Soilheart!
Jag är glad att du frågade, och jag har ett bra svar som jag fått på en föreläsning om stress av föreläsaren själv - som jag tror doktorerade i psykologi på Karolinska (det var f.ö. den kanske ensamt bästa föreläsning jag varit på någonsin).
Min fråga var ungefär såhär: Om man gör något dumt, t.ex. säger något olämpligt när man pratar med nån, och så tänker "usch vad hemsk jag är som gör sånt". Sen i nästa andetag kommer man på hur dåligt och destruktivt det var att racka ner på sig sådär så då tänker man "usch vad hemsk jag är som tycker att jag är så hemsk". Och vips är cirkeln i full rullning och man står där med tredje gradens ångest och vet inte alls vad den andra står och pratar om längre. Man är alltför distraherad och isolerad i sin egen ångest. Vad göra?
Hans svar var ungefär såhär: Den första ångesten är ju adekvat. Man har gjort något dumt och det är inte bara naturligt utan bra att uppmärksamma det så att man bättrar sig. Den andra ångesten saknar däremot reell grund. Så fort det dyker upp ångestkänslor kan man alltså för ett ögonblick betrakta dem och bedöma om de har en reell grund. Har de det så lovar man sig själv bättring, ber om ursäkt eller vad det nu må vara. Har de inte det så ger man dem helt enkelt inte särskilt mycket uppmärksamhet. Man konstaterar dialogen i bakhuvudet med milt ointresse, men ger den ingen vikt.
Mina egna slutsatser i livet, ffa efter föreläsningen, är att ALLA högregradskänslor inte är önskvärda. Jag har t.ex. upplevt tacksamhet över tacksamhet och även om det var berusande fann jag det lika isolerande som ångest över ångest.
En annan metod som också är hämtad från den kognitiva sfären: Bete dig helt enkelt som en person som älskar sig själv! Ett smart trick när man vill ändra sitt beteende är nämligen att börja med att direkt förändra beteendet innan tankemönstret hunnit ändra sig. De påverkar varandra, siddu. Om du alltså finner den självhatiska dialogen i huvet svår att ignorera, fundera då på: "Vad skulle en person som älskade sig själv göra nu?" Något roligt kanske - ta hand om sig själv, bada fotbad, bre sig en räksmörgås. Vad vet jag? Låt din kreativitet ha lite skoj och LÅTSAS helt enkelt att du är bäste man på plan och agera därefter. Försök göra detta en gång VARJE dag. Det kan kännas betungande och bakvänt, men tänk på allt skojigt du får göra! Fake it till you make it!