt med honom om detta... så det var ju frivilligt så klart --- dårarnas paradis.
Veritas vos liberabit
-
JonasNyström
Ojdå. Det var värst.
Esther är ju av uppfattningen att barn klarar sig själva vid 6 års- ålder. Läste om en mamma som åkt iväg på semester och lämnat di smoo. Jag tycker att det var helt korrekt att hon fråntogs vårdnaden.
Att malar samlar sig till något som tycks glittra kan väl inte vi göra så mycket åt, eller?
Att malar samlar sig till något som tycks glittra kan väl inte vi göra så mycket åt, eller?
Eller kan vi det, Jonas? Alla verkar ju inte se fast de har ögon.
Men som sagt, det kan vara något helt annat än att psykiskt förstörda tonåringar som skändas av män från patriarkala kulturer. Alla som köpt fifty shades är inte trasiga småflickor från dysfunktionella hem. Och alla män i sfären är inte hjärtlösa monster som vill utöva osund makt över en annan människa. Och dessutom är det inte alltid åt det hållet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Juli 2026
Juli 2026
Återgå till "Tankar och känslor"