Vad läser Du just nu?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

transversal

Inläggav transversal » 29 jun 2009 15:21

Har övergett "moderna klassiker" ett tag till förmån för lite mer abstrakt litteratur. Just nu "Making contemporary art How today's artists think and work", en kluns på 400 maffiga sidor och med en slags härlig plastad inbindning som ger en känslan av att det här är en bok att ta med i ur och skur, gärna på camping i regnväder. (Ja, om den inte vore för tung för det.)

Runt 40 moderna konstnärers arbetssätt undersöks under rubriker som "Sourcing inspiration" och "Choosing a mission" och "Measuring success" osv. Har inte sett detta upplägg för någon konstteoretisk bok tidigare och gillar det definitivt. Det är en inspirerande bok. Det enda störande elementet är att texten är dåligt satt. Raderna är för långa och därmed svårlästa på de flesta av sidorna. (Bra satt text ska ju hålla omkring 65 tecken per rad, här är man uppe i omkring 90.)

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 05 jul 2009 23:54

Hmmm... Har en hylla för sånt som jag känner att jag behöver beta av.. har fått en del av min far, önskade mig "psykologiskt" för några år sen om jularna osv.

Bild

mereologi

Inläggav mereologi » 07 jul 2009 18:23

Just nu läser jag "A beautiful mind" av Sylvia Nasar.

transversal

Inläggav transversal » 09 jul 2009 12:22

Just nu läser jag The Rules of Work av Richard Templar. Extremt lättläst om arbetetslivets spelregler - om man vill komma upp sig. Några bra tips finns där säkert.

Tillhör grenen av "praktisk psykologi" som har börjat blomstra sedan ett tag tillbaka. Eller snarare praktisk psykologi for dummies. Det tycks ligga i tiden.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 09 jul 2009 14:07

Jag avverkar ett par tegelstenar i veckan. Senaste var ett collage av den förre amerikanske utrikesminister Spirow Agnews minnesvärda ord. Den boken var i och för sej lättläst då den innehöll 400 blanka sidor. Tog cirka 2 minuter att läsa den boken.

mereologi

Inläggav mereologi » 17 jul 2009 17:48

Karisma-koden av Eva Kihlström

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 18 jul 2009 14:31

Brinda -Paulo Coelho.

Har beställt tre stycken som jag ska hämta ut när jag kommer hem, av Dane Rudhyar och Tolle.

transversal

Inläggav transversal » 03 aug 2009 17:51

Läser Erik Blomberg Konst och kritik. Eller läser och läser förresten ... ofokuserad som man är på sommaren så har jag haft den som huvudkudde, sovit med den över ögonen, suttit på den på när vi har fikat etc etc ... Den kanske är bra. Jag vet inte riktigt ... :-)

mereologi

Inläggav mereologi » 04 aug 2009 21:21

"Beröring långt ifrån" av Deborah Curtis

J R Auk

Inläggav J R Auk » 24 aug 2009 15:38

Har haft tid att slå och fann under dessa dagar ett par pärlor, oväntade och väntade.

Röda rummet, Strindberg. Inte anade jag att han faktiskt kunde skriva, han är ju fan populär. Aja där ser man vad man får lära sig. Skulle gärna höra vad ni tycker om Olle Montanus utsagor om Sverige bland annat. Jag blev rörd, där stod i tryck det jag gått och skrävlat om som om jag själv funnit det ut. Vart tog den medvetenheten vägen?

Candid, en härlig satir, undrar bara vart dagens satirer över den bästa "fria marknaden" tagit vägen?

Muren, Sartre. Inte någon höjdare, någon vidare författare var han inte, men ändock värd sin tid särskilt som det ger en tidskildring av en spirande ny syn, och rationalisering, av människans psykologiska vara.

Walden, Henry Toreau. Fina reflektioner, och intressant läsning när man undrar vad han egentligen tror och tänker medan han nedtecknar sina reflektioner.

Någon som läst ovanstående? Och som känner sig ha något att säga om dem?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 24 aug 2009 15:52

Montanus avskedsbrev är ett av mina absoluta älsklingsstycken i den svenska litteraturen. Brukar ibland ringa farsgubben när jag fått i mig en pilsner eller två och citera (ur minnet): "Varför föräldrar, i synnerhet fäder, oftare hata än älska sina barn bero därpå att de inkräkta på deras ekonomiska frihet...". Men gubbfan har humor så han kan ta det, även om han borde skämmas. Sen önskar han mig en lång och plågsam död i cancer, och jag ber honom dra åt helvete, och sen hörs vi inte på ett tag.

Candid är ganska överskattad, i mitt tycke. Finns en del guldkorn i form av visdomar, men satiren känns förlegad och inte nämnvärt bitsk. Tycker Sartre gör sig bäst som dramaförfattare, om jag ska vara helt ärlig.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

J R Auk

Inläggav J R Auk » 24 aug 2009 16:50

Visste väl att man kan lite på dig Avantgardet.

Angående Candid så instämmer jag, hade den vart mycket längre så hade det inte varit mödan värd.

Men samtidigt som den är så där lite barnsligt uppenbar, i satir såväl som visdomsord, så slås jag på något sätt av att jag tror oss behöva det. Vilket säger något om tillståndet för vårt samhälle, eller kultur. Det ryms ett djup i den praktiska förmaning som ges; intellektualisera inte, omdömet kan ges ändå.

Vad gillar du Montanus föredrag då? Det fann jag ytterst roligt. Hur det liksom tvingar sig in genom att ursäkta sig, till och med när det görs via omvägen av den här boken. Skrattade gott när jag läste det.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 24 aug 2009 17:00

Menar du när han försöker få anslag för att restaurera nån fusk-antikvitet? Minns inte på rak arm så här...
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 24 aug 2009 17:10

Har beställt tre stycken som jag ska hämta ut när jag kommer hem, av Dane Rudhyar och Tolle.

Som jag medvetet slängde i en buske när jag trippade i förorten eftersom jag tyckte dem var pinsamma.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 25 aug 2009 15:08

Avantgardet skrev:Menar du när han försöker få anslag för att restaurera nån fusk-antikvitet? Minns inte på rak arm så här...

Nej när han skall hålla föredrag, det som föranleder fallet, när han ruinerar sin tilltänkta karriär.

Han orerar om att Sverige inte har någon svenskhet, att det enbart är tyskar och engelsmän som styr och ställer, att folkdräkten är en Bavarisk avart eller nått. Att kungarna importeras osv.

Återgå till "Kultur - konstarterna"