Logos skrev:Avantgardet skrev:mereologi skrev:Avantgardet skrev:mereologi skrev:Jag tänker att "tanken" på något sät är det enda som inte är relativt.
Men är inte den på ett fundamentalt sätt beroende av vilka begrepp den för tillfället har tillgängliga?
Språket är väl bara ett verktyg att behandla verkligheten med. Jag tror att man kan skapa vad som helst med vilka verktyg som helst. Tänkte bara på detta med ljus, det upplevs ju som starkt att titta på solen, men samma upplevelse går att skapa med en TV-rutas bild, det handlar bara om kontrast och intensitet, och det är oberoende av våglängd.
Fast språket kan nog inte sägas vara blott ett verktyg. Det är också genom språket vi blir varse vår omvärld och det som vi finner i den. Vi måste ha begrepp för något för att alls kunna uppfatta det på ett sådant (specifikt) sätt. Så vad händer när det verktyget inte bara är för att behandla verkligheten, utan mer fundamentalt - för att också förstå verkligheten. Det är frågan. När hela ens självförståelse är strukturerad av verktyget självt.
Tja det är då verktyget blir något mer än ett verktyg, precis som du skriver. Den uppfattade verkigheten blir en verklighet i sig, lika reell som någon annan. Det var lite det jag var inne på i tråden om Heidegger, att alla tolkningar, även att det vi "har till hands" konstituerar ett nytt tolkningssätt, inte nödvändigtvis mer sant än det vi hade tidigare. Accepterar vi inte bara den tolkning som tilltalar oss mest?
Ja, rent krasst. Med det inte sagt att alla skulle vara lika bra eller riktiga. Fast vilka kriterier vi ställer på dem är ju också nåt som kan, och måste, diskuteras.