satanist?

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Varney

Inläggav Varney » 26 nov 2005 13:37

tack hovnarr.
Ja, det är filosofi. Nej, vi får ju välja själva..Jag kan ju säga att jag inte är så sugen på politisk, eller logisk, el (huga-) estetik.. eller eg heller inte metafysik. ..så det blir väl etik kvar :[
..men..handledaren är en logiksnubbe som gillar kant :?
ja..."jämföra något"...kan ju behöva begränsas en aning, kanske..
:cry:

..nä, inte orka bara satanism, - det är ju för att vi hade nietzsche på etikkursen, som jag vill hålla kvar honom =/

stradde

Inläggav stradde » 26 nov 2005 15:24

Varney skrev:tack hovnarr.
Ja, det är filosofi. Nej, vi får ju välja själva..Jag kan ju säga att jag inte är så sugen på politisk, eller logisk, el (huga-) estetik.. eller eg heller inte metafysik. ..så det blir väl etik kvar :[
..men..handledaren är en logiksnubbe som gillar kant :?
ja..."jämföra något"...kan ju behöva begränsas en aning, kanske..
:cry:

..nä, inte orka bara satanism, - det är ju för att vi hade nietzsche på etikkursen, som jag vill hålla kvar honom =/

Ja, men bara för att han gillar Kant så kan du ju alltid skicka ett mail och se vad han säger? Om han tycker det är konstigt så är han ju bara lika okunnig/fördomsfull som jag .. och det är ju inte så bra för en filosof. :)

1. Gräv vidare
2. Ge upp byt ämne totalt
3. Byt ämne
Är jag galen? Tveklöst inte. Men visst tusan lever man i en galen och underbar värld =)

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 27 nov 2005 12:57

Satanismen i ett etiskt nötskal:

Är det etiskt att först och främst söka njutning?
Är det etiskt att vilja bli en gud?

Varney

Inläggav Varney » 27 nov 2005 13:14

lätt med litteratur? :(

Hymer

Inläggav Hymer » 27 nov 2005 16:17

På förekommen anledning ("religionstestet" som nyss dök upp i en annan tråd) så surfade jag runt lite kring ämnet och fick följande uppfattning om begreppet satanism:

En satanist är någon som söker individuell spirituell utveckling utan att acceptera eller ta för givet vedertagen moral eller tro. (fritt tolkad definition)

Begreppet verkar alltså vara väldigt allmännt och brett, vilket kanske är förklaringen till att så många från forumet fick hög satanism-poäng i religionstestet. En satanist behöver alltså inte tro på högre makter, inte ens på Satan, som mest verkar tjäna som en slags mytologisk symbol. Det reaktionära karaktärsdraget i satanismen verkar vara motståndet mot en gudomlig eller moralisk auktoritet, dvs motståndet mot påbjudna regler och värderingar. Satanismen uppmanar till att "tänka själv" ur ett egocentriskt perspektiv och till att omvärdera gott och ont. Det som förbryllar mig lite är att just Satan måste användas som symbol för detta, men å andra sidan är symboliken ganska träffande. Gud i gamla testamentet är extremt auktoritär, och Satan (den fallna ängeln Lucifer, den "förföriska" ormen i paradiset eller whatever) symboliserar det moraliska upproret, som alltså för en satanist ses som något moget och bra.

Tycker ni att min uppfattning om satanismen verkar stämma?

stradde

Inläggav stradde » 27 nov 2005 17:46

Hymer skrev:På förekommen anledning ("religionstestet" som nyss dök upp i en annan tråd) så surfade jag runt lite kring ämnet och fick följande uppfattning om begreppet satanism:

En satanist är någon som söker individuell spirituell utveckling utan att acceptera eller ta för givet vedertagen moral eller tro. (fritt tolkad definition)

Begreppet verkar alltså vara väldigt allmännt och brett, vilket kanske är förklaringen till att så många från forumet fick hög satanism-poäng i religionstestet. En satanist behöver alltså inte tro på högre makter, inte ens på Satan, som mest verkar tjäna som en slags mytologisk symbol. Det reaktionära karaktärsdraget i satanismen verkar vara motståndet mot en gudomlig eller moralisk auktoritet, dvs motståndet mot påbjudna regler och värderingar. Satanismen uppmanar till att "tänka själv" ur ett egocentriskt perspektiv och till att omvärdera gott och ont. Det som förbryllar mig lite är att just Satan måste användas som symbol för detta, men å andra sidan är symboliken ganska träffande. Gud i gamla testamentet är extremt auktoritär, och Satan (den fallna ängeln Lucifer, den "förföriska" ormen i paradiset eller whatever) symboliserar det moraliska upproret, som alltså för en satanist ses som något moget och bra.

Tycker ni att min uppfattning om satanismen verkar stämma?

nu fick jag till det där med satan i det hela. kan nog också vara en sak som kristendomen fokuserar på för att krossa satanismens tanke om att man skall tänka själv, som självklart är fel i kristendomen. Hur det är nu vet man ju inte, jag konformerades för några år sedan och tyckte att man struntade i alla religiösa saker. Ungefär som att man var på en semester och hade allmänna pratstunder om ditt och datt..
Är jag galen? Tveklöst inte. Men visst tusan lever man i en galen och underbar värld =)

M
Kontakt:

Inläggav M » 27 nov 2005 17:51

stradde skrev:Hur det är nu vet man ju inte, jag konformerades för några år sedan och tyckte att man struntade i alla religiösa saker. Ungefär som att man var på en semester och hade allmänna pratstunder om ditt och datt..

Ha! Den var fin :lol:
It is a mistake to think you can solve any major problems just with potatoes.
(Douglas Adams)

stradde

Inläggav stradde » 27 nov 2005 17:51

Varney skrev:lätt med litteratur? :(

Nej det är nog inte så lätt. Men skall det vara det? Om det vore lätt, skulle det inte vara tråkigt?

Att allting skall vara smidigt och problemfritt är ju en dröm för de flesta, men sanningen är ju att livet är en j*** kamp. Det humoristiska är ju att många tror att saker skulle vara lättare om man hade 1 miljard på banken, och det kanske stämmer delvis. Men åt andra sidan, det är ju hjärnan som gör saker svåra/lätta och det har ju inte så mycket med papperslappar att göra :)

Varney

Inläggav Varney » 27 nov 2005 18:36

nej det skulle inte vara tråkigare att göra den här uppsatsen om det vore lättare..
- att göra det 10 ggr utan utmaning däremot..men, nej..
det skulle vara roligare om det var enklare, som det är just nu
=)

stradde

Inläggav stradde » 27 nov 2005 19:47

Varney skrev:nej det skulle inte vara tråkigare att göra den här uppsatsen om det vore lättare..
- att göra det 10 ggr utan utmaning däremot..men, nej..
det skulle vara roligare om det var enklare, som det är just nu
=)

mm.. jo... du får helt enkelt söka frenetiskt efter info.

Varney

Inläggav Varney » 28 nov 2005 12:10

>_<

M
Kontakt:

Inläggav M » 11 dec 2005 11:32

hovnarr skrev:Intressan avatar, M.

Tack för det. Jo, narrtjänsten var ju redan tillsatt, men en "spiritus mercurialis" behövs ju också på ett filosofiforum :wink:.

(Douglas Adams)

Angelina

Inläggav Angelina » 16 dec 2005 01:14

Jag har ett dilemma:

Min granne är satanist (dvs egoistisk idiot som inte har någon respekt för andra människor) och jag misstänker ( är inte säker, eftersom inget vittne finns) att det är han som haft sönder häxan som jag har stående utanför dörren ( först åkte huvudet av, sedan var ansiktet inslaget). Vad föreslår ni för repressalier för denna hädelse? Något som biter på satanister...
:evil:

stradde

Inläggav stradde » 16 dec 2005 01:59

Angelina skrev:Jag har ett dilemma:

Min granne är satanist (dvs egoistisk idiot som inte har någon respekt för andra människor) och jag misstänker ( är inte säker, eftersom inget vittne finns) att det är han som haft sönder häxan som jag har stående utanför dörren ( först åkte huvudet av, sedan var ansiktet inslaget). Vad föreslår ni för repressalier för denna hädelse? Något som biter på satanister...
:evil:

He he. Undra vad Varney och andra säger :D .. tja. eftersom att det inte behöver vara grannen så kan du ju alltid fråga personen om han eller hon vet vad som har hänt med din häxa. Annars så har jag inga förslag.
Inget annat än att det kan bli ganska jobbigt om man är mycket ovän med sin granne..

Sedan så var det inget klockrent inlägg.. satanism är nog mera koplext än vad du och jag tror. Fick svar på tal kan man säga i föregående inlägg..

M
Kontakt:

Inläggav M » 16 dec 2005 02:13

Angelina skrev:Vad föreslår ni för repressalier för denna hädelse? Något som biter på satanister...
[/color] :evil:

1) Byt snarast ut den trasiga häxan mot hans mamma. Funkar inte det, så prova alternativ 2.

2) Bussa Runar på honom. Det kommer sannolikt att skapa stor förvirring i hans begreppsvärld att möta en bibelnötande "livscoach" som är större egoist än han själv. Fungerar inte det, så prova alternativ 3.

3) Söv ner honom med eter och skicka honom med en hjälpsändning till Burkina Faso. Se till att ID-handlingar och betalningsmedel saknas. Somliga kan må gott av att vidga sina perspektiv, en längre vistelse i en kollektivistisk kultur kan lindra om man lider av egoism. Om inte detta heller skulle hjälpa, så prova alternativ 4.

4) Ignorera. Du har gjort tillräckligt, nu är det bara att luta sig tillbaka och hoppas att livserfarenhet och mognad gör jobbet. Lycka till!

/M

(Douglas Adams)

Återgå till "Hjälp!"