Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Vad tänker du på?
Att leva är att känna; att känna är att leva. Att uppleva är att känna; att känna är att uppleva. Vi tänker för att försöka förstå vad vi känner och upplever. Att fantisera är att tänka och uppleva. Att tänka är att uppleva. Tänker gör vi också med känslan. Logiskt är det som känns logiskt.
Allt är känsla.
Allt är känsla.
Algotezza aka Algotezza
Kanske ska man försöka sig på att bryta en vana?
klorofyll skrev:Kanske ska man försöka sig på att bryta en vana?
Bara om vanan utvecklats till en ovana bör man fundera på att byta.
Moderator
Pilatus skrev:klorofyll skrev:Kanske ska man försöka sig på att bryta en vana?
Bara om vanan utvecklats till en ovana bör man fundera på att byta.
Bryter du ofta vanor?
klorofyll skrev:Pilatus skrev:Bara om vanan utvecklats till en ovana bör man fundera på att byta.
Bryter du ofta vanor?
Jag undrade helt enkelt varför du förde det på tal? Varför byta goda vanor om de inte är besvärande ovanor?
Moderator
Pilatus skrev:klorofyll skrev:Pilatus skrev:Bara om vanan utvecklats till en ovana bör man fundera på att byta.
Bryter du ofta vanor?
Jag undrade helt enkelt varför du förde det på tal? Varför byta goda vanor om de inte är besvärande ovanor?
Ibland är vi så snärjda av våra ovanor, så om vi gör motstånd så blir de värre... Fungerar det inte så med alkoholberoende exempelvis?
Man skulle kanske öva på att tänka långsamt? Går det? 
klorofyll skrev:Pilatus skrev:Jag undrade helt enkelt varför du förde det på tal? Varför byta goda vanor om de inte är besvärande ovanor?
Ibland är vi så snärjda av våra ovanor, så om vi gör motstånd så blir de värre... Fungerar det inte så med alkoholberoende exempelvis?
Alkoholberoende har jag sett vådorna av. Men ofta handlar människor med personliga problem som åtföljs av hög alkoholkonsumtion (för att dämpa ångest). Det är antagligen få människor som finner alkoholrus så stimulerande att de blir alkoholister.
Moderator
Pilatus skrev:klorofyll skrev:Pilatus skrev:Jag undrade helt enkelt varför du förde det på tal? Varför byta goda vanor om de inte är besvärande ovanor?
Alkoholberoende har jag sett vådorna av. Men ofta handlar människor med personliga problem som åtföljs av hög alkoholkonsumtion (för att dämpa ångest). Det är antagligen få människor som finner alkoholrus så stimulerande att de blir alkoholister.
Jag trodde alkoholberoende berodde på biologiska defekter. Som vissa människor - urinvånare i USA som saknar (vet inte om det är ett ensym) som gör att de inte klarar av att ens dricka lite utan att bli beroende.
Veritas vos liberabit
Esther skrev:Pilatus skrev:Alkoholberoende har jag sett vådorna av. Men ofta handlar människor med personliga problem som åtföljs av hög alkoholkonsumtion (för att dämpa ångest). Det är antagligen få människor som finner alkoholrus så stimulerande att de blir alkoholister.
Jag trodde alkoholberoende berodde på biologiska defekter. Som vissa människor - urinvånare i USA som saknar (vet inte om det är ett ensym) som gör att de inte klarar av att ens dricka lite utan att bli beroende.
Ja, det är väl så enkelt som att vi har supit ihjäl oss på fester innan vi hann skaffa barn. De som hade litet större alkoholtolerans hann både dricka ur och skaffa barn. Vi har haft tid att vänja oss, selektionen som Charles Darwin talade om.
Snart är det påsk och då kommer många att fira med vodka och brännvin. Något får det bli!

Moderator
Esther skrev:Jag trodde alkoholberoende berodde på biologiska defekter. Som vissa människor - urinvånare i USA som saknar (vet inte om det är ett ensym) som gör att de inte klarar av att ens dricka lite utan att bli beroende.
Jag tror att beroende kan sägas vara "att vänja sig vid en belöning (alkohol). Det farliga är att kroppen anpassar sig efter det beroendeframkallande, så man behöver mer och oftare för att få samma effekt. Eftersom alkohol har många negativa effekter på kropp och själ, så är de oftast inte värt stunden av ro och stimulans.
klorofyll skrev:Jag tror att beroende kan sägas vara "att vänja sig vid en belöning (alkohol).
Alkoholism är något mer än att belöna sig själv, det är ett delvis destruktivt tillstånd av fortsatt alkoholkonsumtion. Ingenting speciellt händer fysiologiskt då alkoholisten plötsligt måste upphöra med drickandet. Delirium tremens kan uppkomma som en komplikation av en alkoholskada.
klorofyll skrev:Det farliga är att kroppen anpassar sig efter det beroendeframkallande, så man behöver mer och oftare för att få samma effekt.
Toleransen ökar, det är sant. Men har du belägg för att alkohol är beroendeframkallande? Hur yttrar sig det i så fall? Jag tror inte att det är medicinskt belagt. Psykiatrin har kanske en annan ingång om personlighetsförändring, identifikation och liknande. Det är skador som uppstår vid ett långvarigt supande.
klorofyll skrev:Eftersom alkohol har många negativa effekter på kropp och själ, så är de oftast inte värt stunden av ro och stimulans.
Det där tror jag inte du är kvalificerad att uttala dig om. De flesta måttlighetskonsumenterna mår väl av ett glas vin, eller två. Det har så vitt jag vet mycket måttlig inverkan på hälsa och förstånd. Vissa människor bör undvika alkohol, eftersom spriten påverkar delar av hjärnans bark som styr våra hämningar. När man dricker alkohol frigörs dopamin, en signalsubstans som får nervositet och vissa hämningar att släppa, samtidigt som det verkar rogivande och muskelavslappnande. Alkohol frisätter också endorfiner, ett ämne som liknar morfin och ger känslor av lugn och lycka.
Så vad hände i USA under förbudstiden, blev människor mer harmoniska?
Moderator
Jag mår bra av alkohol, då jag förtär det, men det förstör tankeverksamheten och jag har högre krav. Att alkohol är populärt beror inte på den milda effekten.
klorofyll skrev:Esther skrev:Jag trodde alkoholberoende berodde på biologiska defekter. Som vissa människor - urinvånare i USA som saknar (vet inte om det är ett ensym) som gör att de inte klarar av att ens dricka lite utan att bli beroende.
Jag tror att beroende kan sägas vara "att vänja sig vid en belöning (alkohol). Det farliga är att kroppen anpassar sig efter det beroendeframkallande, så man behöver mer och oftare för att få samma effekt. Eftersom alkohol har många negativa effekter på kropp och själ, så är de oftast inte värt stunden av ro och stimulans.
Dricker aldrig starksprit - däremot är vin till maten god, Eller ensamt i ett glas.
Det är väl ganska normalt... sedan använder jag ibland konjak till matlagning, såser, soppor eller annat ...som praliner --- det kan vara gott.
Veritas vos liberabit
Sedan tror jag man blir okänslig och jobbig utan att man märker det. Det är ju ett bedövningsmedel i princip.
Återgå till "Tankar och känslor"