Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 27 jun 2011 13:17

Marko skrev: min PROfesia är att 2007 var toppåret för sociala sidor. Efter 2007 kom den fallande trenden och borde stanna snart vid ett fåtal användare.. om sisådar ett par år till kanske 10 så tror jag en ny topp kan nås av aktivitet.
så året 2021 kommer detta forum ha runt 300 inloggade samtidigt.

Minns att jag hört något om ett fenomen tidigare, men kan inte säga om det här är lösa spekulationer eller ej,
vet inte heller om det bara har med typ slump att göra, eller om det verkligen ligger något dolt bakom.
Globala större händelser kan förutspås genom att studera mänskliga interaktionsmönster, det har ofta blivit en markant ökning i människors sociala kontaktmönster strax före större viktiga händelser skett.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 27 jun 2011 13:22

Zokrates skrev:
Marko skrev: min PROfesia är att 2007 var toppåret för sociala sidor. Efter 2007 kom den fallande trenden och borde stanna snart vid ett fåtal användare.. om sisådar ett par år till kanske 10 så tror jag en ny topp kan nås av aktivitet.

Minns att jag hört något om ett fenomen tidigare, men kan inte säga om det här är lösa spekulationer eller ej,
vet inte heller om det bara har med typ slump att göra, eller om det verkligen ligger något dolt bakom.
Globala större händelser kan förutspås genom att studera mänskliga interaktionsmönster, det har ofta blivit en markant ökning i människors sociala kontaktmönster strax före större viktiga händelser skett.

Intressant.
Efter 2007 började arbetslösheten och det ekomomiska fallet.
folk blev mindre aktiva på nätet och mer aktiva på fritiden.

Det där med supervenience tycker jag är intressant och tror att det ligger mycket i det.
våra sociala mönster interagerar med allt runtomkring och påverkar varandra.
Fredrik tog upp ordet supervenicerande och det var rena grekiskan.
jag läste på lite och det blev mer grekiska. Men jag tror jag fattat konceptet och gillar den iden.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 30 jun 2011 21:19

jag läste i en annan tråd om yogisar med speciella förmågor, då kom jag
och tänka på att jag känner till en yogi björn med speciella förmågor

Bild

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 01 jul 2011 12:42

Men gud vad länge sedan jag tänkte på den där figuren! Det är rätt sanslöst så många karaktärer, personligheter, böcker, filmer osv. vi känner till fast vi inte har det aktuellt i vårt medvetande. Var det inte den björnen som fipplade över munnen med "fingrarna" i någon sorts halvgalenskap och sa "I´m smarter than the average bear" ?
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 02 jul 2011 00:21

mitt minne från yogi-björnen var att han råkade hamna i tvättmaskinen, stackare

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 02 jul 2011 14:01

Marko skrev:
Zokrates skrev:

Intressant.
Efter 2007 började arbetslösheten och det ekomomiska fallet.
folk blev mindre aktiva på nätet och mer aktiva på fritiden.

Det där med supervenience tycker jag är intressant och tror att det ligger mycket i det.
våra sociala mönster interagerar med allt runtomkring och påverkar varandra.
Fredrik tog upp ordet supervenicerande och det var rena grekiskan.
jag läste på lite och det blev mer grekiska. Men jag tror jag fattat konceptet och gillar den iden.

Så är det ofta för mig, vi du och jag, diskuterade ju sexualiteten häromdagen i en annan tråd, du kom med ett par tankar och vad hittade jag dagen efter, jo detta. http://svt.se/2.108068/1.2465788/sexuel ... mas_tidigt
För mig hör detta till vardagsmat, intressanta tankar och idéer som jag pratar om brukar jag hitta artiklar om i nästa dags tidningar och det behöver inte alls handla om veckansomgåttskåpmat, jag kan spåna om hur saker hänger samman, dagen efter så bekräftas det via någon årslång studie som presenteras i en färsk rapport.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 02 jul 2011 16:10

Det är lustigt när sådant händer, att händelser sker tillsynes synkront.
Det ligger nog helt klart något i det med att man kommer fram till slutsatser som ligger i tiden.
(Du plockar information ur 'tomma' intet. och jag läste tidigare om där du skrev att du blev kallad 'professorn' i skolan. Det är bara att utveckla förmågan... Jag kallar det för att 'lyssna' efter fakta som inte finns objektivt i närheten men som man ändå hittar)

Det där med sexualitet forskning tar jag inte på så stort allvar,
Dom kan undersöka mig och ge en diagnos. Jag har nog tänt på det mesta,
Gravida var en episod av nyfikenhet, men avtog ganska snabbt. Sen  hade ja en fetcih för underläppen och ett tag var det kvinnans hår och en annan perion någon annan 'fetich' ..  Still I believe it's all about  amix of genes and the enviroment.

Det sker en personlig utveckling livet ut.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 02 jul 2011 19:48

Marko skrev: Det där med sexualitet forskning tar jag inte på så stort allvar,
Dom kan undersöka mig och ge en diagnos. Jag har nog tänt på det mesta,
Gravida var en episod av nyfikenhet, men avtog ganska snabbt. Sen  hade ja en fetcih för underläppen och ett tag var det kvinnans hår och en annan perion någon annan 'fetich' ..  Still I believe it's all about  amix of genes and the enviroment.   Det sker en personlig utveckling livet ut.

Ja den där sexundersökningen skall man nog ta med en nypa salt för annars ligger ju alla de män som haft storväxta farsor och korta  plattbröstade morsor riktigt illa till?

Morningstar

Inläggav Morningstar » 02 jul 2011 20:15

---

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 02 jul 2011 21:15

sailaways skrev:Beställde en dator idag, på en lördag, det märkliga är att den fick statusen "skickad" på mindre än en timme... Det är en Nettop, alltså en stationär dator fast med bärbara datorkomponenter. Mycket liten och behändig, fin.

Det är den här: http://mrpc.se/asrock-nettop-core-100ht ... p-939.html

Bild

En trevlig liten låda  : ) för en hemmabio eller mediaserver.

Asrock är en Nerbantad Asus och tillverkas i taiwan,
Ett lågbudget moderkort med bra prestanda.
Den har blivit bättre och bättre med åren och är stabila idag. (och billiga)

Inget för en server, men väl god för en workstation.

jag köper ofta asrock då prestanda och pris ligger bra till.

Bra köp : ), berätta senare gärna vad du tycker och upplever om datorn..

kanske det kan vara bra att installera extra fläkt och ha lite koll på tempen,
dessa lådor kan bli lite varma i värsta fall och sänka livstidsen för moderkortet.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 03 jul 2011 14:36

Marko skrev: kanske det kan vara bra att installera extra fläkt och ha lite koll på tempen,
dessa lådor kan bli lite varma i värsta fall och sänka livstidsen för moderkortet.

Gäller väl de flesta datorer idag, själv har jag min låda helt öppen med all den risk för spill som det blir, kaffe, brödsmulor etc, och bakom datorn har jag en pelarfläkt som blåser på för fullt, vet inte vilket som knäcker datorn först, rökningen eller smulorna, dock knappast värmen... :)

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 03 jul 2011 14:46

: -) Det är bra och säg peppar peppar ett par gånger nu :D
jag har en lågvarvig Adda fläkt framför discarna för att de ska ha en vettig temperatur. (helt ljudlös)
Nätagget är ljudlöst och zalman fläkten till cpun är inställd för att ha lägsta ljud med vettig kylning.

Mitt chassi är helt vidöppen på sidorna mest för att jag grejjar i burken så ofta, inte för kylninges skull.
Att stänga sidan på chassit är annars vettigt, du får ofta ett bättre flöde som kyler bättre de komponenter som ska kylas.

Jag har alltid velat ha micro itx moderkort eller pico itx.
Endast fantasin kan sätta stopp för vad man kan göra med dessa kort.
(vilka funktioner kan en bilstereo få med ett sådant kort..)

Bild

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 03 jul 2011 14:59

Egentligen kunde man lika gärna ta bort fläkten helt, montera mb,et på en plexiskiva, bädda in den i silikon, dra ett par slingor runt omkring fyllda med isobutan och låta en kompressorvärmepump  hålla det kring några plusgrader, trådarna som man kopplar in enheterna på kan då sticka ut till externa moduler från moderkortet och en hel del kan sändas trådlöst. *hooray*

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 03 jul 2011 15:28

Zokrates skrev:Egentligen kunde man lika gärna ta bort fläkten helt, montera mb,et på en plexiskiva, bädda in den i silikon, dra ett par slingor runt omkring fyllda med isobutan och låta en kompressorvärmepump  hålla det kring några plusgrader, trådarna som man kopplar in enheterna på kan då sticka ut till externa moduler från moderkortet och en hel del kan sändas trådlöst. *hooray*

sen sänker man allt i ett oljebad och får en bra fördelning av värmen.. och bygger ett par mekaniska fiskar som datorn remotar runt.

<iframe width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/rq9GUjIGtx8" frameborder="0"></iframe>

Morningstar

Inläggav Morningstar » 03 jul 2011 18:19

---

Återgå till "Tankar och känslor"