Ska man göra det man vill?
Moderator: Moderatorgruppen
Ska man göra det man vill?
På baksidan av amulettens skyddsmärke (AURYN) i boken Den oändliga historien står texten "GÖR VAD DU VILL", medan bokens baksidestext beskriver hur Bastian dras in i landet Fantásien.
Re: Ska man göra det man vill?
Vega skrev:På baksidan av amulettens skyddsmärke (AURYN) i boken Den oändliga historien står texten "GÖR VAD DU VILL", medan bokens baksidestext beskriver hur Bastian dras in i landet Fantásien.
Nej, följer du dina impulser blir det snabbt jobbigt både för dig och andra. Tar du däremot hänsyn till lagar och förordningar, ditt eget välmående och andras så kommer du att finna att det är just så du lever.
Moderator
Re: Ska man göra det man vill?
Pilatus skrev:Vega skrev:På baksidan av amulettens skyddsmärke (AURYN) i boken Den oändliga historien står texten "GÖR VAD DU VILL", medan bokens baksidestext beskriver hur Bastian dras in i landet Fantásien.
Nej, följer du dina impulser blir det snabbt jobbigt både för dig och andra. Tar du däremot hänsyn till lagar och förordningar, ditt eget välmående och andras så kommer du att finna att det är just så du lever.
Det beror väl på karaktären hos ens spontana impulser... Eller är sådana impulser per definition kortsiktiga och destruktiva?
Men är ens spontanimulser destruktiva lär man förhoppningsvis något, när man skördar konsekvenserna av dessa impulser. Så funkar livets skola som jag ser det. Vi kan alltså utvecklas även moraliskt-etiskt.
Algotezza aka Algotezza
Re: Ska man göra det man vill?
Algotezza skrev:Pilatus skrev:Vega skrev:På baksidan av amulettens skyddsmärke (AURYN) i boken Den oändliga historien står texten "GÖR VAD DU VILL", medan bokens baksidestext beskriver hur Bastian dras in i landet Fantásien.
Nej, följer du dina impulser blir det snabbt jobbigt både för dig och andra. Tar du däremot hänsyn till lagar och förordningar, ditt eget välmående och andras så kommer du att finna att det är just så du lever.
Det beror väl på karaktären hos ens spontana impulser... Eller är sådana impulser per definition kortsiktiga och destruktiva?
Men är ens spontanimulser destruktiva lär man förhoppningsvis något, när man skördar konsekvenserna av dessa impulser. Så funkar livets skola som jag ser det. Vi kan alltså utvecklas även moraliskt-etiskt.
Naturligtvis är det så, men Vega citerar en text "Gör vad du vill". Det tror jag inte är så bra. Man bör ha någorlunda kontroll på sin vilja och de impulser åtföljer den. Ett utmärkt exempel är väl Elon Musk som har mycket energi, temperament och är en aning bipolär. Bara hans enastående begåvning och förmåga att vara fokuserad räddar honom.
Moderator
Re: Ska man göra det man vill?
Ja, Vega.
Och kommer återkoppla till denna tråd vid ett senare tillfälle.
Önskar dig en trevlig vecka.
VSOMM
Och kommer återkoppla till denna tråd vid ett senare tillfälle.
Önskar dig en trevlig vecka.
VSOMM
Re: Ska man göra det man vill?
Pilatus skrev:Vega skrev:På baksidan av amulettens skyddsmärke (AURYN) i boken Den oändliga historien står texten "GÖR VAD DU VILL", medan bokens baksidestext beskriver hur Bastian dras in i landet Fantásien.
Nej, följer du dina impulser blir det snabbt jobbigt både för dig och andra. Tar du däremot hänsyn till lagar och förordningar, ditt eget välmående och andras så kommer du att finna att det är just så du lever.
För egen del så tror jag att det kan var direkt skadligt att vara alltför genomtänkt. Livet är inte ett väntrum. Hur ska man kunna ta vara på ett tillfälle om man inte följer sin vilja? Jag skulle tippa på att det finns väldigt många människor som egentligen aldrig har gjort vad de verkligen brinner för…
Re: Ska man göra det man vill?
Vega skrev:Pilatus skrev:Vega skrev:På baksidan av amulettens skyddsmärke (AURYN) i boken Den oändliga historien står texten "GÖR VAD DU VILL", medan bokens baksidestext beskriver hur Bastian dras in i landet Fantásien.
Nej, följer du dina impulser blir det snabbt jobbigt både för dig och andra. Tar du däremot hänsyn till lagar och förordningar, ditt eget välmående och andras så kommer du att finna att det är just så du lever.
För egen del så tror jag att det kan var direkt skadligt att vara alltför genomtänkt. Livet är inte ett väntrum. Hur ska man kunna ta vara på ett tillfälle om man inte följer sin vilja? Jag skulle tippa på att det finns väldigt många människor som egentligen aldrig har gjort vad de verkligen brinner för…
Visst låter det lockande! Om du ser eftertanke och konsekvensanalys som trista väntrum får du förbereda dig på tråkigheter.
Moderator
Re: Ska man göra det man vill?
Pilatus skrev:Vega skrev:Pilatus skrev:Nej, följer du dina impulser blir det snabbt jobbigt både för dig och andra. Tar du däremot hänsyn till lagar och förordningar, ditt eget välmående och andras så kommer du att finna att det är just så du lever.
För egen del så tror jag att det kan var direkt skadligt att vara alltför genomtänkt. Livet är inte ett väntrum. Hur ska man kunna ta vara på ett tillfälle om man inte följer sin vilja? Jag skulle tippa på att det finns väldigt många människor som egentligen aldrig har gjort vad de verkligen brinner för…
Visst låter det lockande! Om du ser eftertanke och konsekvensanalys som trista väntrum får du förbereda dig på tråkigheter.
Men kan du inte tycka att risker är värda att ta ibland, exempelvis så kan man inte vara 100% säker på att en aktie ska gå upp..
Re: Ska man göra det man vill?
Vega skrev:Pilatus skrev:Vega skrev:På baksidan av amulettens skyddsmärke (AURYN) i boken Den oändliga historien står texten "GÖR VAD DU VILL", medan bokens baksidestext beskriver hur Bastian dras in i landet Fantásien.
Nej, följer du dina impulser blir det snabbt jobbigt både för dig och andra. Tar du däremot hänsyn till lagar och förordningar, ditt eget välmående och andras så kommer du att finna att det är just så du lever.
För egen del så tror jag att det kan var direkt skadligt att vara alltför genomtänkt. Livet är inte ett väntrum. Hur ska man kunna ta vara på ett tillfälle om man inte följer sin vilja? Jag skulle tippa på att det finns väldigt många människor som egentligen aldrig har gjort vad de verkligen brinner för…
Brinna för något, innebär det att ta risker och utföra ogenomtänkta handlingar?
Algotezza aka Algotezza
Re: Ska man göra det man vill?
Algotezza skrev:Vega skrev:Pilatus skrev:Nej, följer du dina impulser blir det snabbt jobbigt både för dig och andra. Tar du däremot hänsyn till lagar och förordningar, ditt eget välmående och andras så kommer du att finna att det är just så du lever.
För egen del så tror jag att det kan var direkt skadligt att vara alltför genomtänkt. Livet är inte ett väntrum. Hur ska man kunna ta vara på ett tillfälle om man inte följer sin vilja? Jag skulle tippa på att det finns väldigt många människor som egentligen aldrig har gjort vad de verkligen brinner för…
Brinna för något, innebär det att ta risker och utföra ogenomtänkta handlingar?
Det handlar väl om att göra det man vill, och inte göra samma som igår, något okänt.
Re: Ska man göra det man vill?
Vega skrev:Pilatus skrev:Vega skrev:För egen del så tror jag att det kan var direkt skadligt att vara alltför genomtänkt. Livet är inte ett väntrum. Hur ska man kunna ta vara på ett tillfälle om man inte följer sin vilja? Jag skulle tippa på att det finns väldigt många människor som egentligen aldrig har gjort vad de verkligen brinner för…
Visst låter det lockande! Om du ser eftertanke och konsekvensanalys som trista väntrum får du förbereda dig på tråkigheter.
Men kan du inte tycka att risker är värda att ta ibland, exempelvis så kan man inte vara 100% säker på att en aktie ska gå upp..
Naturligtvis tar vi alla risker, ibland dumma risker om man ser det i backspegeln. Det finns alltid sådant som man kunde gjort bättre med litet eftertanke. Kanske är det en god devis att sova på saken om man är oviss. De flesta val är möjliga att göra morgonen efter då man är klarögd och de små grå har fått vila på beslutet. Försäljare manar alltid på och säger att valet gäller bara i denna stund. Så kan det vara, men är du säker på att det hade varit ditt val att följa lockelsen, att klippa till på erbjudandet? Jag har säkert gjort för många sådana val och vill inte uppmana någon att "göra det man vill" för att det kan ha sin lockelse.
Moderator
Re: Ska man göra det man vill?
Vega skrev:Algotezza skrev:Vega skrev:För egen del så tror jag att det kan var direkt skadligt att vara alltför genomtänkt. Livet är inte ett väntrum. Hur ska man kunna ta vara på ett tillfälle om man inte följer sin vilja? Jag skulle tippa på att det finns väldigt många människor som egentligen aldrig har gjort vad de verkligen brinner för…
Brinna för något, innebär det att ta risker och utföra ogenomtänkta handlingar?
Det handlar väl om att göra det man vill, och inte göra samma som igår, något okänt.
Brinner det upp som man brinner för så man blir tvungen att hitta något nytt som man kan brinna för...?
Algotezza aka Algotezza
Re: Ska man göra det man vill?
Algotezza skrev:Vega skrev:Algotezza skrev:
Brinna för något, innebär det att ta risker och utföra ogenomtänkta handlingar?
Det handlar väl om att göra det man vill, och inte göra samma som igår, något okänt.
Brinner det upp som man brinner för så man blir tvungen att hitta något nytt som man kan brinna för...?
Nej jag tror inte att tända eld på saker är ett självändamål.. Livet är inte oändligt långt. Vi har orsak och verkan. Man brinner inte av att livet är meningslöst..
Re: Ska man göra det man vill?
Vega skrev:Algotezza skrev:Vega skrev:Det handlar väl om att göra det man vill, och inte göra samma som igår, något okänt.
Brinner det upp som man brinner för så man blir tvungen att hitta något nytt som man kan brinna för...?
Nej jag tror inte att tända eld på saker är ett självändamål.. Livet är inte oändligt långt. Vi har orsak och verkan. Man brinner inte av att livet är meningslöst..
Livet bara är något som är, något vi är utkastade i. Att kalla livet meningslöst eller meningsfullt är betingat av vem du frågar, ett individuellt subjektivt ställningstagande, som varken är sant eller falskt utan rimligt eller orimligt beroende på om man håller med om det eller ej.
Algotezza aka Algotezza
Re: Ska man göra det man vill?
Algotezza skrev:Vega skrev:Algotezza skrev:
Brinner det upp som man brinner för så man blir tvungen att hitta något nytt som man kan brinna för...?
Nej jag tror inte att tända eld på saker är ett självändamål.. Livet är inte oändligt långt. Vi har orsak och verkan. Man brinner inte av att livet är meningslöst..
Livet bara är något som är, något vi är utkastade i. Att kalla livet meningslöst eller meningsfullt är betingat av vem du frågar, ett individuellt subjektivt ställningstagande, som varken är sant eller falskt utan rimligt eller orimligt beroende på om man håller med om det eller ej.
Det verkar som att du tycker att det är meningslöst hur man känner… Medans jag tycker att man ska fatta beslut delvis beroende på hur man känner.. Det är en viktig komponent.
Återgå till "Tankar och känslor"
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster