Kaffe

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Justin Case

Re: Kaffe

Inläggav Justin Case » 11 jun 2011 02:09

Anna Sara skrev:För att skapa förvirring. Det ligger passiva resurser här, inför att vara naturlig och bli ohämmad.

Jag går alltid igenom mina tragiska delar, i drömmar.

Alltså det viktiga är att inte försköna det hela med en "tolkning", utan bara berätta vad man var med om, dela med sig av det nakna jaget.

Så fort någon berättar något, har han/hon gjort en tolkning. Redan att sätta ord på en upplevelse är att tolka upplevelsen i fråga.

Användarvisningsbild
Ranchi

Inläggav Ranchi » 20 jun 2011 21:35

Drömde att jag såg mig själv sovandes i köket.

Jag gick fram och gav en knuff på axeln, och med bäcksvarta ögon började han "jag" slåss mot varandra.

Fick en känsla av att jag inte kunde fly, någonsin, aldrig.

"En känsla av evighets mjölksyra"

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 20 jun 2011 22:06

Ranchi, skaffa nävar. Själv har jag bra nävar, har skaffat respekt genom omild ansiktsbehandling. Ingen sticker upp mot mej.
maximal utdelning med minimal ansträngning

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 20 jun 2011 22:16

192 lång och 95 kg rena muskler.
Tränar 3 gånger i veckan på gym.

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 20 jun 2011 22:26

Redan på universitet undvikte alla mej. Såg väl galen ut. Hade endast en vän professor Ganelius som såg nåt i mej, vet ej vad.

Kotten

Inläggav Kotten » 21 jun 2011 10:25

Cool dröm Ranchi!

lösdrivaren skrev:192 lång och 95 kg rena muskler.
Tränar 3 gånger i veckan på gym.

duktigt...*guldstjärna*
Tror dock inte det hjälper Ranchis problem(eftersom hans alter ego antagligen skulle bli starkare)

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 21 jun 2011 12:46

Justin Case skrev:
Anna Sara skrev:För att skapa förvirring. Det ligger passiva resurser här, inför att vara naturlig och bli ohämmad.

Jag går alltid igenom mina tragiska delar, i drömmar.

Alltså det viktiga är att inte försköna det hela med en "tolkning", utan bara berätta vad man var med om, dela med sig av det nakna jaget.

Så fort någon berättar något, har han/hon gjort en tolkning. Redan att sätta ord på en upplevelse är att tolka upplevelsen i fråga.

Om jag inte sätter ord på kännslorna utan låter dom påverka ohämmat.
Detta får till följd att mitt kropsspråk berättar vad som händer inuti mig.
Gör kroppen en tolkning av kännslorna ?
Andra gör tolkningar av kropsspråket.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 22 jun 2011 10:43

Marko skrev:Om jag inte sätter ord på kännslorna utan låter dom påverka ohämmat.
Detta får till följd att mitt kropsspråk berättar vad som händer inuti mig.
Gör kroppen en tolkning av kännslorna ?

Jag vet inte vad du tolkar in i ordet "kroppen", men ditt undermedvetna gör hela tiden tolkningar av dina sinnesintryck, oavsett om du sätter ord på dina sinnesintryck eller inte. Ordlös tolkning är också tolkning. Ett exempel: när man kör bil i stadstrafik, tolkar ens undermedvetna långt fler sinnesintryck per sekund än vad man hinner sätta ord på, och man måste fungera så för att kunna köra bil bra. De ordlösa undermedvetna tolkningarna av sinnesintrycken omsätts sedan undermedvetet och ordlöst i handling. En van bilförare som ser gult ljus slå om till rött 50 meter framför sig tänker oftast inte med ord "aha, nu blev det rött ljus, nu är det bäst att jag stannar" eller något liknande, och han tänker det kanske inte ens "medvetet men ordlöst", utan hans armar och ben utför de handlingar som krävs för att bilen ska stanna vid rött ljus medan hans medvetande oftast är helt fokuserat på något helt annat, till exempel ett samtal eller tankar på annat, utan att han behöver ägna vare sig rödljuset eller sitt stannande av bilen en enda tanke i ord (eller ens någon medveten ordlös tanke). Ändå sker en massa tolkningar i hans undermedvetna, tolkningar som är nödvändiga för stannadet av bilen och som, om man skulle sätta ord på dem (vilket han dock som sagt inte gör) skulle kunna beskrivas ungefär så här: "ögat som tillhör den kropp som tillhör mig tycks nu ta in många röda pixlar nära varann i en liten rund form, och runt denna tycks det vara en avlång behållare på en lång stolpe, aha, det röda är en stoppsignal (här har vi en undermedveten tolkning av synintryck); alltså ska jag ge den här kroppen i uppgift att få den här bilen att stanna (tolkning av sinnesintryck leder till slutsats om vad som bör göras)".

Huruvida du alltid låter känslorna påverka "ohämmat" så länge du inte tänker i ord kan verkligen diskuteras. I exemplet ovan "hämmar" ju faktiskt bilförarens undermedvetna bilföraren genom att stanna för rött, i den meningen att dess stannande för rött hindrar bilföraren från att komma så snabbt fram som han spontant skulle vilja. Det är inte bara ens medvetna tankar (eller tankar i ord) som kan hämma oss. Även undermedvetna processer kan hämma oss. I själva verket hämmas vi nog långt mer av undermedvetna processer än av medvetna. Ibland på gott, ibland på ont.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 22 jun 2011 16:06

Jag håller med dig i ditt resonemang.
Med kroppspråket menar jag alla symptom som den uppvisar av kännslor eller avsaknad av kännslor.

För att ta ditt exempel.
Det röda stoppljuset har blivit en symbol för stanna för fara. (man har tolkat in mycket i symbolen)
Vi kommer att reagerar på en inlärd symbols värde. Tolkningen tycker jag sker runt symbolen och reaktionen är mer en fysisk reflex.
Stoppljuset gör så att vi utan att tveka så stannar. (börjar vi tolka, så kör vi kanske mot rött ljus om inga andra bilar syns till)
Hur långt ner i medvetandet ska vi gå för att anse att man tolkar och inte reagerar ? (är reflexer utan inblanding av hjärnan en tolkning ?) Det sitter i ryggmärgen brukar vi ju säga..

Jag satt precis och funderade runt qualia som algotezza pratade om för ett tag sedan och gjorde en hypotetiskt tankeexpriment.
Det gick ut på att en person först fick kraftiga elstötar när den tänkte på något rött.. Antar att reflexmässigt så kommer personen att undvika rött framöver och omedvetet. Sedan byter vi metod, och när personen tänker på rött (tex om han ser ett rött stoppljus) så stimulerar vi hans belönings centra kraftigt denna gången. Hur kommer denna person att reagera på färgen röd efter en viss tids påverkan?
gör den tolkningar eller reagerar den reflexmessigt eller spontant ? (mekaniskt)

jag förstår hur du tänker, men om vi ser det ur ett nutidsperspektiv och hjärnan ska skapa alla tolkningar så tycker jag det borde ta längre tid för den att ta funktion. Tänker här på att ljuga medvetet och hur kroppens inlärda beteenden kan avslöja en lögn genom dess omedvetna beteende.

är inte tolkning en process för något mer grundläggande ? och är alla tankar tolkningar ?

Användarvisningsbild
Ranchi

Inläggav Ranchi » 23 jun 2011 22:34

.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 27 jun 2011 05:40

Med tanke på att tråden har bytt namn från "Vad drömde du inatt", om jag inte minns fel, till "kaffe", så tänkte jag berätta vad jag gör med mitt kaffe.

Jag köper bryggkaffe, märket är inte så viktigt förutom att det aldrig blir Löfsbergs Lila då det smakar pest och pina.
Jag brygger alltid andra gången i första filtret med sumpen kvar, därmed minskar jag själva kaffekonsumtionen med en tredjedel, märker ingen större skillnad i smaken. För att spara ström värmer jag vattnet i en tekokare och slår det därefter långsamt ned i kaffebryggarens kaffefilterbehållare.
Jad dricker alltid kaffet med en femtedel ohomogeniserad mjölk i, ofta slår jag i en kapsyl olivolja i kaffet, ett stänk Cayeenpeppar samt en redig dos Gurkmeja, därav får jag ett kaffe som verkligen lyfter fram kaffesmaken, det är förmodligen nyttigare och väldigt gott när man väl vant sig.  :)

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 27 jun 2011 10:39

Kaffe blev bra övergång från drömar.
fast jag tar kaffet före efterätten.

Rolig mix, i ditt kaffe. Här kör vi just Gevalia Instant mellanrost.
15 sekunder Microvågat och helt utan kryddor.

Är det inte lövbergs lilas sump som luktar kattpink ?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 27 jun 2011 12:07

Marko skrev:Kaffe blev bra övergång från drömar.
fast jag tar kaffet före efterätten.

Rolig mix, i ditt kaffe. Här kör vi just Gevalia Instant mellanrost.
15 sekunder Microvågat och helt utan kryddor.

Är det inte lövbergs lilas sump som luktar kattpink ?

Jo, men Rövbergs lilla, hade varit ett mer passande namn då det även smakar skit, det enda kaffet jag blivit förgiftad av.

Användarvisningsbild
Ranchi

Inläggav Ranchi » 27 jun 2011 12:52

.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 27 jun 2011 12:59

Är hemmarullat billigare än färdigrullat ?
jag får 20 cigg för 34kr (rullade förr, innan dom höjde skatten för orullad tobak)

Ranchi
Kaffe är ju livets piss guld : ) tom bättre än öl.

Jämför när jag går på en krog och tar en kaffe mot när jag tar en öl.
kaffet ger mer än ölen eller whiskeyt.
Blandar man kaffe och whiskey så blir det ju en kaffegrogg som är god.
kaffe och vodka tycker jag smakar skit.

Återgå till "Tankar och känslor"