satanist?

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Varney

satanist?

Inläggav Varney » 22 nov 2005 17:12

Finns det någon som skrivit seriöst ur detta psrpsktiv?
...någon som läses flitigt av de som kallar sig satanister?
jag söker någon att ställa mot nietzsche ev,..el jämföra..i en b-uppsats..
jag vet INGEN, gör Ni det??

Tack på förhand!!

stradde

Re: satanist?

Inläggav stradde » 22 nov 2005 21:53

Varney skrev:Finns det någon som skrivit seriöst ur detta psrpsktiv?
jag vet INGEN, gör Ni det??

Tack på förhand!!

satanister.. alltså djävulsdyrkare? Nej jag har ingen aning. N är dock bra!

Läs på om sataniser för att veta hur de tänker, sedan så kan du ju alltid fråga din handledare om hjälp. Jag personligen anser nog att satanister, som dyrkar djävulen är.. ja.. antagligen oftast ute efter en reaktion hos "vanliga"

om det sedan finnns satanister som är "seriösa" så är det dock en annan femma. Det är ju oerhört intressant..

Jag personligen skulle gärna vilja göra en psykundersökning på någon referensgrupp, scanna hjärnan och liknande... he he ..
sedan är jag inte psykolog så jag lär ju inte få tillåtelse.. suck.. :D
Är jag galen? Tveklöst inte. Men visst tusan lever man i en galen och underbar värld =)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 22 nov 2005 22:20

Det var länge sedan jag läste LaVeys lilla bibel (vilken jag antar att du har läst?) så den har jag inte i färskt minne och övriga källor känner jag inte till.
Jag tycker inte att det är rimligt att sätta ett likamedtecken mellan satanismen och djävulsdyrkandet. Att spika upp katter är en sak. Att bejaka sig själv är en annan. Det är ju inte så att alla muslimer vill bli självmordsbombare heller för att få en massa förmåner i nästa liv...

Varney

Inläggav Varney » 23 nov 2005 15:11

nä, exakt..
..jag ser ingen likhet mellan djävulsdyrkan och satanism? vart finns den??

..nä, jag har inte läst lavey!..tänkte om det fanns nåt annat...nåt...äldre??

..men maybe lavey är enda utvägen =/ dunno...

M
Kontakt:

Inläggav M » 23 nov 2005 16:44

Varney skrev:nä, exakt..
..jag ser ingen likhet mellan djävulsdyrkan och satanism? vart finns den??
tänkte om det fanns nåt annat...nåt...äldre??

Kan yezidismen vara någonting "äldre"? (Se länken)

http://altreligion.about.com/library/we ... 62702a.htm

"Yezidi beliefs are a complicated mixture of Islamic and Zoroastrian beliefs, with Gnostic, Jewish, and Shamanistic elements. Worship centers around Angels (Yezidi is from the Arabic word for 'angel'), the most important of which is named Melek Taus, or the "Peacock Angel," also known as Lucifer. Lucifer plays a different role in Yezidism, where he is considered the chief Archangel, and the creator of the material world."

Eller faller det på att de inte gör kopplingen lucifer-satan? Vad är syftet/frågeställningen för din uppsats?
It is a mistake to think you can solve any major problems just with potatoes.
(Douglas Adams)

M
Kontakt:

Re: satanist?

Inläggav M » 23 nov 2005 16:51

Varney skrev:Finns det någon som skrivit seriöst ur detta psrpsktiv?

Oops! Var kanske lite för snabb på tangenterna. Du ville ha någonting som "läses av satanister" och "kan ställas mot Nietzsche". Yezidismen faller troligtvis på den första premissen, men kan kanske funka att ställa mot Nietzsche (ev. via beröringspunkter i zoroastrismen?). Återkommer kanske i frågan om jag kommer på någonting som passar ditt syfte bättre.

Fast jag är lite fundersam till vilka "äldre" källor satanismen skulle kunna ha? Som jag uppfattat den (behöver iofs inte stämma) rör det sig om en motrörelse gentemot kristendomen, en anti-lära, snarare än en "lära i sig". Jag har uppfattat att doktrinen kommit till på liknande sätt som inom new-age rörelsen, dvs. ett sentida klipp-och-klistra projekt, där man letar i äldre texter, mytologier etc. efter avsnitt som kan "nytolkas" och expanderas. Fast satanismen hör väl inte riktigt till mitt kompetensområde, så ta ovanstående med stora nypor salt. Hur som helst, lycka till!

(Douglas Adams)

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Örnen har landat

Inläggav hovnarr » 23 nov 2005 18:19

M skrev:Yezidi beliefs are a complicated mixture of Islamic and Zoroastrian beliefs, with Gnostic, Jewish, and Shamanistic elements.

Det låter snubblande nära kristendomen i mina öron!

M skrev:Som jag uppfattat den (behöver iofs inte stämma) rör det sig om en motrörelse gentemot kristendomen, en anti-lära, snarare än en "lära i sig".

En motrörelse mot den kristna KYRKAN snarare än kristendomen, skulle jag säga (oerhörd skillnad). Detta givetvis förutsatt satanism =! djävulsdyrkan.

Varney skrev:...någon som läses flitigt av de som kallar sig satanister?

Med tanke på den satanistiska hållningen "kan själv, vill själv" (en ganska modern tanke) tror jag att du kommer få svårt att hitta (äldre) skrifter som läses av "ego-satanister" överlag. Djävulsdyrkan är en helt annan sak, och vad jag förstod var du ju ändå inte intresserad av den.

Skogsälvan skrev:Det är ju inte så att alla muslimer vill bli självmordsbombare heller för att få en massa förmåner i nästa liv...

Den fulla innebörden av detta - alltså att sätta sin heder före sitt liv utan tanke på egen vinning - drabbade mig så till den milda grad idag. Skrämmande är också att rädslan för döden ändå inte är så stark att den alla gånger låter medkänslan hinna ikapp modet. Kraft och kärlek - den ena är värdelös utan den andra!

-narr-

Varney

Inläggav Varney » 23 nov 2005 19:02

"Kraft och kärlek - den ena är värdelös utan den andra! "
[narr]

åh snyggt!

eh, iaf, vad läste lavey själv!?
..det borde gå att lirka så..(?)

M: tackar,
nä, jag är inte ute efter något om djävulsdyrkan som det står ovan, inte heller något som nödvändigtvis är äldre än lavey med mer än ett decennium heller liksom =)
..kanske får nöja mig med honom..men, jag hoppades på att finna någonting mittemellan (varsomhelst emellan) nutid och förkristen tid =)
whatever så..nä, uppsatstemat är ännu väldigt obestämt så..=/
grejen är att den ska in om ett par veckor, så, det börjar bli dags sådär..

M
Kontakt:

Inläggav M » 23 nov 2005 19:39

Varney skrev: eh, iaf, vad läste lavey själv!?
..det borde gå att lirka så..(?)
sådär..

Var inte LaVey ganska inspirerad av Alastair Crowleys idéer?

Kollat med Dragon Rouge? Vet att de inte vill kalla sig "satanister", men till lektyren hör nog en del av både LaVey och Crowley. Kanske kan du hitta spår vidare därifrån?

http://www.dragonrouge.net/swedish/aktuellt.htm

(Douglas Adams)

Varney

Inläggav Varney » 24 nov 2005 10:13

åh..tackar..ska kolla.

jo, det låter rimligt att han läste c, men..c var ju en galning!! =)
..kan man skriva en b-uppsats om crowley?!? O.o
=)

M
Kontakt:

Inläggav M » 24 nov 2005 15:04

Varney skrev:åh..tackar..ska kolla.

jo, det låter rimligt att han läste c, men..c var ju en galning!! =)
..kan man skriva en b-uppsats om crowley?!? O.o
=)

Man kan skriva en uppsats om vad som helst, så länge man har ett preciserat syfte/frågeställning/ar, och använder sig av ett tillvägagångssätt som följer/besvarar den/dessa. Eller var funderingen utifrån egna motiv?

(Douglas Adams)

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 24 nov 2005 15:41

En fråga: Tänkte du ställa en ateistisk nietzscheanism mot en ateistisk satanism? Om du ute efter detta (dvs. satanism i betydelsen förnekande av gud och mänskliga skyldigheter och bejakande av sinnlig njutning och ego) så kan du glömma Crowley och Dragon Rouge. Om du istället är ute efter att kontrastera nietzscheanism mot "mörk esoterik" gäller det omvända.

-narr-

Varney

Inläggav Varney » 24 nov 2005 18:50

ärligt talat så har jag inte bestämt vare sig det ena eller det andra...
...jag bestämmer nog det när jag vet vad jag ska läsa o skriva om..mer var jag väl ute o cyklade efter nietzsche influenser i diverse efterlevande ..typ =/

..men om nån har nåt bättre förslag - bemyguest :cry:
INTE ressentimentet, eller den eviga återkomsten, eller zarathustra eller genealogi eller etik, eller wagner eller..dionyses...eller whatever...jag kan nog tänka mig att ha naturen.., nietzsche natur? natur nietzsche?? natur? ..svårt?
..vet inte..=( går det? ..inte i relation till satanister då, men..ändå?
f*n , jag borde rakt av släppa nietzsche o vara beredd på att jobba lite för den här grejen (det sistnämnda är ju bara o glömma, så ja, jag tackar fortfarande ja till all hjälp som finnes för att bestämma ämne)

](*,)

M
Kontakt:

Inläggav M » 24 nov 2005 21:11

Varney skrev: jag kan nog tänka mig att ha naturen.., nietzsche natur? natur nietzsche?? natur? ..svårt?
..vet inte..=( går det? ..inte i relation till satanister då, men..ändå?
](*,)

Är det Nietzsche som är utgångspunkten? Du vill ha någonting att relatera N. till/kontrastera N. mot, senare idéer influerade av N., eller vad?

Nietzsche och värdenihilismen? N. som "psykologins sanna grundare" (L. Klages, 1926)? N. och "det omedvetna" (Ellenberger, 1970)? N. som influens hos Freud? N. som influens hos Jung? N. och existentialismen (ex. Sartre)? N. och postmodernismen? N. och "normaliteten"? N. (monism) kontra Descartes (dualism)?

Har antagit att det är en filosofikurs du läser? Det är väl egentligen inte mitt ämne (min inkörsport till Nietzsche är psykologin), så andra här på forumet kan säkert bidra med fler och bättre preciserade uppslag än mina. Hoppas iaf att det "löser sig", lycka till.

(Douglas Adams)

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 25 nov 2005 12:02

Intressan avatar, M.

Varney skrev:f*n , jag borde rakt av släppa nietzsche o vara beredd på att jobba lite för den här grejen (det sistnämnda är ju bara o glömma, så ja, jag tackar fortfarande ja till all hjälp som finnes för att bestämma ämne)

Inom vilket ämne skriver du uppsatsen? Filosofi, något speciellt område inom filosofi eller något annat mer eller mindre avgränsat område?

Om du dumpar Nizze men ändå vill behålla intresset för satanism kanske en intressant vinkling är mellan ateistisk och troende "satanism". Var går gränsen och vilka skikt berör det njutningsbaserade, egoistiska självförhärligandet å ena sidan - och strävan att bli en gud och bemästra den mörka magin å andra sidan? Var finns likheterna? Du verkar ju vara intresserad av gränser: att ställa det ena mot det andra, så ta fasta på det. En annan gräns som (beroende av ditt huvudämne) kan vara intressant: vad är skillnaden mellan den mörka esoteriken och den vita esoteriken, eller rent av det goda och det onda, altruism och egoism? Vad gör magin vit?

-narr-

Återgå till "Hjälp!"