LSD

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Morningstar

LSD

Inläggav Morningstar » 26 jun 2008 21:33

---

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 26 jun 2008 21:51

Vad har du tänkt ta det i för sammanhang? Omgivning? Med vilken intention?

Morningstar

Inläggav Morningstar » 26 jun 2008 22:38

----

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 27 jun 2008 21:30

Mitt råd är att du avvaktar till du stöter på ett sammanhang där psykedelian kan komma till sin rätt som medicin alternativt att du söker upp ett sådant sammanhang. Den är endast en säker medicin i ett moget, erfaret och stöttande sammanhang. Inte uteslutet att den kan verka helande annars också, men då är det heller inte utelutet att den verkar disintegrerande för dig som person och därmed disintegrerande för din relation med andra.

Morningstar

Inläggav Morningstar » 27 jun 2008 22:49

-----

Användarvisningsbild
Avantgardet

Re: LSD

Inläggav Avantgardet » 28 jun 2008 00:34

sailaways skrev:Varför ska jag inte ta LSD?

Tacksam för högerriktningen!

Av samma skäl som du ska låta bli att knulla innan du dör.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 28 jun 2008 00:41

Svamp är ett slags trevligt vansinne. Men man får ta det på samma sätt som man tar skönlitteratur eller en spelfilm, eller varför inte dataspel. Det sopar rent hjärnan på många ingrodda fördomar och strukturer som bara tjänat att beslöja världen. Man ser världen med ett barns ögon på nytt, allt blir som på nytt. Några år sen jag trippade sist, faktiskt, börjar vara dags snart igen, men samtidigt har jag hämtat i stort allt som finns att hämta där, har inte gett mig just nånting de sista gångerna jag tagit svamp. Har ätit mig mätt, på livstid, vad det verkar.

Men ska man laborera med sånt där så skall man vidta alla säkerhetsåtgärder man kan, och ha nåt att lugna ner sig med om man skevar (typ benso), gärna ha någon som är nykter som håller koll på en (då man glömmer bort i stort sett allting man tidigare kunnat - talar om stora mängder nu, vilket jag anser är det enda man ska ta, då det som tycks mig vara det enda som ger en snetrippar är ett halvnyktert medvetande som inte vill "släppa taget" helt och flyta med i upplevelsen).

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 28 jun 2008 01:34

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 28 jun 2008 02:15

Så.

Nu tar vi och delger ANDRA SIDAN av saken.
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 28 jun 2008 13:11

Lugnande medel typ benzo rekommenderas inte av seriösa forskare eller andra curanderos. Snea/skeva är begrepp som inte heller används i seriösa sammanhang.

Så vill du ge dig in i detta sök dig till en miljö som är mognare än så.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 28 jun 2008 18:31

Benso är vad man får uppkört i röven om man händelsevis skulle snea och bängen blir tvungen plocka upp en ur nåt badkar eller liknande. Hur "mogen" miljö man befinner sig i spelar inte så stor roll, snedtrippar finns dokumenterade inom alla kulturer som använt psykedeliska droger och inom alla historiska åldrar. Själv har jag gjort mina erfarenheter, efter kanske ett hundratal trippar, och vet att benso kan vara skillnad mellan liv och död om det vill sig riktigt illa. Men sen finns ju de här drogromantikerna som tror att psykedeliska droger är nåt slags "portal till Gud", och de menar väl att benso inte är "fint nog" i sammanhanget. Ganska dumt av dig, Loke, och jag vet inte varför du vill tala emot läkarnas praxis i detta fall, när det faktiskt kan gå riktigt illa. Hur seriös är du? Bara en typisk "flummig" drogromantiker utan verklighetsanknytning?

Vad är det förresten för "seriösa" forskare du talar om? Curanderos? Nåt slags brat-packs som leker gourmander inom etnobotaniken? Tillåt mig skratta!

Bland oss vanliga, skitiga, icke-belevade knarkare så använder man inte vackra ord som "helande" om trippar, så naiva är inte vi.

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 28 jun 2008 19:46

Jag har lite svårt att tänka mig att någon läkare med gedigen erfarenhet av psykedelisk terapi eller någon form av ayahuascaceremonier skulle ge benzo till en 'snedtrippare'. Om de har sådan erfarenhet, dvs är erfarna och mogna på området så vet de att detta tillstånd inte uppkommit av en slump utan handlar om djupa sår i personen och att de i detta tillstånd verkligen kan ta emot hjälp. Ett lugnande medel ger omedelbar lindring, men är ett hinder mot läkande. Anledningen till att det ändå kan förekomma är att ämnet är tabubelagt till den grad att inte ens psykiatrikerna behöver studera det i sin utbildning.

Seriösa forskare som jag kan rekommendera:
Charles Grob
Ralph Metzner
Stanislav Grof
Benny Shanon

Fler länkar känns överflödigt, börja med dem. De är alla forskare med gedigen förstahandserfarenhet med enteogenerna/psykedelierna. Jag har bara sett dem avråda från lugnande av ovan nämnda skäl.
I de ceremonier jag deltar i använder vi oss av sång, kärlek och 'firmeza' (ung firmness) i stället för lugnande. Unga män är dock av någon anledning den mest frånvarande gruppen, kanske föredrar de (ego)trippande?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 29 jun 2008 14:08

Psyedelisk terapi? Du menar finknarkande? Ni som inte är lika djuriska driftsslavar som vi andra, utan nåt slags "andlighetens botaniker". Lite finare och bättre helt enkelt. Precis som de där läkarna du ger länkar till. Fegisar som inte kunnat förena Detet med sitt Överjag och av den anledningen håller på och fånar sig. Nu är det de facto praxis att ge snedtrippande individer benso, av den enkla anledning att de då lugnar ner sig och börjar må bra istället, och du är en djävla idiot om du av princip vägrar folk benso som snear på en tripp, och det märks tydligt att du haft turen att än så länge sluppit något sådant. Om du sen vill leka nåt slags självutnämnd "själadoktor" så är det väl din grej. En djävla charlatan är vad du är i mina ögon, urlöjligt. Drogromantiker. Hela din teori här bygger på en massa metafysiska antaganden som är rena rama smörjan. Religion och inget annat. Snedtrippar utlöses inte av några "djupa sår" i personens "själ", utan i de betingelser under vilka personen i den unika situationen befinner sig. Har du själv haft nån snedtripp? Hur många trippar har du tagit?

Varför försöker du dra med dig andra? Det är väl en sak om du anser dig behöva trippa för att lära känna dig själv eller nåt sånt, men sluta slå i andra att det skulle vara nåt annat än knark. Nu moraliserar jag ingalunda då jag menar mig behöva knark själv, allt efter situationens omständigheter (ibland har jag inget "behov" alls av droger, och olika situationer påkallar olika droger). Och visst kan jag tycka att nån borde röka en holk för att bli som folk och lugna ner sig, men är realist och försöker inte få folk att knarka hur som helst.

Å andra sidan förvånar mig detta ingalunda. Drogdebatten har varit, och är, så infekterad att båda sidor i stort bara sysslar med retorik.

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 29 jun 2008 14:29

Du är i nuläget så aggresivt fäktande, om saker som du inte känner till. Jag återkommer med svar lite senare.

Krya på dig så länge! tips: släpp kontrollen här på FF.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 29 jun 2008 15:20

sailaways: Jag skulle vilja avråda dig från att använda LSD. Jag är väldigt skeptisk till LSD överhuvudtaget. Min storebrors schizofreni utlöstes av det och vad jag har läst som du har skrivit så tolkar jag också dig som en av de som ligger i sårbarhetszonen. Vissa av oss är helt enkelt inte tillräckligt stabila och förankrade "i den här världen" för att pyssla med dylikt. Det är iallafall min åsikt.

Återgå till "Tankar och känslor"