Vilken musik lyssnar ni på? [ändra från "https" till "http" för att se inbäddade videos]

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anne » 25 mar 2019 14:05

Det är ingen kritik. För att förtydliga mig blir jag lite orolig när jag såg Kristina Lugns hår senast också - om hon får tillräckligt med vitaminer. Jag tycker om Emmylous röst.

Vertumnus
Inlägg: 1897
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Vertumnus » 25 mar 2019 14:20

Den här låten gjordes ursprungligen av Etta James tror jag. Första gången jag hörde den framfördes den emellertid av Christine Perfect, det var under hennes tid i Chicken Shack. Här tar Beth Hart med den till nya tårfyllda höjder. Videon ger många möjligheter att studera reaktioner.


Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anne » 25 mar 2019 14:25

Uuuuh, jag måste nog samla mig lite efter en minuts lyssnande. Starkt. Ska lyssna klart senare.

Användarvisningsbild
David H
Moderator
Inlägg: 5726
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav David H » 25 mar 2019 23:43

Jag tror att jag kommer ihåg första gången du postade den sången. Eller om det då var första gången vet jag förstås inte.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
David H
Moderator
Inlägg: 5726
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav David H » 25 mar 2019 23:56

En gång skapade jag ett eget bildspel till den här sången, med bilder jag målat i Microsoft Paint. Så spelade jag på gitarren och sjöng, och la in bildspelet som en video, och skickade till en tjej jag gillade. Tror hon inte kommenterade det över huvud taget. Sen har jag tänkt att det där med teckning iaf inte är mitt område. Och det duger bra för mig att lyssna till Tom Waits sjunga istället:

David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Esther
Inlägg: 6732
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Esther » 28 mar 2019 07:49

Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Pilatus » 30 mar 2019 23:52

The Mamas & The Papas - California Dreamin'

https://www.youtube.com/watch?v=n6acks-wQ1w
video-klipp från filmen Chungking Express
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anders » 31 mar 2019 16:27

Jag kör HIIT varje vecka, sommarhalvåret backträning, vinterhalvåret motionscykel framför TV, 6*30 sek intervall max med 1 min vila. Med uppvärm och nedvarvning blir det ca 20 min. Kör då gärna valfri del av denna

Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Väderkvarn
Inlägg: 548
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Väderkvarn » 01 apr 2019 17:35

Anders skrev:Jag kör HIIT varje vecka, sommarhalvåret backträning, vinterhalvåret motionscykel framför TV, 6*30 sek intervall max med 1 min vila. Med uppvärm och nedvarvning blir det ca 20 min. Kör då gärna valfri del av denna



Den funkade till Jumping Jack och skidhopp

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anders » 02 apr 2019 07:33


(Tog denna lite från höften, ville bara hitta en liveversion. Är den ngn generation X här, lyssna då publiken sjunger med. Gåshud, eller hur? Jag säger bara det, nästa gång KSMB spelar i stockholmstrakten är jag på plats och sjunger med. Skall nog fan lägga ut en egen version, möjligen den bästa svenska låt som skrivits för att själv sjunga och spela på gitarr)
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Väderkvarn
Inlägg: 548
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Väderkvarn » 03 apr 2019 07:22

lynx skrev:Tror du det, fine Väderkvarn :)? Det är en ganska naturlig kvinnlig dans. Inget twerkande krafs. Tänkte väl mer försöka lyfta hjärtan istället för skrot.

Ja det tror jag :)
När du tröttnat på den dansen' kan du göra den här tabatan! Börjar ca en minut in i klippet.


Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anne » 03 apr 2019 08:12

Magdansa - jag :shock: ? Först trodde jag du skämtade med mig. Men jag testade lite. Mjukar ju upp. Kan nog vara mentalt välgörande också. Balansövningen på slutet - där kände jag ju att där har jag något att jobba på om det ska vara i full harmoni. Plocka inte bort videon är du snäll!

Tillägg: ](*,) För sent. Väderkvarn har redan plockat bort den. Hoppsan :lol: Jag såg fel.

Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anne » 03 apr 2019 08:58

Anders: Det där kan man diskutera mycket om.

Väderkvarn
Inlägg: 548
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Väderkvarn » 03 apr 2019 17:17

lynx skrev:Magdansa - jag :shock: ? Först trodde jag du skämtade med mig. Men jag testade lite. Mjukar ju upp. Kan nog vara mentalt välgörande också. Balansövningen på slutet - där kände jag ju att där har jag något att jobba på om det ska vara i full harmoni. Plocka inte bort videon är du snäll!

Tillägg: ](*,) För sent. Väderkvarn har redan plockat bort den. Hoppsan :lol: Jag såg fel.

:) Det glädjer mig stort att du provade.

Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anne » 03 apr 2019 19:29

Ja, tack Väderkvarn! Jag är verkligen inte vältränad. Nu kan jag spänna och slappna av sidmusklerna på magen (det har säkert ett namn) när jag sitter här i trädgårdsstolen. Varva symetriskt. Spänning uppåt.


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster