Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

scirocco

Inläggav scirocco » 08 maj 2011 06:59

Undrar vad en som är född blind har för bilder och drömmar i huvudet.

Lufier

Inläggav Lufier » 08 maj 2011 07:49

Kanske bilden av en sensuell röst.
Om de varit blinda sen födseln måste upplevelserna av beröring vara vara starka.
De kanske drömmer om beröringssensationer.

Du får mig att tänka på "Skrattmänniskan" av Victor Hugo.
Jag läste den som barn. Den har etsat sig fast i mitt minne.
De gjorde ett kirurgiskt ingrepp på Gwynplaine som barn. Han såg ut som om han skrattade även när
han var ledsen, ett groteskt leende. Den enda som tyckte han var vacker var den blinda Dea.
Hon fick känna på hans ansikte, hon sa till honom att hon tyckte han var vacker,
då grät han av lycka. Blindas drömmar kanske är mer sensuella än våra. Inte så förstörda,
de behöver kanske inte ompröva vad som är vackert i oss själva, de kanske redan är
där från början.

scirocco

Inläggav scirocco » 08 maj 2011 08:12

Jo, jag tänker mig att de fantiserar drömmer ,bearbetar livets upplevelser i form av lukt beröring ljud o.s.v. Former får de ju också en känsla för. Men rent bildligt,visuellt? Ja Lufier,jag tror också att de ser mer rakt in i en annan människa. Det är mycket vackert i sig. På tal om vad som är vackert. Jag såg i en annan tråd att du skickade en bild på några gamla händer. Jag har märkt att jag tycker en del gamla människor är väldigt vackra. Det är kanske det att det inte är så svårt att födas vacker,men att leva ett långt liv och åldras vackert, det är något mera. Jag måste nu ut ett tag. Så jag kan inte replikera för tillfället om det skulle förväntas... Godmorgon!

Lufier

Inläggav Lufier » 08 maj 2011 08:18

God morgon scirocco!  :)
Jag går ut på en promenad med hunden nu.

Morningstar

Inläggav Morningstar » 08 maj 2011 12:54

---

transversal

Inläggav transversal » 09 maj 2011 12:58

Iphone ...

Iphonetillverkare inför självmordsförbud:

http://csjobb.idg.se/2.9741/1.383741

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 09 maj 2011 14:52

transversal skrev:Iphone ...

Utöver Ipod och Iphones tillverkas ett antal andra mobilmärken, samt delar som skall integreras inom ett vitt teknologiskt fält som i stort sätt berör de flesta mobiler mer eller mindre.

Det arbetar en halv miljon människor på foxconn, räknar man in sidoverksamheter så sysselsätts antagligen uppemot 7 miljoner människor.
Väldigt många av arbetarna är dessutom unga, dvs de befinner sig i en känslosam livsperiod, dessutom utbetalades det tidigare en ersättning för dem som dog inom arbetsplatsen oavsett hur den anställde dog, vilket motsvarade mer än tio årsinkomster på ett bräde till den anhöriges familj ...
Fabrikerna är som en Svensk storstad. Hur många tog livet av sig i Göteborg transversal förra året, och det utan att deras anhöriga fick en större summa pengar rakt i näven, så 14 döda på en halv miljon är faktiskt väldigt lite.

Utöver skyddsnäten som sattes upp, så tvingas de anställda skriva på ett kontrakt där de förbjuds ta livet av sig, nu undrar ni kanske vad straffet blir om de trotsar förbjudet, ja låt säga att moroten i form av ekonomisk ersättning försvinner, vilket förmodar jag kan antas gå ut över rena arbetsdödsolycksfall, vars anhöriga nu kan nekas ersättning om det blir tvivel ifall om olycksorsaken var en olyckshändelse eller medvetet planerad, skitbra!

Foxconn makes consumer electronics for a number of well-known companies (The following is an incomplete list):
Apple Inc. (United States)
Acer Inc. (Taiwan)
Amazon.com (United States)
Asus (Taiwan)
Intel (United States)
Cisco (United States)
Hewlett-Packard (United States)
Dell (United States)
Nintendo (Japan)
Nokia (Finland)
Microsoft (United States)
Sony (Japan)
Sony Ericsson (Japan/Sweden)
Samsung (Korea)
Vizio (United States)

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 09 maj 2011 15:08

Lufier skrev:Kanske bilden av en sensuell röst.
Om de varit blinda sen födseln måste upplevelserna av beröring vara vara starka.
De kanske drömmer om beröringssensationer.

Ja, kanske det. Jag var tvungen att fråga en blind igår vad och hur dennes drömmar var.
Hon är i 30 årsåldern och har varit blind sedan födseln.
Inga bilder, inga färger, däremot scenarier som involverar känseln och fantasin, så som hon föreställer sig att saker och ting är. Människor förknippas med känslor, deras röster eller beröringar, samt hur hon föreställde sig deras kroppar, samt deras "utstrålning".

Hon berättade även om två återkommande mardrömmar, den ena handlade om att bli jagad av djur, råttor eller hundar,
den andra om hur hon KÖR BIL och då får motorstopp mitt ute på en landsbygd utan att veta var hon var, samt att bilen vägrar att starta...

I gengäld undrade hon hur vi som ser kan se skillnad på varifrån människor kommer.

transversal

Inläggav transversal » 09 maj 2011 15:15

Zok. Det är skönt att du tycker att det är helt ok att folk i Asien jobbar för svältlöner för att vi i väst ska få njuta av vårt konsumtionssamhälle ifred.  :wink:

Enligt de intervjuer Sacom genomfört jobbar de anställda vanligtvid mellan 60 och 80 timmar övertid i månaden, dessutom är det förbjudet att prata med varandra under arbetstid.

Sacom-företrädaren Leontien Aarnoudse konstaterar att fabriksarbetarna schemaläggs så att de tvingas jobba övertid. Dessutom är grundlönen så låg, så det enda sättet att överleva rent ekonomiskt är att arbeta övertid.

– Villkoren är väldigt tuffa och dessa medarbetare har sällan ett socialt liv. Att jobba i fabriken är deras enda möjlighet, säger han till The Daily Mail.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 09 maj 2011 15:41

transversal skrev:Zok. Det är skönt att du tycker att det är helt ok att folk i Asien jobbar för svältlöner för att vi i väst ska få njuta av vårt konsumtionssamhälle ifred.

Var skrev jag att detta var bra? Tvärtom får du anklaga våra svenska storföretag och politiker som effektivt sett till att en stor del av vår sysselsättning istället hamnat i låglöneländer med usla arbetsvillkor,  -Tänk på profiten iställe!

transversal

Inläggav transversal » 09 maj 2011 19:09

Gaah, frustrerad. Firefox har uppdaterats och jag hittar inte var mina grejor är. :-S

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 09 maj 2011 19:34

Zokrates skrev:
transversal skrev:Iphone ...

Utöver Ipod och Iphones tillverkas ett antal andra mobilmärken, samt delar som skall integreras inom ett vitt teknologiskt fält som i stort sätt berör de flesta mobiler mer eller mindre.

Det arbetar en halv miljon människor på foxconn, räknar man in sidoverksamheter så sysselsätts antagligen uppemot 7 miljoner människor.
Väldigt många av arbetarna är dessutom unga, dvs de befinner sig i en känslosam livsperiod, dessutom utbetalades det tidigare en ersättning för dem som dog inom arbetsplatsen oavsett hur den anställde dog, vilket motsvarade mer än tio årsinkomster på ett bräde till den anhöriges familj ...
Fabrikerna är som en Svensk storstad. Hur många tog livet av sig i Göteborg transversal förra året, och det utan att deras anhöriga fick en större summa pengar rakt i näven, så 14 döda på en halv miljon är faktiskt väldigt lite.

Utöver skyddsnäten som sattes upp, så tvingas de anställda skriva på ett kontrakt där de förbjuds ta livet av sig, nu undrar ni kanske vad straffet blir om de trotsar förbjudet, ja låt säga att moroten i form av ekonomisk ersättning försvinner, vilket förmodar jag kan antas gå ut över rena arbetsdödsolycksfall, vars anhöriga nu kan nekas ersättning om det blir tvivel ifall om olycksorsaken var en olyckshändelse eller medvetet planerad, skitbra!

Foxconn makes consumer electronics for a number of well-known companies (The following is an incomplete list):
Apple Inc. (United States)
Acer Inc. (Taiwan)
Amazon.com (United States)
Asus (Taiwan)
Intel (United States)
Cisco (United States)
Hewlett-Packard (United States)
Dell (United States)
Nintendo (Japan)
Nokia (Finland)
Microsoft (United States)
Sony (Japan)
Sony Ericsson (Japan/Sweden)
Samsung (Korea)
Vizio (United States)

Tycker du rätar ut medias vinklade historia angående självmorden på ett bra sätt här. Därmed inte sagt att arbetsvillkoren är bra.

Det finns en lätt bubblande medvetenhet om arbetsvillkor hos konsumenter, men det är inte alls på samma nivå som miljöaspekten. Förhoppningsvis så börjar konsumenter alltmer kräva anständighet hos fabrikerna och är beredda att betala för det.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 09 maj 2011 20:17

Jag har snubblat in på bildbröd och symbolik. Just nu tittar jag på lussebullar och jag blir lite förvånad över att jag inte har tänkt på att den vanligaste formen kusen görs både från höger till vänster och från vänster till höger i en rörelse. Kan inte förklara. Gör ett bildsök om du är intresserad och inte förstod så bra. Finns det någon symbolisk skillnad i det?

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 09 maj 2011 21:07

En person jag har kontakt med som är ganska väl insatt i universums djupaste mysterier använder lussebullen som en illustration på mänsklighetens utveckling. Den matematiska figuren kallas clothoid:

Bild

Jag gjorde en matematisk tredimensionell graf av en clothoid projicerad över en sfär.

Lufier

Inläggav Lufier » 09 maj 2011 21:17

Bild
Den här bildstenen från Gotland är intressant. Den är från ca 400-talet

Återgå till "Tankar och känslor"