Humblelamb skrev:Marko skrev:Humblelamb skrev:Marko skrev:Varje objekt har sin egen skönhet.
Statyn ovanför var inte vacker eller skön på ett sexuellt vis, Den var lite rolig och skön på det viset.
Den vackraste kvinna kan bli ful ifall man inte gillar personligheten. Det får stå som kontrast till kärlekens blindhet.
Det finns ideal och objektiv skönhet, Det känner reklam makarna till. Vi gillar vissa former, och studier har visat att barn tittar extra länge på symetriska ansikten. Det kan indikera på att vi har medärvda objektiva egenskaper.
Ser du på medias kninnoideal som en objektiv skönhet?
tror du inte att de så kallade ideal eller objektiva skönhet som finns är ett resultat av en illusion?
Om vi börjar skärskåda saker med vårt hjärta, så förstår vi ju också vad som döljer sig under ytan.
Jag ser att bilder och konst för kommersiellt bruk är vackrare än icke bearbetade motiv.
En kvinna på en bild är alltid retusherad och förändrad för att passa en bred publik. Och visst verkar det som att det fungerar ; )
Det var en kontrast till subjektivitet. Jag menade inte att det subjektiva inte har betydelse,
Det är en kombination av subjektiva värderingar och objektiva faktorer. Våra sinnen har ett ganaska lika tycke för många saker.
Sen att vi specialicerar tycken och smak är subjektivt.
Illusion ?, Allt är en illusion ; ) (men vi har språket som tur är med sina fasta överenskommelser)
Det är väl ändå inte en objektiv faktor om det är en illusion. Hjärtat kan ju dölja någonting helt annat, våra tolkningar som vi hela tiden gör inom oss kan ju vara missledande med tanke på att inget av det vi ser egentligen är verkligt, på det sättet att det bara är en sammantagen bild av alla värdsliga intryck. Hjärtat kan ju gömma på mycket som inte går att avläsa i ett ansikte.
Om det alls finns en objektiv skönhet så borde väl det vara skapelsens under. Dem uppfattas som de är och det föreligger ingen förvrängning av objekten eftersom de är formgivna av Skaparen.
Varför kan det inte vara en objektiv faktor för att det är en illusion ?
De flesta människor som ser på något får samma illusion. Ett föremål längre bort ser tex. mindre ut än om det står nära.
Hjärnan har en bild av en verklighet, denna bild är ganska lika hos alla individer. Vi fyller i med antaganden, alla verkar göra samma antaganden. Det kan inte bero på enbart en subjektiv uppfattning, utan har fysiska och psykiska förklaringar.
Hjärtat har sin glöd och sin kärlek, Men när det gäller skönhet så blir vi väll sällan förälskade i en vacker kvinna,
Det kanske tänds en sexuell lust. Det har inte mycket med hjärtat att göra enligt mig.
En enkel men vacker variant av en illusion:
<iframe width="560" height="345" src="http://www.youtube.com/embed/z9Sen1HTu5o" frameborder="0"></iframe>
Varför ser vi samma illusion ?, beror det på subjektiva faktorer ?
Den här gången avslutar jag med att säga motsatsen:
Allt är verkligt.