Vad är hat?
Moderator: Moderatorgruppen
Vad är hat?
Hej. Några frågor om hat.
1. Hur skulle du definiera hat?
2. Hatar du eller har du hatat någon/något?
3. Kan man hata och samtidigt ha förståelse för hatobjektet (en person och dess handlingar t ex)?
4. Har hatet någon "nytta"? Vad tillför det?
1. Hur skulle du definiera hat?
2. Hatar du eller har du hatat någon/något?
3. Kan man hata och samtidigt ha förståelse för hatobjektet (en person och dess handlingar t ex)?
4. Har hatet någon "nytta"? Vad tillför det?
Vi har redan en mängd liknande trådar, men hat och kärlek är som två sidor av samma mynt,
det är bara reaktionerna som skiljer sig åt. Enligt vad jag förstått så är hat kopplat till samma
områden i hjärnan, men där kärleken i sin tur är kopplat till njutning, så är hat kopplat till
aggression, man skulle kunna likna hatet vid en mörk passion hos dem som när den.
det är bara reaktionerna som skiljer sig åt. Enligt vad jag förstått så är hat kopplat till samma
områden i hjärnan, men där kärleken i sin tur är kopplat till njutning, så är hat kopplat till
aggression, man skulle kunna likna hatet vid en mörk passion hos dem som när den.
Innan människan använde ord fanns redan känslorna som de skulle komma att beskriva.
Nödvändigheten att fortplanta sig kräver ingen romantik, men romantiken representerar en fördel
ty då minskar skaderisken, samtidigt som den representerar en nackdel, ty den ökar risken av att man inte får till det.
Den våldsamma kärleksakten, våldtäkten, får vi med i blodet tillsammans med romantiken,
sedan så är det bara att försöka tämja den våldsamma komponenten som är den egentlige motorn.
Jag tycker inte om dig för det du gör.
Jag kanske vill vara som du, utföra dina gärningar, men detta giller jag inte om mig.
Du bryter mot mina regler, som jag måste hålla mig till själv.
Både verkliga medmänniskor och figurer som man bara ser flimmra förbi på teverutan,
Företeelser, brottsliga sådana i den egne uppfattningen, ibland allmänt fördömda,
ibland inte helt underkända av allmänheten.
Våld för personlig vinnings skull, kontrolldårar, lögnare, baktalare, bedragare, folk som beundrar allt detta och
dess gärningsmän.
Att söka förståelse och kanske finna den mildrar den egne galenskapen, raseriet leder ingen vart,
mja, kanske till helvetet, man kan bli hatobjekt själv av att tappa tålamodet,
ty kanske ingen orkar förstå en sedan.
Om hatet inte når fram till hatobjektet så mår man inte bra.
Om den gör det mår man bättre?
Om man inte kan nå fram till hatobjektet så får man bearbeta hatet,
göra om den till något annat, exempelvis till en motiv att studera hatobjektet,
eller till att komma på metoder att nå fram.
Hatobjektet ska stävjas, avslöjas, dokumenteras som det vedervärdiga det är.
Nödvändigheten att fortplanta sig kräver ingen romantik, men romantiken representerar en fördel
ty då minskar skaderisken, samtidigt som den representerar en nackdel, ty den ökar risken av att man inte får till det.
Den våldsamma kärleksakten, våldtäkten, får vi med i blodet tillsammans med romantiken,
sedan så är det bara att försöka tämja den våldsamma komponenten som är den egentlige motorn.
1. Hur skulle du definiera hat?
Jag tycker inte om dig för det du gör.
Jag kanske vill vara som du, utföra dina gärningar, men detta giller jag inte om mig.
Du bryter mot mina regler, som jag måste hålla mig till själv.
2. Hatar du eller har du hatat någon/något?
Både verkliga medmänniskor och figurer som man bara ser flimmra förbi på teverutan,
Företeelser, brottsliga sådana i den egne uppfattningen, ibland allmänt fördömda,
ibland inte helt underkända av allmänheten.
Våld för personlig vinnings skull, kontrolldårar, lögnare, baktalare, bedragare, folk som beundrar allt detta och
dess gärningsmän.
3. Kan man hata och samtidigt ha förståelse för hatobjektet (en person och dess handlingar t ex)?
Att söka förståelse och kanske finna den mildrar den egne galenskapen, raseriet leder ingen vart,
mja, kanske till helvetet, man kan bli hatobjekt själv av att tappa tålamodet,
ty kanske ingen orkar förstå en sedan.
4. Har hatet någon "nytta"? Vad tillför det?
Om hatet inte når fram till hatobjektet så mår man inte bra.
Om den gör det mår man bättre?
Om man inte kan nå fram till hatobjektet så får man bearbeta hatet,
göra om den till något annat, exempelvis till en motiv att studera hatobjektet,
eller till att komma på metoder att nå fram.
Hatobjektet ska stävjas, avslöjas, dokumenteras som det vedervärdiga det är.
- hermit philosopher
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 13 apr 2010 17:20
- Kontakt:
Re: Vad är hat?
monstret skrev:Hej. Några frågor om hat.
1. Hur skulle du definiera hat?
2. Hatar du eller har du hatat någon/något?
3. Kan man hata och samtidigt ha förståelse för hatobjektet (en person och dess handlingar t ex)?
4. Har hatet någon "nytta"? Vad tillför det?
Hej monstret,
1. Ett valt perspektiv
2. Inte längre
3. Ja, men man behöver inte längre hata när man väl förstått att hatet finns inom en själv och att känslan ej gagnar någon alls i längden
4. Nej, det finns andra konstruktiva inställningar (till andras ondska mot oss, t ex) som vi kan lära oss att ta till istället; då reagerar vi helt annorlunda och slipper förpesta våra liv med hat.
Hat kan visserligen [i några, mkt specifika sammanhang] ibland "tillföra" tillfällig ork/energi/styrka och [över]mod att "agera", men egentligen handlar det alltid om att reagera och det, för det mesta med destruktiva konsekvenser för de allra flesta berörda av situation.
Jag vill gärna tro att vi kan finna mer givande saker att ägna oss åt och att vi därför inte vill slösa bort oss själva på hat.
Med sann sinnesfrid,
Hermit
- Harald Davidsson
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 28 okt 2009 13:48
wilhelm Reich, menade att då paranoia kommer upp i en psykoanalys är patienten på väg att bli frisk,
alltså paranoia är ett säkert friskhets-tecken,
på samma sätt som då hatet kommer upp inom oss
och vi vågar hata så blodet kokar
är kanske det största av alla friskhets-tecken
ifall människorna fick ut sitt hat skulle vi genast få ett paradis här på jorden,
det föträngda hatet tar sig många olika uttryck,
t.ex. prata skit om bra människor,
och jag vill säga att avundsjukan och alla jantars uppenbarelse
beror på att de ej vågar ta ut sitt hat,
visa vem de egentligen hatar,
istället för att hata ställföreträdande objekt som kanske inte slår tillbaka.
alltså paranoia är ett säkert friskhets-tecken,
på samma sätt som då hatet kommer upp inom oss
och vi vågar hata så blodet kokar
är kanske det största av alla friskhets-tecken
ifall människorna fick ut sitt hat skulle vi genast få ett paradis här på jorden,
det föträngda hatet tar sig många olika uttryck,
t.ex. prata skit om bra människor,
och jag vill säga att avundsjukan och alla jantars uppenbarelse
beror på att de ej vågar ta ut sitt hat,
visa vem de egentligen hatar,
istället för att hata ställföreträdande objekt som kanske inte slår tillbaka.
- Harald Davidsson
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 28 okt 2009 13:48
klorofyll skrev:jag tror att man känner sig beroende av den man hatar,
varför är du nertryckt i dig själv,
du är nertryckt i ett hat till dig själv
bara för att du råkade forlora i en kamp emot nån illasinnad i världen, som kan ha varit din far, din bror, din lärare, osv,
för denna illsinnade förlöjligade dig, kränkte dig, trampa på dig, förvanskade dig och han fick fritt husera med sin MAKT över dig och du bara kände gråten växa, knuten växa i magen och blev ihoptryckt, förminskad och du blev då
DEPRIMERAD men du vågade aldrig ta ut ditt hat emot denna illasinnade människan
därför du var RÄDD för honom, för bara du tänkte på honom skälvde du i knävecken
och du började äta anti-depressiva medel för att slippa tänka på honom, för att slippa känna rädsla,
och du började då försvinna in i en dimma och förlorade då mer och mer kontakt med verkligheten,
come on, baby
vänd dig om
våga se honom rakt i ögonen
säg att du hatar honom, avskyr honom..
- freddemalte
- Inlägg: 3392
- Blev medlem: 04 mar 2006 20:04
Re: Vad är hat?
monstret skrev:Hej. Några frågor om hat.
1. Hur skulle du definiera hat?
2. Hatar du eller har du hatat någon/något?
3. Kan man hata och samtidigt ha förståelse för hatobjektet (en person och dess handlingar t ex)?
4. Har hatet någon "nytta"? Vad tillför det?
Hej monstret
Bra frågor!
1. En stark avsky och agressiv vilja att på något sätt skada objektet för hatet och skiljer sig väl från likgiltighet i det att man är känslomässigt engagerad i hatobjektet.
2. Nej! Men det finns en hel del fenomen som jag djupt ogillar, t ex orättvisor, grovt utnyttjande, exploaterande, mobbning, förnedring samt aktiviteter som har effekten av eller sitt syfte att göra människor och djur illa. Vissa av dessa fenomen är så pass komplexa att det dessväre är svårt att på individnivå göra något åt det - t ex krigen och fattigodomen i många länder.
3. Ja, känslor är inte logiska på det sättet så det ser jag inte som omöjligt. Kanske inte så vanligt dock.
4. En mycket bra fråga! Svårt att direkt svara på! Men om det t ex var så att Martin Luther King, och många svarta vid hans sida, hatade det rasistiska samhället i USA, så kan man väl i någon mening säga att det hatet var en bidragande kraft i kampen för ett, i det avseendet, fritt och öppet USA.
Att hata på personnivå är nog dock sällan konstruktivt.
Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
Harald Davidsson skrev:klorofyll skrev:jag tror att man känner sig beroende av den man hatar,
varför är du nertryckt i dig själv,
du är nertryckt i ett hat till dig själv
bara för att du råkade forlora i en kamp emot nån illasinnad i världen, som kan ha varit din far, din bror, din lärare, osv,
för denna illsinnade förlöjligade dig, kränkte dig, trampa på dig, förvanskade dig och han fick fritt husera med sin MAKT över dig och du bara kände gråten växa, knuten växa i magen och blev ihoptryckt, förminskad och du blev då
DEPRIMERAD men du vågade aldrig ta ut ditt hat emot denna illasinnade människan
därför du var RÄDD för honom, för bara du tänkte på honom skälvde du i knävecken
och du började äta anti-depressiva medel för att slippa tänka på honom, för att slippa känna rädsla,
och du började då försvinna in i en dimma och förlorade då mer och mer kontakt med verkligheten,
come on, baby
vänd dig om
våga se honom rakt i ögonen
säg att du hatar honom, avskyr honom..
om du kommer med argument så kanske jag kan bemöta dem, dvs om du kan påvisa någon skillnad mellan hur jag tänker och hur du tycker att man skall tänka,
- Harald Davidsson
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 28 okt 2009 13:48
- Harald Davidsson
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 28 okt 2009 13:48
ingen människka hatar sig själv FRIVILLIGT,
för det är onaturligt,
dels är man besviken på sig själv för att man har kommit till korta,
inte för att man är dålig, men för att man inte kunnat använda sin potentiel ordentligt,
dels kan man hata sig själv för att avundsjukan från världen trängt ner med sina spänningar i ens kropp och helt felaktigt vänt upp och ner på allt, sagt att man är ond då man själv vet att man varit god osv.
för det är onaturligt,
dels är man besviken på sig själv för att man har kommit till korta,
inte för att man är dålig, men för att man inte kunnat använda sin potentiel ordentligt,
dels kan man hata sig själv för att avundsjukan från världen trängt ner med sina spänningar i ens kropp och helt felaktigt vänt upp och ner på allt, sagt att man är ond då man själv vet att man varit god osv.
Återgå till "Tankar och känslor"
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster