Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 06 aug 2026 14:18

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Jag tror att man blir vuxen om man kan ha tråkigt av egen fri vilja.

Varför skulle man vilja det? Därför att det är nyttigt?

Jag menar mest att det inte är någon annan som förtrycker en och att det är varför man har tråkigt..

Hur tänker du här? Jag förstår ej vad du menar. Har man tråkigt när man inte blir förtryckt men har roligt när man blir det?
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 06 aug 2026 17:51

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Algotezza skrev:
Varför skulle man vilja det? Därför att det är nyttigt?

Jag menar mest att det inte är någon annan som förtrycker en och att det är varför man har tråkigt..

Hur tänker du här? Jag förstår ej vad du menar. Har man tråkigt när man inte blir förtryckt men har roligt när man blir det?

Jag försökte se ”att ha tråkigt” på ett neutralt vis, som ett sätt att bli medveten, genomtänkt, i lugn och ro. För annars har det en negativ klang.. Jag menar, om det inte är någon annan som gör att du har tråkigt, så har du väl på sätt och vis valt det själv.

Vega

Inläggav Vega » 06 aug 2026 18:01

Pilatus skrev:
Vega skrev:
Pilatus skrev:Finns det verkligen något intresse längre?

Absolut! Mer än någonsin. Jag tror att dödläget beror på att vi ställer fel frågor.

Finns det någon speciell inriktning på den filosofi som intresserar dig? Eller vilka frågor som debatterats här har varit av särskilt intresse?

Jag tycker om när man ställer frågor, så länge det finns en fråga så finns det något att tänka på. Jag är inte nöjd med förutfattade meningar utan vill vrida och vända på det, tänker jag. Det är tråkigt med för ”mycket kritik” och ”korta svar”… Vad gillar du att diskutera??

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 aug 2026 20:02

Detta Filosofiforum blir vad dess medlemmar gör det till, varken mer eller mindre. Kanske blir det mer liv i luckan till hösten och valet efter sommarstiltjen.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 07 aug 2026 08:46

Trevlig helg

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 aug 2026 08:56

unik skrev:Trevlig helg

Detsamma!
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 08 aug 2026 10:30

Anders skrev:Tror på samma sätt att folk inser att Palestisrael är först och främst svårt. Ett glest befolkat område 1820 har varit föremål för olika invandringsvågor, arabiska som judiska.

Jo, det verkar ha varit så, men det skulle komma att ändras. Men du har rätt i att Palestina under tidigt 1800-tal var glest befolkat enligt både osmanska folkräkningar och europeiska resenärers rapporter. Befolkningen låg runt 300 000 i hela området, med stora sträckor av inlandet nästan obebodda. Under 1800-talet skedde flera invandringsvågor, både arabiska (från Egypten, Hauran, Libanon) och judiska (sefardiska och ashkenaziska grupper). Detta är väl belagt i demografiska källor och reseskildringar.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 08 aug 2026 13:33

Pilatus skrev:
Anders skrev:Tror på samma sätt att folk inser att Palestisrael är först och främst svårt. Ett glest befolkat område 1820 har varit föremål för olika invandringsvågor, arabiska som judiska.

Jo, det verkar ha varit så, men det skulle komma att ändras. Men du har rätt i att Palestina under tidigt 1800-tal var glest befolkat enligt både osmanska folkräkningar och europeiska resenärers rapporter. Befolkningen låg runt 300 000 i hela området, med stora sträckor av inlandet nästan obebodda. Under 1800-talet skedde flera invandringsvågor, både arabiska (från Egypten, Hauran, Libanon) och judiska (sefardiska och ashkenaziska grupper). Detta är väl belagt i demografiska källor och reseskildringar.

Man undrar varför och varför just då. Varför alla ville dit senare delen av 1800 talet. Fanns en massa väckelserörelser, bland annat en i morsans hemby i Dalarna där man hade för sig att man skulle till Jerusalem. Bättre båt och tågförbindelser?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Återgå till "Tankar och känslor"