Kaffe

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

transversal

Inläggav transversal » 31 mar 2011 16:23

Marko skrev:undrar vad som händer om man loopar sina drömmar tillbaka till hjärnan : )

tänker mig att man kopplar censorer som lyssnar av aktiviteten och skickar dessa tillbaka som ljud till örat.
undrar om vi skulle lära oss att tolka det språkets rytm och med det förstärka drömmen : P

Man kanske kunde skicka tillbaka det som binaural ljud ...

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 31 mar 2011 16:24

transversal skrev:
Johan Ågren skrev:
transversal skrev:Måste man ha recept? Funderar på att testa, har svårt att somna på kvällen.

Jag hade väldigt svårt att sova när jag var yngre, hade även en period lite senare i livet där jag låg och vred mig och det värkte i hela kroppen, krypningar i benen. Sådant här jobbigt: http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och- ... -syndrome/ Men nu hinner jag inte ens märka att jag försöker somna. Hinner bara tänka tanken "Vad skönt det känns", och nästa sekund så vaknar jag på morgonen av klockan. Så det där hänger nog ihop med något som man ska ta och se över snarare än att börja manipulera med.

Jamen precis. Jag har fått myrkryp sen jag flyttade till Göteborg och nu är det skitjobbigt att somna. Bävar för att gå och lägga mig. Behöver dessutom sova 9 timmar nu för att bli pigg - när jag förut bara behövde 7.

Hiva i dig en massa järn för säkerhets skull. Men annars så är mina rastlösa ben psykosomatiskt. Hänger samman med vilken medvetenhet jag har. Det försvinner ögonblickligen om jag ändrar till meditativt mood eller slappnar av helt. Det är en osund mental kultivering man odlar som sedan får kroppen att synka dåligt. Det är som med fibromyalgi: Smärtan uppstår inte i kroppen utan det är fantomsmärtor som projiceras på kroppen.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 31 mar 2011 16:36

transversal skrev:Måste man ha recept? Funderar på att testa, har svårt att somna på kvällen.

Bor vi i Sverige?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 31 mar 2011 16:42

Man kan skapa genvägar för att somna fortare.
Med att skapa en värld där du känner igen dig och associerar det till att sova så blir det lite som ett sov mantra.
Det brukar jag ta till när jag inte kan och verkligen vill sova.
Senast i förrgår använde jag mig av det ett par tre gånger, och somnar på.. tja jag vet inte riktiga tiden, för det är lite som att vara i sömnen när man är i sin värld.. 5 minuter till en halvtimme gissar jag på.

mina barn har berättat att jag kan slockna under minuten  : )

sen är det fascinerande hur man tar med sig detaljer från drömmen till verkligheten.
för ett par nätter sen var det en bernsten... den var mycket verklig i tanken.. och nästan så jag trodde att den existerade.

transversal

Inläggav transversal » 31 mar 2011 19:28

J R Auk skrev:

Bor vi i Sverige?

Si si.

Användarvisningsbild
jag är jag

Inläggav jag är jag » 01 apr 2011 07:39

transversal skrev
J R Auk skrev:
transversal skrev:
Måste man ha recept? Funderar på att testa, har svårt att somna på kvällen.

Bor vi i Sverige?

http://www.fof.se/tidning/1997/8/melatonin-och-drommen-om-ungdom-och-halsa

Jag kollade på nätet.På tidningen forskning och framsteg.

Ni som har lätt att sova har förmodligen en helt trygg emotionell tillvaro. Jag har haft det själv tidigare i livet så jag vet hur det fungerar. Då var inte mina otrygga barndomsupplevelser inte aktiverade. Man somnar direkt när man känner sig trygg.

Melatonin är receptfritt enl dom men  frågan om biverkningar är oklar.

Jag tror att restless legs är en konsekvens av att man har svårt att släppa vissa spänningar i kroppen som beror på invanda försvarsbeteenden. Jag har erfarenhet av restless legs och dessutom andra typer av kroppsspänningar som kan komma och gå.

Restless legs för mig automatiskt till tanken på att man vill fly från någonting men "förnuftet" håller en kvar i den livssituation som man är inne i. Enligt mitt intellekt finns det ju inget hot att fly ifrån därför håller jag mig kvar där jag är oavsett hur jag mår.

Jag tänker på den misshandel jag utsattes för som barn och som fortfarande tyvärr lever kvar.

Det jag emotionellt inte har tillgång till är upplevd trygghet i nuet.

Ni som har lätt att sova har förmodligen en helt trygg emotionell tillvaro. Jag har haft det själv tidigare i livet så jag vet hur det fungerar. Då var inte mina otrygga barndomsupplevelser aktiverade. Man somnar direkt när man känner sig trygg.
Man kan ha en fysiskt trygg situation som inte har nått ner till de psykiska försvarsmekanismer som har varit inlärda i barndomen.

Men när livet gick in i ett otryggt skede så blev de aktiverade och min sömn har varit störd i flera år.

Så för dig transversal kan du fråga dig själv: Vad var det som hände på det personliga planet när du flyttade till Göteborg. Det kanske var något som aktiverade en otrygghet dvs ett minne som fanns i det omedvetna.

Mediciner är ju bara ett hjälpmedel som man helst inte borde behöva ta till. Fast ibland måste man ju och kanske kan de vara en hjälp på vägen

Det är inte så lätt att få en trygg tillvaro eftersom det i allmänhet behövs goda relationer och de växer ju inte på trän. Det är ju många människor som söker tryggheten om man skall döma efter alla dating-sajter som växer upp som svampar ur de virtuella markerna.
jag är

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 01 apr 2011 09:15

Marko skrev:Man kan skapa genvägar för att somna fortare.
Med att skapa en värld där du känner igen dig och associerar det till att sova så blir det lite som ett sov mantra.
Det brukar jag ta till när jag inte kan och verkligen vill sova.
Senast i förrgår använde jag mig av det ett par tre gånger, och somnar på.. tja jag vet inte riktiga tiden, för det är lite som att vara i sömnen när man är i sin värld.. 5 minuter till en halvtimme gissar jag på.

mina barn har berättat att jag kan slockna under minuten  : )

sen är det fascinerande hur man tar med sig detaljer från drömmen till verkligheten.
för ett par nätter sen var det en bernsten... den var mycket verklig i tanken.. och nästan så jag trodde att den existerade.

Det tar mindre än en minut för mig att somna också. Igår blev det två minuter då jag tänkte på den här tråden och ett kort ögonblick kände jag att nu är det väl kört; bara för att jag tänker på att jag brukar somna snabbt så går det väl inte. Men det var en så tråkig tvångstanke så den höll inte stånd. :)

Användarvisningsbild
Ranchi

Inläggav Ranchi » 01 apr 2011 20:30

.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 02 apr 2011 22:20

I natt drömde vi... ingenting. Utan bara sooov i 8 timmar. Underbart!
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

transversal

Inläggav transversal » 03 apr 2011 19:02

Jag vet inte. Min mamma har rätt mycket myrkryp, så jag tror att det antagligen är den ärftliga biten som har slagit igenom de senaste åren och jag känner inte att jag behöver psykologisera det så hårt. Hennes mamma hade också myrkryp.

Användarvisningsbild
jag är jag

Inläggav jag är jag » 04 apr 2011 13:52

transversal skrev

Jag vet inte. Min mamma har rätt mycket myrkryp, så jag tror att det antagligen är den ärftliga biten som har slagit igenom de senaste åren och jag känner inte att jag behöver psykologisera det så hårt. Hennes mamma hade också myrkryp.

Benkryp är inte biologiskt ärftligt. (påstår jag) Däremot är uppfostringsmetoder ”ärftliga”.

Jag förutsätter att myrkryp beror på att barnet har haft impulser att röra på sig därför att det har uppstått ett obehag som lindras om man rör sig eller förflyttar sig.

Citat från webben:Birgitta i artikeln hade trott att hennes rastlösa ben var normalt men så sökte hon till en forskningsstudie på Karolinska Universitetssjukhuset och fick diagnosen RLS (Restless legs syndrome). ”Vi tror att det är en brist på signalsubstansen dopamin i hjärnan”, säger Sven Pålhagen. Lägg märke till ordet ”tror”.

Ett litet barn lär sig från första början hur man uppfostrar barn. Det lär sig av erfarenhet. Lärdomen är fast etablerad i barnets kognitiva strukturer i hjärnan.

Vill man få bort störande beteenden både kroppsliga (tex myrkryp) och emotionella (t ex ångest) måste man se på psyket och hur det kan förändras.
De kognitiva strukturerna kan förändras genom terapeutiska åtgärder. Det får man ju vara glad för. :)
jag är

transversal

Inläggav transversal » 04 apr 2011 13:56

Jag tror att du överpsykologiserar.

Användarvisningsbild
jag är jag

Inläggav jag är jag » 04 apr 2011 13:59

Du kanske har rätt. Alla har ju rätt till sin egen åsikt annars vore det ju inte kul. :)
jag är

transversal

Inläggav transversal » 04 apr 2011 14:21

jag är jag skrev:
Benkryp är inte biologiskt ärftligt. (påstår jag) Däremot är uppfostringsmetoder ”ärftliga”.

Jag förutsätter att myrkryp beror på att barnet har haft impulser att röra på sig därför att det har uppstått ett obehag som lindras om man rör sig eller förflyttar sig.

Citat från webben:Birgitta i artikeln hade trott att hennes rastlösa ben var normalt men så sökte hon till en forskningsstudie på Karolinska Universitetssjukhuset och fick diagnosen RLS (Restless legs syndrome). ”Vi tror att det är en brist på signalsubstansen dopamin i hjärnan”, säger Sven Pålhagen. Lägg märke till ordet ”tror”.

"Tror" säger han antagligen därför att det inte är exakt klarlagt hur känslan uppstår. Dock finns det påvisat en ärftlig benägenhet, vilket inte förklarar alla fall, men 40-50 procent av fallen + 10-20 ytterligare procent, vilket dock ännu inte är helt klarlagt.

Jag avvisar inte helt en psykologisk modell, det är helt enkelt utanför min kompetens att avgöra om det kan finnas psykologiska faktorer, men tror inte att det i mitt fall har med uppfostran eller sinnestillstånd att göra.

Har aldrig har känt någon skillnad i myrkrypet beroende på hur glad eller ledsen, spänd eller avspänd jag är. Jag kan heller inte slappna av så att det försvinner. Det är mer korrelerat till om jag tränar hårt en dag eller dricker alkohol. Då kan jag känna en markant försämring. Inte så mycket just när man dricker, men när alkoholen går ur blodet så kryper det något grymt.

Lade märke till det när jag flyttade till Göteborg men tror att jag egentligen haft det i lägre grad sedan jag var barn. Fick alltid höra att jag "sparkades" när jag sov tillsammans med min syster som liten.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 05 apr 2011 15:36

Jag drömde Nåt, men jag kommer inte ihåg det. Är det fler som drabbas av den frustrerande känslan av att inte komma ihåg vad man drömde? Förresten, kittlar det i er också när täcket fladdrar? Eller är det en kvarleva från min barndom då vi turades om att skaka med täcket och låta det falla.

Återgå till "Tankar och känslor"