transversal skrev
J R Auk skrev:
transversal skrev:
Måste man ha recept? Funderar på att testa, har svårt att somna på kvällen.
Bor vi i Sverige?
http://www.fof.se/tidning/1997/8/melatonin-och-drommen-om-ungdom-och-halsa
Jag kollade på nätet.På tidningen forskning och framsteg.
Ni som har lätt att sova har förmodligen en helt trygg emotionell tillvaro. Jag har haft det själv tidigare i livet så jag vet hur det fungerar. Då var inte mina otrygga barndomsupplevelser inte aktiverade. Man somnar direkt när man känner sig trygg.
Melatonin är receptfritt enl dom men frågan om biverkningar är oklar.
Jag tror att restless legs är en konsekvens av att man har svårt att släppa vissa spänningar i kroppen som beror på invanda försvarsbeteenden. Jag har erfarenhet av restless legs och dessutom andra typer av kroppsspänningar som kan komma och gå.
Restless legs för mig automatiskt till tanken på att man vill fly från någonting men "förnuftet" håller en kvar i den livssituation som man är inne i. Enligt mitt intellekt finns det ju inget hot att fly ifrån därför håller jag mig kvar där jag är oavsett hur jag mår.
Jag tänker på den misshandel jag utsattes för som barn och som fortfarande tyvärr lever kvar.
Det jag emotionellt inte har tillgång till är upplevd trygghet i nuet.
Ni som har lätt att sova har förmodligen en helt trygg emotionell tillvaro. Jag har haft det själv tidigare i livet så jag vet hur det fungerar. Då var inte mina otrygga barndomsupplevelser aktiverade. Man somnar direkt när man känner sig trygg.
Man kan ha en
fysiskt trygg situation som inte har nått ner till de psykiska försvarsmekanismer som har varit inlärda i barndomen.
Men när livet gick in i ett otryggt skede så blev de aktiverade och min sömn har varit störd i flera år.
Så för dig transversal kan du fråga dig själv: Vad var det som hände på det personliga planet när du flyttade till Göteborg. Det kanske var något som aktiverade en otrygghet dvs ett minne som fanns i det omedvetna.
Mediciner är ju bara ett hjälpmedel som man helst inte borde behöva ta till. Fast ibland måste man ju och kanske kan de vara en hjälp på vägen
Det är inte så lätt att få en trygg tillvaro eftersom det i allmänhet behövs goda relationer och de växer ju inte på trän. Det är ju många människor som söker tryggheten om man skall döma efter alla dating-sajter som växer upp som svampar ur de virtuella markerna.