Vilken musik lyssnar ni på? [ändra från "https" till "http" för att se inbäddade videos]
Moderator: Moderatorgruppen
- Skogsälvan
- Avslutat konto
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Skogsälvan skrev:Vad sjunger hon om, Marko? Kan ju inte språket.
Jag vet inte vad hon sjunger om och blev sugen på att göra en engelsk undertext till låten.
Försår bara vissa ord på finska (konstigt att man kan glömma sitt modersmål så mycket)
Låten var grym och jag gillar stilen av magi som fanns i låten.
När jag översatt ska du få reda på vad texten handlar om : )
fast o andra sidan gör ju finskan låten lite mer magiskt, kanske lika bra att inte översätta.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Denna hittade jag på en sida, vet inte om det är helt rätt översatt.
Again at night I went to sleep on balcony
Just that he would be closer
I could see the sky from my bed, and began to wait
to see a shooting star go by
It’s said that if you see one
You can wish for anything
At night I whispered a wish to the stars
I wish the wind to rise soon
Please blow to where my sweetheart is
Play a moment with his hair
Tell him about my love, tell how I miss him
And that I’m still waiting for him
Night was calm
but finally
I felt the breeze and I could feel
Someone moving beside me,
Touching my cheek
I felt a familiar hand on my skin
I didn’t doubt no more
I knew I could fall a sleep as a child
We breath the same air,
the ground beneath our feet is the same
Again at night I went to sleep on balcony
Just that he would be closer
I could see the sky from my bed, and began to wait
to see a shooting star go by
It’s said that if you see one
You can wish for anything
At night I whispered a wish to the stars
I wish the wind to rise soon
Night was calm
but finally
I felt the breeze and I could feel
Someone moving beside me,
Touching my cheek
I felt a familiar hand on my skin
I didn’t doubt no more
I knew I could fall a sleep as a child
We breath the same air,
the ground beneath our feet is the same
Skogsälvan skrev:Jag tycker om det Zokrates - på riktigt! Om jag fattade hur man spelar in och om jag har de verkyg som krävs så skulle jag också lägga upp en sång bara för att du är så modig, och nej, jag låter inte som en näktergal, men nån kanske skulle tycka att det var kul att höra
Ja visst är det modigt att våga sjunga falskt och dessutom kunna med att visa upp det...
Zokrates skrev:Skogsälvan skrev:Jag tycker om det Zokrates - på riktigt! Om jag fattade hur man spelar in och om jag har de verkyg som krävs så skulle jag också lägga upp en sång bara för att du är så modig, och nej, jag låter inte som en näktergal, men nån kanske skulle tycka att det var kul att höra
Ja visst är det modigt att våga sjunga falskt och dessutom kunna med att visa upp det...
Jag gjorde om den lite och lade upp den på tuben, nu sjunger jag fyra gånger falskare, så falskt att jag fällde en tår.
En kombination av Lundell och Ranelid när de supit ihop ett par kvällar i Kivik på Österlen. För att fira minnet av Fritiof Nilsson Radioapparaten, kanske?
Tror det är jag till höger - eller vänster...
Du skulle nog också trivas i öppna landskap liksom Ulf - eller kanske slutna sällskap?
Själv jobbar jag på en f.d. sluten anstalt (om jag nu får associera på lite vilt utan att kritisera din sång) - nämligen på Vipeholm (Vipanidag) i Lund där man under sjukhustiden "forskade fram" underlaget till Socialstyrelsens rekommendation till ansvarstagande föräldrar "Bara fredagsgodis!" genom att låta de intagna fördärva tänderna med den sötsliskiga vipeholmstoffeen. Men det var dock före min tid här - som lärare alltså.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Zokrates: Magiskt! Det är så roligt att du har sånt känsloregister och det är lite spännande att lyssna på dig för jag vet liksom inte i förväg vad som kommer, men när jag hör det är det ju så klockrent du. Jag tycker mycket om röster. Du vet som när någon ringer i telefon och bara av ordet "Hej" kan man höra vem det är om man är lite nära. Sedan finns det folk som jag inte har pratat med på flera år och om de ringer huxflux en vanlig vardag hör jag vem det är bara genom detta "Hej". Jag tycker att det är fint och bör främjas i sången. Däremot skulle jag aldrig kunna identifiera en person som spelade ett instrument bakom ett skynke. Det kanske sådana människor med extremt bra gehör kan. Jag tror jag skulle kunna förstå vem som spelade vad om det var Gullan Bornemark, Yngve Malmsteen och Mark Knopfler att välja på bakom skynket som spelade samma låt, men ungefär där går gränsen. För mig är röster så personliga. Det här med musik är lite indelat i kalligrafi och handstil. Jag uppskattar ju båda, men handstil berör mig mer.
Återgå till "Kultur - konstarterna"