Kaffe

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

transversal

Inläggav transversal » 26 jan 2011 15:06

Jag hade glömt ge mina små husdjur - någon slags möss (har egentligen inga) vatten. Kom på detta i sista stund. Djuren låg flämtande i sina burar. Ångest.

Den här drömmen i olika versioner har jagat mig sedan jag var barn. Så obehaglig.

Randig

Inläggav Randig » 03 feb 2011 22:36

Jag drömde att en barndomsvän hade glömt sin kanin hos mig på toaletten,jag var orolig för att den skulle äta upp mina marsvin.

Innan det snodde hon mina pengar,eller ja 5 kr för hon skulle till bussen...Väldigt trist dröm men dom brukar vara mycket roligare.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 03 feb 2011 22:50

Jag blev tillfångatagen av en ny maffia grupp, dom ville använda mig till real fighting matcher. liv och död gav dom pengar.
Jag flydde en gång, men dom tog en kvinna som jag gillade till gisslan. och jag fick kliva tillbaka in i deras värld igen.

Nu flydde jag tillsammans med kvinnan, vi blev beskjutna men hon dödade kallblodigt skytten med en dolk.
Flykten var ett äventyr, vi hamnade i olika situationer där vi fick bemästra många olika problem.
över åkrar, genom skog, över berg, ner i dalar, via floder och genom snö, drömmen drog upp skiftande miljöer.
vi vilade i lador och ödsliga stugor.

jag vaknade när vi var vid ett sjukhem i ödemarken, vi hade tagit in där för att få ett mål mat,
flykten fortsätter senare...

hmm den kvinnan vill jag ha i mitt liv.

Morningstar

Inläggav Morningstar » 04 feb 2011 20:31

---

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 04 feb 2011 20:44

:)

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 05 feb 2011 14:28

En tråkig dröm; träffade två bröder som hade en konstigt TV-program typ Filip och Fredrik, de gjorde varsin grej och jag ville testa, eller så ville de att jag skulle vara med. Först gick den ena i ett matvaruhus och drev med folk och manipulerade, de fattade inget. Den andra killen hade ett gift i en liten tub, såg ut som ett parfymprov. Fick det och gick ut och pulsade i snön i ett typ K-märkt villaområde, droppade lite gift-parfym i snön och trodde någon längre ner på gatan såg mig, ropade vad glor du på/vad vill du, eller något. Kom tillbaka till en TV-studio, fast det här var egentligen ett dolt projekt, alla bara tittade på mig och tänkte på varför jag gjorde det här. I direktsändning satt en polsk kvinna eller två, den ena bad om ursäkt för att ha förolämpat den andras näsa, hon ursäktade sig alternativt, alldeles för flummigt och tantpoetiskt, det var Polens hälsningsfras att kommentera näsan, på det sättet som passade.

transversal

Inläggav transversal » 05 feb 2011 19:26

Jag drömde om en man som spelade på ett jättestort instrument som var en hel orkester. Instrumentet hade både klaviatur och slagverk och strängar och bleckblås och en hel massa annat inkluderat, och när mannen spelade på det lät det som någon form av balkan-musik. Frågade vad instrumentet kallades och fick svaret "pepsonulci".

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 05 feb 2011 19:58

Ni är duktiga på att efterhandskonstruera helheter av fragment.
Var finns logiken i drömmarna? Den röda tråden?
Man måste förstå att i psykoanalysen används drömmar som en öppning till dialog, inte som en ”sann” berättelse a la Freud.
På samma sätt ber man patienten att måla en tavla, om än så bara en streckgubbe, berätta vidare om streckgubben!
Drömmen är helt enkelt en möjlighet till en dialog, mindre viktigt vad drömmen ”berättade”, den sagan tror väl ingen på idag?

Är själv leg.lek.
maximal utdelning med minimal ansträngning

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 05 feb 2011 20:03

Nog finns det röda trådar och logik bakom de flesta drömmar, det hela beror väl mer på om personen själv kan förstå upphovet till drömmen och varför vissa saker utspelar sig, de flesta drömmar är ju en form av efterbearbetning av intryck i vardagen..

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 05 feb 2011 20:20

Har du rätt i Zok.
De få gångerna jag kommer ihåg drömmen brukar jag skaka av mej obehagligheterna direkt och sen koka kaffe.

Mina konstigaste, också skönaste, drömmar har varit erotiskt laddade, förbjudna. Vad det nu kan betyda....

Jodå, skratta inte.
maximal utdelning med minimal ansträngning

transversal

Inläggav transversal » 09 feb 2011 21:10

Drömde under en tupplur att jag sjöng opera. Det var otroligt roligt och skönt. Visste om att det var en dröm, så jag klämde i från tårna. :-) Sjöng:

<iframe title="YouTube video player" width="480" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/jCRLAgKuTFI" frameborder="0"></iframe>

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 11 feb 2011 16:33

Jag drömde att min mamma hade blivit allvarligt och obotligt sjuk. De sa till mig att grannen skulle komma med ett gevär kvällen efter för att avsluta hennes lidande.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 26 feb 2011 23:32

Skola, matsal, koder i menyn, en typ skolavslutning i en kyrka, hängde med E-type och tittade på skor, cyklade längs en flod, vattenfall längs en sida, en flagga i blått, rött, grönt, vitt och svart med en fjäder. När jag såg flaggan var jag i medvetet sovande stadie och ville veta vad det var för flagga och då stod det skönvik på den. Där ligger en ryggklink och Säters psyk.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 26 feb 2011 23:36

Skogsälvan skrev:Skola, matsal, koder i menyn, en typ skolavslutning i en kyrka, hängde med E-type och tittade på skor, cyklade längs en flod, vattenfall längs en sida, en flagga i blått, rött, grönt, vitt och svart med en fjäder. När jag såg flaggan var jag i medvetet sovande stadie och ville veta vad det var för flagga och då stod det skönvik på den. Där ligger en ryggklink och Säters psyk.

Skönvik låter ju som passande namn på ställe med ryggklinik och psykavdelning. :P

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 26 feb 2011 23:38

Ja, det är ju sant, fast jag har ingen lust att bli riktigt sjuk, fast jag kanske blir frisk?

Återgå till "Tankar och känslor"