Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Hubert
Inlägg: 948
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Hubert » 05 jun 2026 18:38

Tackgodegud!
Jag har fått 50 kr i elstöd!

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 05 jun 2026 18:57

Hubert skrev:Tackgodegud!
Jag har fått 50 kr i elstöd!


Grattis! Känns bra, eller hur?
Algotezza aka Algotezza

Hubert
Inlägg: 948
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Hubert » 05 jun 2026 21:13

Elstödet är ett skämt för såna som jag.
Algotezza skrev:
Hubert skrev:Tackgodegud!
Jag har fått 50 kr i elstöd!


Grattis! Känns bra, eller hur?

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Vega » 08 jun 2026 19:41

Vi gillar inte tvivlet, för vi känner oss så svaga då, vilsna i världen, men det är tvivlet som gör oss starkare. Paradoxalt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 10 jun 2026 15:16

Vi får runt 600 i elstöd.
Algotezza aka Algotezza

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Vega » 12 jun 2026 20:23

Typ 900 kr.

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1590
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Illusionen » 15 jun 2026 11:07

Är det någon som anser sig förstå, och har behållning av, de inlägg jag skrivit ?
Min tanke var att i nästa steg/inlägg beskriva begreppet ”kvanta” mer ingående men har börjat
tvivla på att det är meningsfullt.

/ Illusionen
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 15 jun 2026 12:31

Illusionen skrev:Är det någon som anser sig förstå, och har behållning av, de inlägg jag skrivit ?
Min tanke var att i nästa steg/inlägg beskriva begreppet ”kvanta” mer ingående men har börjat tvivla på att det är meningsfullt.

Vi har diskuterat det du skrivit och kommit med en del kritik. Det är väl bra och borde ge dig tillfälle att tänka vidare på hur dina begrepp är begripliggjorda och åtminstone i teorin prövbara. Så det är väl snarast du som skall erfara nyttan av att vara verksam på Filosofi-forum. Har du lärt dig något, eller är du mest irriterad på den bristande förståelse du ibland råkar på?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 15 jun 2026 16:48

Illusionen skrev:Är det någon som anser sig förstå, och har behållning av, de inlägg jag skrivit ?
Min tanke var att i nästa steg/inlägg beskriva begreppet ”kvanta” mer ingående men har börjat
tvivla på att det är meningsfullt.

/ Illusionen


Jag förstår inte alla formler och teknikaliteter, men intuitivt har jag en bild av att verkligheten som du beskriver den har dels en upplevbar, kvantifierbar empirisk sida, alltså den vi möter i vår vardag, och en andlig sida (jag kallar den andlig i brist på mer passande ord) bortom den empiriska, mätbara sidan som du delvis fångar in med dina formler. Den andliga sidan är oändlig och kvalitativ medan den empiriska är ändlig och kvantitativ. Dina formler är ett sätt att beskriva denna oändlighet. Förmodligen är det samma andliga värld religioner och ockulta läror talar om, så den kan beskrivas på många sätt.

Men jag kan ha fel... då jag ej har kunskap nog för att dechifrera dina formler.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1590
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Illusionen » 16 jun 2026 13:28

.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 16 jun 2026 23:40

Jag undrar om jag använder AI rätt. Tror ändå rätt bra.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Hubert
Inlägg: 948
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Hubert » 17 jun 2026 20:21

FotbollsVM + dygnsrytm.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 18 jun 2026 09:26

Illusionen skrev:Är det någon som anser sig förstå, och har behållning av, de inlägg jag skrivit ?
Min tanke var att i nästa steg/inlägg beskriva begreppet ”kvanta” mer ingående men har börjat
tvivla på att det är meningsfullt.

/ Illusionen


Du försöker att med hjälp av logik och matematik försöka nå den dimension som finns bortom det vi via våra sinnen kan erfara, till det som är grunden för det vi kan erfara... och som måste finnas eftersom vi kan erfara det vie erfar.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1590
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Illusionen » 18 jun 2026 09:41

Algotezza skrev:
Illusionen skrev:Är det någon som anser sig förstå, och har behållning av, de inlägg jag skrivit ?
Min tanke var att i nästa steg/inlägg beskriva begreppet ”kvanta” mer ingående men har börjat
tvivla på att det är meningsfullt.

/ Illusionen


Du försöker att med hjälp avlogik och matematik försöka nå den dimension som finns bortom det vi via våra sinnen kan erfara till det som är grunden för det vi kan erfara... och som måste finnas eftersom vi kan erfara det vie erfar.


Ja, det är en korrekt beskrivning.
Även ditt föregående inlägg tolkar jag som att du är på rätt väg.
Det kan förefalla förmätet, men jag anser inte att jag försöker finna aktuell ”struktur”,
jag är personligen helt övertygad om att konceptet är rätt tänkt.
Konceptet formulerar detta hypotetiskt via ett SKALÄRT balansresonemang baserat på,
”ATOMÄR EXISTENS OCH DESS BALANSERANDE ANTI-STRUKTURELLA MOTSATS”.

Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 18 jun 2026 10:11

Illusionen skrev:
Algotezza skrev:
Illusionen skrev:Är det någon som anser sig förstå, och har behållning av, de inlägg jag skrivit ?
Min tanke var att i nästa steg/inlägg beskriva begreppet ”kvanta” mer ingående men har börjat
tvivla på att det är meningsfullt.

/ Illusionen


Du försöker att med hjälp avlogik och matematik försöka nå den dimension som finns bortom det vi via våra sinnen kan erfara till det som är grunden för det vi kan erfara... och som måste finnas eftersom vi kan erfara det vie erfar.


Ja, det är en korrekt beskrivning.
Även ditt föregående inlägg tolkar jag som att du är på rätt väg.
Det kan förefalla förmätet, men jag anser inte att jag försöker finna aktuell ”struktur”,
jag är personligen helt övertygad om att konceptet är rätt tänkt.
Konceptet formulerar detta hypotetiskt via ett SKALÄRT balansresonemang baserat på,
”ATOMÄR EXISTENS OCH DESS BALANSERANDE ANTI-STRUKTURELLA MOTSATS”.

Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum


Det är vad även Martnus gör/försöker göra men med sin speciella terminologi.
Algotezza aka Algotezza


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster