Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
unik

Re: Vad tänker du på?

Inläggav unik » 29 aug 2026 12:52

Vega skrev:unik

Jag såg hela klippet nu och jag gillar det, jag hade fel. Jag vet vem jag är, vet du vem du är? Men jag säger inte vem jag är.

Prognosmakare

Vega - allt annat än - hindsight bias och curve fitting

Studerar de tre överlevand-strategierna.
Med nio personlighetstyper.
Dessa har olika reaktionsmönster och motivationsmönster.

Det mynnar ut med olika kroppscentran, personlighetstyper som kan ha olika toner och nyanser med olika intensitet hos varandra.

Vi kartlägger och lär oss av dessa, därför att:
Vår tarot-kortlek med 37 arketyper personifierar de existerande typer som påverkar och ändrar världens spelplan.
Som individ, folk, institutioner, företag, politiker.

Och ska vi kunna spegla ett livshjul eller världshjul av dessa typer likt ett fält av olika företeelser, så måste vi kunna kartlägga dessa för sedan utröna om en företeelse toppar 3+ standard avvikelser med ett påfölje med några kring 2,5.
Då kan dessa trender kan vara en modefluga och temporär.
Eller en återkommande trend som fasar in och ut under olika cykler. Och slutligen kan man hitta en bestående skevhet som håller i sig, då kan man utalla sig om framtiden, då kan man med liten felmarginal säga vad som kommer återkomma eller inträffa innan det ägt rum.

V

Vega

Inläggav Vega » 29 aug 2026 19:05

unik skrev:
Vega skrev:unik

Jag såg hela klippet nu och jag gillar det, jag hade fel. Jag vet vem jag är, vet du vem du är? Men jag säger inte vem jag är.

Prognosmakare

Vega - allt annat än - hindsight bias och curve fitting

Studerar de tre överlevand-strategierna.
Med nio personlighetstyper.
Dessa har olika reaktionsmönster och motivationsmönster.

Det mynnar ut med olika kroppscentran, personlighetstyper som kan ha olika toner och nyanser med olika intensitet hos varandra.

Vi kartlägger och lär oss av dessa, därför att:
Vår tarot-kortlek med 37 arketyper personifierar de existerande typer som påverkar och ändrar världens spelplan.
Som individ, folk, institutioner, företag, politiker.

Och ska vi kunna spegla ett livshjul eller världshjul av dessa typer likt ett fält av olika företeelser, så måste vi kunna kartlägga dessa för sedan utröna om en företeelse toppar 3+ standard avvikelser med ett påfölje med några kring 2,5.
Då kan dessa trender kan vara en modefluga och temporär.
Eller en återkommande trend som fasar in och ut under olika cykler. Och slutligen kan man hitta en bestående skevhet som håller i sig, då kan man utalla sig om framtiden, då kan man med liten felmarginal säga vad som kommer återkomma eller inträffa innan det ägt rum.

V

För att vara en god prognosmakare så måste man veta saker som andra inte vet. Jag tycker att det är plågsamt att veta saker som andra inte vet.

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 30 aug 2026 08:40

Vega - vi har fått en hänvisning till Google AI Genini notebook av en vänlig person. Den kan man mata in sin tankeverksamhet och underlag med rapporter och poddar osv. Som ett eget litet universum där du kan bolla idéer och konstruera modeller eller skrivelser.

Nu upplever vi oss som en framtida Frankenstein i miniatyr som ingen trodde på, men som kommer förlösa något storslaget i det mediokra brusfält som idag råder, med betoning säreget och unikt funktionellt prognos-system.

V

Vega

Inläggav Vega » 30 aug 2026 11:47

unik skrev:Vega - vi har fått en hänvisning till Google AI Genini notebook av en vänlig person. Den kan man mata in sin tankeverksamhet och underlag med rapporter och poddar osv. Som ett eget litet universum där du kan bolla idéer och konstruera modeller eller skrivelser.

Nu upplever vi oss som en framtida Frankenstein i miniatyr som ingen trodde på, men som kommer förlösa något storslaget i det mediokra brusfält som idag råder, med betoning säreget och unikt funktionellt prognos-system.

V

Nu var jag lite snäv i mitt dömande. Det finns många vetskaper som inte alls är plågsamma att bära.. Eller hur!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 31 aug 2026 15:19

Då har jag förtidsröstat. Jag tror inte att det händer så mycket mer som kan påverka vilket parti jag avser att rösta på. Att sista pajen inte är kastad förstår jag. Jag räknar inte med att Magdalena Andersson kan hålla ihop en regeringsduglig regering, det verkar spretigt. Så det fick bli ett liberalt parti.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 31 aug 2026 17:08

Pilatus skrev:Då har jag förtidsröstat. Jag tror inte att det händer så mycket mer som kan påverka vilket parti jag avser att rösta på. Att sista pajen inte är kastad förstår jag. Jag räknar inte med att Magdalena Andersson kan hålla ihop en regeringsduglig regering, det verkar spretigt. Så det fick bli ett liberalt parti.

Blev nåt liknande, med liknande resonemang.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 31 aug 2026 19:34

Pilatus skrev:Då har jag förtidsröstat. Jag tror inte att det händer så mycket mer som kan påverka vilket parti jag avser att rösta på. Att sista pajen inte är kastad förstår jag. Jag räknar inte med att Magdalena Andersson kan hålla ihop en regeringsduglig regering, det verkar spretigt. Så det fick bli ett liberalt parti.

Det rödgröna laget verkar mer splittrat än nånsin. Det blå laget tycks mer samlat om de lägger av med splittrande utspel.
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 31 aug 2026 19:58

unik skrev:Nu upplever vi oss som en framtida Frankenstein i miniatyr som ingen trodde på, men som kommer förlösa något storslaget i det mediokra brusfält som idag råder, med betoning säreget och unikt funktionellt prognos-system.

Alla är så ”överens” om hur svårt allting är, folk ser inte möjligheterna. I mångt och mycket så blir det som man vill, om man satsar dvs..

Vega

Inläggav Vega » 31 aug 2026 20:15

Vad tycker du är det bästa som Tidö-partierna har åstadkommit?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 31 aug 2026 21:19

Vega skrev:

Vad tycker du är det bästa som Tidö-partierna har åstadkommit?

Inflationen, 10% under Socialdemokraterna, i dag under 2%. Brottslighetens bekämpande.
Moderator

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 31 aug 2026 21:54

Har inte röstat än men kommer att rösta på MP.
Avgörande för mig är att de vill ha totalstopp för industrifiske i Östersjön.
Dessa flytande fabriker rensar havet på allt fisk. Speciellt strömming som sen körs till Danmark där den mals till djurfoder och fraktas till laxodlingar i Norge.
Helt tokigt att en fullgod människoföda behandlas på detta sätt. Finns något godare än stekt strömming med potatismos?
Jag var inne på att inte rösta alls men denna enskilda fråga avgjorde.

Återgå till "Tankar och känslor"