Nu är vi på sniskan igen...

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 29 maj 2014 12:53

Så, då blev det en Screwdriver, lika delar Bols Vodka + färskpressad apelsin (spanska) och is. Mycket god och ren apelsinsmak. Har gjort ett rejält arbetspass i trädgården, klippt gräs, huggit ved och grävarbete. Så det här blev en svalkande aperitif innan maten.

Det är den stora "lift-off"-dagen i dag, "han lyftes upp, och ett moln tog honom ur deras åsyn". (Apostlagärningarna 1:9)

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 29 maj 2014 19:51

Om solen skiner imorgon så blir det perfekt - hittade ett oregistrerat SL-kort som gällde en hel månad,
sålde den för halva priset.
Om jag nu får pengarna imorgon så kan det bli ett och annat jäst i det fria.
Såg ni vädret idag? Sol och vind, min favoritkombination.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 29 maj 2014 20:30

Bara sol vind och vatten för min del.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 29 maj 2014 23:54

Idag var jag på affären och kom på mig själv att titta på tuggben för hundar och för en bråkdel av en sekund tänka att det där kanske vore nåt för mig. Jag vet inte vad det är med mig. Ibland får jag tanken att ställa mig på huvet i sängen, och ibland känns det som jag svävar i taket. Och inte för att jag tagit några droger. Det har jag aldrig gjort. Men av en händelse hitta jag ett halvpaket cigaretter som låg och skräpa på skolgården, som jag då och då sitter ute på balkongen och röker, en halv till en cigarett om dagen.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Anne

Inläggav Anne » 30 maj 2014 12:17

:lol: Jösses, rekoj... Själv tänkte jag parta till det med ett par Norrlands Guld 3,5 (fiiint ska re va ;) ) och en passionsblomma för att fira min flytt.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 30 maj 2014 12:36

Jo, för min del kanske det är symtom att jag varit ensam mycket. Kan tappa lite verklighetskontakt. Men känner mig delvis inspirerad att engagera mig mer i andras liv nu.

Lycka till med flytten! Att flytta kan vara omskakande har jag lärt mig!
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 maj 2014 19:18

lynx skrev:... en passionsblomma för att fira min flytt.

Såg just att passionsblomman föredrar rum under 15°, alltså balkongliv på sommaren, och att den inte får torka ut. Den kallas även kristkorsblomma. Stor kruka underlättar att jorden håller sig fuktig.

Bild

Det blev en screwdriver även i dag, men med proportionerna 2 delar apelsinjuice + 1 del Bols vodka + is.
Moderator

Anne

Inläggav Anne » 30 maj 2014 21:24

Jaså? Min erfarenhet av passionsblommor är att de gillar sol och värme, men vill vila lite svalare (helst något under rumstemperatur) en stund. Jo, jag vet att den även kallas kristikorsblomma. Fin och komplex. Själv heter jag Kristina i mellannamn. Det får inte plats på flygbiljetter utan blir förkortat krist. Kan jag leva med. Även om jag helt "slumpartat" "råkade" hamna i en flytt just nu. Men det är ju fint att vi har etablerat en så pass fin relation, Pilatus, med ömsesidig respekt trots en del olikheter... Puss på dig :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 31 maj 2014 00:36

lynx skrev:Jaså? Min erfarenhet av passionsblommor är att de gillar sol och värme, men vill vila lite svalare (helst något under rumstemperatur) en stund. Jo, jag vet att den även kallas kristikorsblomma. Fin och komplex. Själv heter jag Kristina i mellannamn. Det får inte plats på flygbiljetter utan blir förkortat krist. Kan jag leva med. Även om jag helt "slumpartat" "råkade" hamna i en flytt just nu. Men det är ju fint att vi har etablerat en så pass fin relation, Pilatus, med ömsesidig respekt trots en del olikheter... Puss på dig :)

Du har säkert rätt, men det finns en del olika bud. Säkert växer den bra i värme, men blommar gör den inte om den står för varmt, enligt somliga. Kanske avser man klimat som är varmare än vårt?

To ensure blooming, give your plant slightly cooler nighttime temperatures. A difference between day and night temperatures of 8°C (15°F) will do. It also requires 4 hours or more of direct sunlight. källa http://plantsrescue.com/

Jag tror inte jag har fått mitt mellannamn utskrivet på någon flygbiljett. Men det är ju inte så många som heter Pilatus. Man kan undra varför? :)
Mmm, det var litet rart sagt, "fin relation". Jodå, det är störst glädje med mänsklig värme, tolerans och kärlek. Så här kommer en godnatt kram!

Höll på att glömma ämnet för tråden. Jag blev väl distraherad. I morgon blir det färsk dillkokt potatis och svensk nubbe, (i sommarhuset)!
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 02 jun 2014 22:12

Herrejistanes vilka ilandsbekymmer, växter, blomjord temperaturer och bla bla. Potatis med dill lät
däremot godare, tyvärr har på grund av min ekonomiska situation tvingats till en 2:5 diet, men jag
sprider ut dessa två dagarna under veckan, åt lagad mat senast i onsdags och igår, någon nubbe
kan jag glömma.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 02 jun 2014 23:47

Zokrates skrev:Potatis med dill lät däremot godare, tyvärr har på grund av min ekonomiska situation tvingats till en 2:5 diet, men jag
sprider ut dessa två dagarna under veckan, åt lagad mat senast i onsdags och igår, någon nubbe kan jag glömma.

Den enklaste metoden att framställa ett destillat kan göras på vintern. Sådant som kan plockas och jäsas gratis på sommaren, nypon, maskrosor, vilda körsbär och mycket annat sparas till den kallare årstiden. Man lägger helt enkelt ut sitt sommarvin (plastflaskor) i snön och låter det frysa. På morgonen häller man av spriten. Man kan få upprepa ett par gånger för att få rätt styrka. Aktivt kol. Det tar litet tid och kanske inte blir fullt så bra som Jelzin Vodka, men man kan alltid mixa det med något sött, eller malört om man föredrar det.

Det finns även andra enkla och fullt godtagbara metoder för en liten kassa. Första gången jag smakade på en Vargtass trodde jag att vodkan var inköpt på systemet och att mannen ville imponera. T-Röd kan däremot knappast göras drickbart, anvisade metoder är i de flesta fall dömda att misslyckas.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 06 jun 2014 10:40

Sveriges nationaldag. Dagen till ära; Skål!

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 06 jun 2014 17:56

Pilatus skrev:Sveriges nationaldag. Dagen till ära; Skål!

Bild

Jag minns att jag under förbarnstidens besök i S:t Anton brukade dricka något som hette "Böse" som hade den färgkombinationen. Men mycket passande, icke desto mindre att den lilla gröna randen ger en försmak om kommande fotbolls-vm i Brasilien.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 12 jun 2014 20:46

Trädgårdsarbete, grävt en rabatt för rosor, Astrid Lindgren, Karen Blixen och Nostalgie. Nu en Famous Grouse, jag vet inte om jag köpt någon tidigare. Mycket smakrik men jag har börjat tycka att Plantation Rum är vad jag för tillfället skulle rekommendera som avec.

Bild
Karen Blixen Rose
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 13 jun 2014 16:08

Alkohol och droger lockar inte mig men så är jag också tråkig och fyrkantig och trivs med det, liksom min omgivning.

Jag nöjer mig med min spontana överproduktion av dopamin.

Men jag predikar inte förbud eller hur andra ska leva - frihet är det bästa ting. Var och en har rätt till sitt liv och sin kropp.
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Tankar och känslor"