Varför gå upp på morgonen?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 31 mar 2011 17:14

Kalla det för bebisnack, jag ser det som ett överdrivet gånget äganderätt fråga.
om du sårar andra så är det en diskution om makt som jag förkastar.

ägande och makt är vår världs gud. alla vill vara gudar.

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 31 mar 2011 17:25

Okej, så ”äganderätten” är oantastbar eftersom det står så i lagboken? Oavsett hur ägandet har kommit till?
Om inte, varför är rån sämre sätt att skaffa sej förmögenhet än kapitalistisk utsugning? I båda fallen handlar det om rån i moralisk bemärkelse låt vara att kapitalisten har lagen på sin sida men det ändrar inte den moraliska grundfrågan.
maximal utdelning med minimal ansträngning

kort

Inläggav kort » 31 mar 2011 19:15

J R Auk skrev:Det är bara det att jag inte ser någon möjlighet att investera i framtiden. ... Eller jag ser möjligheter men dem är motbjudande.

Själv tänker jag aldrig framåt, jag tänker aldrig i flera steg. Det finns olika sätt att investera på. Man kan vara ägaren eller den som driver, den som konsumerar eller försäkringsbolaget. Alltså jag står inte för något förutom mig själv, så jag kan omöjligt vara ägare, jag producerar heller ingenting så jag kan inte vara drivaren. Däremot konsumerar jag, och jag gillar att komunicera med människor så jag är ett slags försäkringsbolag. Första gången man dricker kaffe tycker man vanligtvis att det är osmakligt, men kroppen vänjer sig, ju mer man dricker desto bättre smakar det - det kan handla om droger, och det är samma med sömn, kroppen mår inte bra av att vara sömning, kroppen mår bra av att vara i farten och att sova. Anledningen till att du inte sover skulle jag säga är att du ständigt pressar din kropp till gränsen, så du vänjer dig, istället är det bättre om du lyssnar till din kropp. När man mår dåligt så händer det att man ställer sig frågan om man mår dåligt för att man bryr sig, eller om man sig bryr sig för att man mår dåligt, det sist skrivna stämmer, man bryr sig för att man mår dåligt, det omvända är absurt. Vi bör oftare fråga oss själva vad vi mår bra av... det är enkelt och ibland effektivt!

transversal

Inläggav transversal » 31 mar 2011 19:25

kort skrev:
J R Auk skrev:Det är bara det att jag inte ser någon möjlighet att investera i framtiden. ... Eller jag ser möjligheter men dem är motbjudande.

Själv tänker jag aldrig framåt, jag tänker aldrig i flera steg.

Bra inställning!

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 31 mar 2011 20:45

lösdrivaren skrev:Okej, så ”äganderätten” är oantastbar eftersom det står så i lagboken? Oavsett hur ägandet har kommit till?
Om inte, varför är rån sämre sätt att skaffa sej förmögenhet än kapitalistisk utsugning? I båda fallen handlar det om rån i moralisk bemärkelse låt vara att kapitalisten har lagen på sin sida men det ändrar inte den moraliska grundfrågan.

Ett rån är negativt för den som blir utsatt(personal etc). Empatin för bankägarens förlust är för mig minimal.
Sen har ett rån en social negativ effekt, folk blir rädda och oroliga av våldet som existerade vid rånet.
Som allting annat så är det en komplex kedja av händelser, positiva som negativa.

Så min moral skyddar inte bankägarens pengar, utan den tar hänsyn till min uppfattning om hur människors reagerar.

Jag pratade inte om allmän moral, utan min del av den allmänna moraluppfattningen.

själv skulle jag inte ens ta en fem öring av bankdirektören.. han är inte värd det.
(jag är mer värd än hans pengar)

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 31 mar 2011 21:02

Så att ett företag gör tusentals människor arbetslösa i ett svep och lämnar de på bar backe är att jämföra med ett bankrån där en handfull blir ”psykiskt lidande”?
De här bankanställda är väl medvetna att de är del i ett utsugarsystem? Ta konsekvensen.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 31 mar 2011 21:06

lösdrivaren skrev:Så att ett företag gör tusentals människor arbetslösa i ett svep och lämnar de på bar backe är att jämföra med ett bankrån där en handfull blir ”psykiskt lidande”?
De här bankanställda är väl medvetna att de är del i ett utsugarsystem? Ta konsekvensen.

Man kan inte jämföra ett system mot ett annat om de saknar direkta beroenden.
personalen som bankdirektören är människor precis som du och jag, det jag är ute efter är att jag skiter i bankdirektörens girighet. jag ogillar utsugarsystemet på samma vis, men jag kommer inte direkt att påverka utsugarsystemet genom att råna en bank.

en bank kan suga ut oss för att vi accepterar det systemet vi lever i. Vi vill ha konsumtion och ägande. (vi är en del av orsakerna)

Användarvisningsbild
Otis

Inläggav Otis » 31 mar 2011 21:18

När jag nuförtiden då och då har ångest inför morgondagen, så brukar jag tänka på när jag som liten skulle gå till sängs dagen innan julaftonen, med vetskap om att mamma alltid väckte mig tidigt med frukost och en av julklapparna, som oftast var något jag kunde leka med hela dagen. Det var ren och skär nyfiken livsglädje, som vi vuxna slarvar bort någonstans i något dike på vägen.
 När du skall sova; tänk som ett barn.
  När du skall vakna; tänk på när du var barn.

Att ha barnasinnet kvar betyder i det här fallet att gripa tag i nuet, att sluta filosofera sönder de små ögonblicken.

/O
Lagom är bäst.

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 31 mar 2011 21:23

Marko skrev:
lösdrivaren skrev:Så att ett företag gör tusentals människor arbetslösa i ett svep och lämnar de på bar backe är att jämföra med ett bankrån där en handfull blir ”psykiskt lidande”?

personalen som bankdirektören är människor precis som du och jag, det jag är ute efter är att jag skiter i bankdirektörens girighet. jag ogillar utsugarsystemet på samma vis, men jag kommer inte direkt att påverka utsugarsystemet genom att råna en bank.

en bank kan suga ut oss för att vi accepterar det systemet vi lever i. Vi vill ha konsumtion och ägande. (vi är en del av orsakerna)

Du har fel Marko. Visst kan du påverka systemet genom våldshandling, egentligen det enda sättet att påverka idag. Titta på mordet på Olof Palme, i rabiata högerkretsar fann en psyksjuk paranoia mot Palme, några av de här gaddade sej samman för att ”rädda Sverige”. De här typerna är högerextrema lågpannor utan realitetskontakt.
Nåväl, Palme dog, högerkrafterna inkl. MUF och Moderaterna som var officiellt drivande har kommit lätt undan.
Alltid högerns svar, VÅLD!
Svara med samma medel.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 31 mar 2011 21:28

lösdrivaren skrev:
Marko skrev:

Du har fel Marko. Visst kan du påverka systemet genom våldshandling, egentligen det enda sättet att påverka idag. Titta på mordet på Olof Palme, i rabiata högerkretsar fann en psyksjuk paranoia mot Palme, några av de här gaddade sej samman för att ”rädda Sverige”. De här typerna är högerextrema lågpannor utan realitetskontakt.
Nåväl, Palme dog, högerkrafterna inkl. MUF och Moderaterna som var officiellt drivande har kommit lätt undan.
Alltid högerns svar, VÅLD!
Svara med samma medel.

Våldet i sig fungerar nog bra om det är genomtänkt och har sina mål/syften. (i begränsad skala)

Men man kan lösa problem utan våld. Ett sätt är att tex inte ta lån och minska sin konsumtion.
byta attityd och levnadsmönster. byta värderingar. Det tror jag inte är att förvänta då svenskar har mest lån av alla i hela världen (har jag för mig)... vi matar systemet och accepterar det mot våran vilja... ett nödvändigt ont typ.
med den inställningen så hjälper inte ett litet manifest som ett rån.

politiskt har jag svarat med att inte rösta alls, då jag inte tror på den demokrati som råder.
Det är mitt manifest.

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 31 mar 2011 21:42

Herregud, du fattar inte ens vad jag pratar om.

”Ta lån och minska konsumtion” är ditt recept.

Jag pratar om det POLITISKA VÅLDET där visserligen yttrandefrihet finns på pappret men i realiteten finns den inte.

I många länder finns demokrati och yttrandefrihet, detta på pappret. Verkligheten är annan, är du obekväm så är risken stor att du får en kula i pannan.

Jag tror våld är enda lösningen.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 31 mar 2011 21:53

lösdrivaren skrev:Herregud, du fattar inte ens vad jag pratar om.

”Ta lån och minska konsumtion” är ditt recept.

Jag pratar om det POLITISKA VÅLDET där visserligen yttrandefrihet finns på pappret men i realiteten finns den inte.

I många länder finns demokrati och yttrandefrihet, detta på pappret. Verkligheten är annan, är du obekväm så är risken stor att du får en kula i pannan.

Du bytte kontext fort, tidigare handlade det om rån och moral. Du påstod att jag tänte som en naivt barn.
och där försökte jag förklara hur jag tänkte.
Nu i sista posten bytte du innehållet till politiskt våld. och jag var fortfarande inne i den gamla kontexten.
Mitt misstag.

Det politiska våldet är nog lämpligt att ta i en egen topic.
Det är en stor fråga i sig.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 31 mar 2011 21:58

Nej, mod är enda lösningen.
Kolla in hur ungdomar debatterar om tex kvinnors rätt, på internationella forums.
Det är ett arbete som är utan våld och där man förstärker varandra.
saker förändras inte över en natt. Det tar ett par hundra år minst.
(har för mig att feminismen i sverige började runt 1650)

Användarvisningsbild
Otis

Inläggav Otis » 31 mar 2011 22:14

Handlade inte inlägget om att gå upp på morgonen??

/O
Lagom är bäst.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 01 apr 2011 07:13

Allt är i sin ordning. Detta att gå upp på morgonen är knutet till samhället så som det som man stiger upp till, eller i.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Tankar och känslor"