Varför gå upp på morgonen?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Varför gå upp på morgonen?

Inläggav J R Auk » 31 mar 2011 05:22

Jag undrar detta så mycket som man kan undra.

Jag menar jag vet varför man går upp imorgon, det är att man har ett så kallat "projekt" man ser fram emot som gör att man vill vara "pigg" osv.

För mig funkar det inte. Sen jag var sisådär 11 eller nått så slutade jag ha något projekt att leva efter. Sen dess kan jag inte somna, men väl sova, och jag undrar vad fan har ni som väntar på er när ni vaknar.
Det ter mig så banalt allt. Förutom det stora projektet som ingen vill veta/kunna/se osv.

Eller är ni bara vanemänniskor? Det pockar på mig att råna en bank skall erkännas, så får jag vara moralisk och leva lite i min frånvaro!

Det skall sägas att jag nu vet en tid jag kommer stiga upp. Men det är meningsfullt för mig att vara trött. Då känner jag mig mer som andra. Då känner jag mig som del i helheten när jag går runt som en zombie. Helst skall man knappt sova alls. Är det tricket?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Varför gå upp på morgonen?

Inläggav freddemalte » 31 mar 2011 08:46

J R Auk skrev:Varför gå upp på morgonen?
Hej J R Auk

Ja det har jag verkligen undrat många gånger! Det är ju så fantastiskt skönt med sovmorgon! Det verkar som att "alla" i samhället tycker att det är helt ok att gå upp kl 5.30 för att vara på arbetet kl 7.00. Märkligt, kan inte samhället börja lite senare? Själv kan jag känna någon slags isande ångest eller obehag om jag går upp för tidigt . . .

Svaret på din fråga kan nog delas upp i några delsvar:

1. Biologiska skäl. Av samma anledning som att hjärtat fortsätter slå, levern fortsätter att rena, njurarna fortsätter att filtrera etc. Det är vissa biokemiska och elektorkemiska processer i hjärnan som genom feedback- och feedforwardsystem ser till att vi öppnar ögonen och känner oss utvilade, pigga och redo för en ny dag. Så är det även för alla djur (uppenbarligen), även om vår katt verkar ovanligt slö ;-) Här är ljuset en väldigt viktig faktor.

2. Yttre normativ styrning, vilket innebär att det finns sociala spelregler som säger att vi bör gå upp av olika skäl. Det får, de flesta av oss lära oss från barnsben: "Dags att gå upp", en timmer senare "nä nu får du fan ta mig kliva upp" . . .

3. Psykologiska faktorer, motivation, nyfikenhet, livsglädje, livslust etc. Här kan det ofta fallera om personen lider av någon psykisk störning, är deprimerad, apatisk eller på annat sätt oförmögen att se någon anledning att kliva ur bädden.

4. I vissa stunder kan detta sättas ur spel då man har det bättre i sängen än utanför. Det kan vara allt från att man myser med någon man gillar till att man ligger och tittar på någon bra film etc, inte vet jag ;-) Detta kan dock, möjligtvis, klassas som att man har gått upp, fast man ligger kvar i sängen.

5. Då de flesta av oss är sociala varelser är vi benägna att vilja vara uppe då andra människor är uppe.

6. Helt individuella skäl som var och en får svara på. För min egen del är det ovan nämnda en tämligen bra beskrivning så långt min självintrospektion når.

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 31 mar 2011 09:08

De som går upp 05.00 är hjärntvättade idioter.
I hjärntvättsstrategin ingår myten morgonpigga = samhällsnyttiga individer, kvällspigga är latmaskar.
05.00 är sjuk tid, helt emot människans biologi. Kolla på folk när de är lediga, inte fan är de uppe i ottan förutom nån vilsen själ som är totallost.
maximal utdelning med minimal ansträngning

Rorschach

Inläggav Rorschach » 31 mar 2011 09:53

lösdrivaren skrev:De som går upp 05.00 är hjärntvättade idioter.
I hjärntvättsstrategin ingår myten morgonpigga = samhällsnyttiga individer, kvällspigga är latmaskar.
05.00 är sjuk tid, helt emot människans biologi. Kolla på folk när de är lediga, inte fan är de uppe i ottan förutom nån vilsen själ som är totallost.

Ah, barn, barn, barn!

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 31 mar 2011 11:16

Nämen lär dina barn sena kvällsvanor istället. Låt de sitta uppe till midnatt och kolla videos så att de vaknar först 08.05.
Barn sover för mycket, de har inte lärt sej de sociala normerna med regelbundna sovtider. Att barn vaknar tidigt är tecken på börjad hjärntvätt. Avbryt genast!

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 31 mar 2011 11:42

Ett par timmars sömn då och då torde vara optimalt. Det här med att gå och lägga sig och dö varje dag och börja om livet igen är ett jäkla gissel. Man ska inte ägna sig så mycket åt sådana aktiviteter som söndrar kroppen och medvetandet. Ersätt sömnen med meditativa aktiviteter i stället. Men jag är inte mycket bättre själv nu. Sover runt 4 timmar per dygn men då är jag trött också om dagarna. Är inte alls optimerad.

En timmes floating motsvarar mellan 4 till 6 timmars sömn. Så var det löst: http://www.tumbahalsocenter.se/Floating2.asp

Rorschach

Inläggav Rorschach » 31 mar 2011 11:44

lösdrivaren skrev:Nämen lär dina barn sena kvällsvanor istället. Låt de sitta uppe till midnatt och kolla videos så att de vaknar först 08.05.
Barn sover för mycket, de har inte lärt sej de sociala normerna med regelbundna sovtider. Att barn vaknar tidigt är tecken på börjad hjärntvätt. Avbryt genast!

Jag är nöjd och glad att han har börjat sova över huvud taget. Ett tag misstänkte jag att det var en mutant med superkraften "No Need for Sleep".

transversal

Inläggav transversal » 31 mar 2011 12:06

Har alltid varit lite av en kvällsmänniska. Jag blir mest förbannad om någon är hurtig före klockan 11. Spelar ingen roll hur tidigt jag har varit tvungen att hasa mig upp. Är ändå inte "vaken" förrän någon gång efter lunch.

Gick på folkhögskola ett tag när jag var yngre och där käkar man ju frukost tillsammans. Det var rätt intressant att lära känna människor "innan frukost". Man får en helt annat perspektiv på dem om man träffas innan man har hunnit ordna till frisyren ordentligt.

Alltså, Auk, jag får lite depressionsvibbar när du pratar som du gör. Det är klart det är lättare att komma upp om man inte bara har en massa trist eller rutin som väntar.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 31 mar 2011 15:26

Oroa dig inte jag är inte deprimerad. Eller så har jag varit det så länge att det är vardag för mig.

Problemet är inte heller rutiner. Jag har knappt några. Går till jobbet lite som jag vill, äter sporadiskt osv. Och jag gillar livet. Det är bara det att jag inte ser någon möjlighet att investera i framtiden. Sådant sörjer ju andra för. Överheten för. Fårskockens herdar.

Eller jag ser möjligheter men dem är motbjudande. Banken som jag slängde in där är ett tecken på min syn.

Bland de mest moraliska sätten att tjäna pengar (alla värdens mått) är att råna en bank. Men då blir man utesluten ur gemenskapen. Vilket jävla skämt vi har lyckats bygga upp och omgärda oss med i form av "samhälle".
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 31 mar 2011 15:38

jag gick upp 04.30 i några års tid... bussar och tidtabeller för att vara i tid på jobbet.
som tur var hade jag flex. (försov mig ofta)
Det blev en rytm, njöt av att studera personerna på bussen och lärde känna många av dem med åren.

nu går jag sällan upp före kl 14.00, kan sova fram till 15.. det känns inte bra, en känsla av att jag har förlorat något.
går jag upp 6 blir frågan vad jag ska göra fram till kl 14 :) inte heller bra.

är jag ute och fiskar ett par nätter eller en vecka så går man upp med tuppen, man vaknar vid 4tiden och det känns bra,
fixar iordning brasan och gör sig en kaffe. det går inte att sova bort dagen när man är så nära naturen.

jag är nattmänniska i alla lägen, har inte somnat före kl 02 sen jag var liten. (undantaget när man är utslagen av trötthet)

transversal

Inläggav transversal » 31 mar 2011 15:40

Oroa dig inte jag är inte deprimerad. Eller så har jag varit det så länge att det är vardag för mig.

Om du säger det så ...  :?

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 31 mar 2011 16:05

J R Auk skrev:Bland de mest moraliska sätten att tjäna pengar (alla värdens mått) är att råna en bank.

Att råna en bank vore moraliskt ok om det drabbade direkt ägarna/direktörerna med feta löner, bonusar, fallskärmar.
Tveksamt om det blir så istället får nog kunderna betala.
Samma sak med snatteri, snattaren tror att det drabbar den fete ICA-handlaren med Mercan, men även här betalar den hederlige kunden i slutändan.

Det mest effektiva är att råna bankdirren direkt på alla hans tillhörigheter. En fet signal till alla parasiter att ta sitt pick å pack och dra.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 31 mar 2011 16:14

För min del får du ta vad du vill bara du inte skadar/sårar någon person.
min inre moral säger att saker inte är förknippat med moral. bara känslor är förknippat med moral.

transversal

Re: Varför gå upp på morgonen?

Inläggav transversal » 31 mar 2011 16:14

J R Auk skrev:
För mig funkar det inte. Sen jag var sisådär 11 eller nått så slutade jag ha något projekt att leva efter. Sen dess kan jag inte somna, men väl sova, och jag undrar vad fan har ni som väntar på er när ni vaknar.
Det ter mig så banalt allt. Förutom det stora projektet som ingen vill veta/kunna/se osv.

Out of curiosity, vad var ditt/dina projekt innan du blev 11 sisådär?

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 31 mar 2011 17:11

Marko skrev:För min del får du ta vad du vill bara du inte skadar/sårar någon person.
min inre moral säger att saker inte är förknippat med moral. bara känslor är förknippat med moral.

Vad är detta för bäbissnack?
Om moralen kräver att du skadar någon, som i sin tur har skadat många, är detta ett moraliskt dilemma för dej?
Eller kör du med bibelns "vända andra kinden till", oavsett hur mycket stryk du får "skada inte andra"?

Återgå till "Tankar och känslor"