Vilken aktivitet är den svåraste att utföra för en människa?

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

transversal

Inläggav transversal » 27 feb 2011 16:35

Vågsurfing lär vara en av de svåraste sporterna. Ej att förväxla med kitesurf som man lär sig rätt snabbt.

<iframe title="YouTube video player" width="480" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/wonc1IuWcWg" frameborder="0"></iframe>

Överlevde han tro? Kan inte tillräckligt med spanska ännu.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 27 feb 2011 16:43

Det här är riktigt svårt också:

<iframe title="YouTube video player" width="480" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/HyQndbjIUR4" frameborder="0"></iframe>

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 27 feb 2011 16:45

[quote="transversal"

Överlevde han tro? Kan inte tillräckligt med spanska ännu.[/quote]

Nu var det ju iofs textat på portugisiska...och endast i slutet, tror det betydde ungefär, vi har mycket mer...

transversal

Inläggav transversal » 27 feb 2011 16:56

Zokrates skrev:[quote="transversal"

Överlevde han tro? Kan inte tillräckligt med spanska ännu.

Nu var det ju iofs textat på portugisiska...och endast i slutet, tror det betydde ungefär, vi har mycket mer...[/quote]

Hehe, ok.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 27 feb 2011 16:57

Hej

Jag var precis och hämtade en soffa och backade då med släp. Kom då att tänka på denna tråd och föreslår nu att backning med tre släp på rad torde vara ganska så svårt för de flesta ;-)

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

transversal

Inläggav transversal » 27 feb 2011 17:03

Detta var kul och extremt, är iofs ingen bollsportfantast, men kan ändå inte låta bli att förundras.

<iframe title="YouTube video player" width="480" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/iuAcBhsfABQ" frameborder="0"></iframe>

transversal

Inläggav transversal » 27 feb 2011 17:09

Vi blir ju intelligentare och intelligentare för varje generation som går (har jag hört någontstans). Beror det bara på bättre mat och andra gynnsamma förutsättningar, eller är det ett genetiskt urval på något sätt?

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 26 mar 2011 10:49

Minded skrev:Alla handlingar är lika svåra, eller har åtminstone lika stor potential att vara svåra/lätta. Tydligen är det svårt att göra och vara fokuserad på en enda sak, dvs inte dela upp sin uppmärksamhet i flera mindre delar.

Hej Minded!

Kan du utveckla hur du menar att alla handlingar skulle kunna ha lika stort potential att vara extremt komplicerade?

Hur kan t ex förmågan att ligga helt stilla på golvet bli lika komplicerat/svårt som att  t ex jonglera med 12 bollar samtidigt i luften?

Menar du om det tillkommer "ytterligare andra moment utifrån eller innifrån" som egentligen inte har någonting att göra med förmågan/aktiviteten i sig själv?

Som t ex personen A som ligger helt stilla på golvet när personen B bryter sig in A:s hus och är våldsam,utrustad med kniv och vapen och rusar in det rum som A ligger i?

Eller hur menar du?

Hälsar
Cosmic philosopher

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 26 mar 2011 11:32

transversal skrev:Vi blir ju intelligentare och intelligentare för varje generation som går (har jag hört någontstans). Beror det bara på bättre mat och andra gynnsamma förutsättningar, eller är det ett genetiskt urval på något sätt?

Dagens mat ger feta tankar, vegetarianer har det lite sämre med sina smala tankar.
dagens mat är sämre än gårdagens. bättre o äta när det är färskt.

Smarthet är en synvilla,
Teknologisk adoption och anpassning tror jag det handlar om.

Användarvisningsbild
dk
Kontakt:

Inläggav dk » 26 mar 2011 19:10

transversal skrev:Vi blir ju intelligentare och intelligentare för varje generation som går (har jag hört någontstans). Beror det bara på bättre mat och andra gynnsamma förutsättningar, eller är det ett genetiskt urval på något sätt?

Har hört tvärtom, att vi blir mer och mer ointelligenta, på grund av våra ogynnsamma förutsättningar (miljögifter etc). Vad som är sant kan nog säkert ingen egentligen säga. Men nog verkar det som att de klarade av mer förr än man gör idag. Bygga pyramider och sånt, utan moderna lyftkranar. Räkna ut talet pi utan dator :shock: etc.
<a href="http://www.utstallningsform.se" target="_blank">Desirée Kjellberg - Utställningsform.se</a>

Rorschach

Inläggav Rorschach » 26 mar 2011 21:12

dk skrev:

Har hört tvärtom, att vi blir mer och mer ointelligenta, på grund av våra ogynnsamma förutsättningar (miljögifter etc). Vad som är sant kan nog säkert ingen egentligen säga. Men nog verkar det som att de klarade av mer förr än man gör idag. Bygga pyramider och sånt, utan moderna lyftkranar. Räkna ut talet pi utan dator :shock: etc.

Det transversal syftar på är något som kallas för Flynneffekten, med vilket avses en tämligen snabb ökning av intelligensen i ett flertal av världens länder,se [1]. Transversal nämnde ett antal av de föreslagna bakomliggande orsakerna, de jag sett är: bättre mat, bättre utbildning, mer komplex uppväxtmiljö, färre infektionssjukdomar samt även en del genetiska faktorer. Effekten verkar enligt en del undersökningar ha avstannat i bland annat Danmark och Norge, se [2]. I [3] nämns att ökningen var lägst i Sverige och Danmark, men jag vet inte vilka undersökningar det baseras på.

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Flynn_effect
[2] http://www.iapsych.com/iqmr/fe/LinkedDo ... nd2008.pdf
[3] http://pespmc1.vub.ac.be/FLYNNEFF.html

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 26 mar 2011 23:42

Flynn effktent är tvistad och flynn hade själv viss kritik till resultaten och vad det berodde på.

Intelligens ser ut att öka i vissa kategorier men inte andra.
Maten borde rimligen slå igenom på alla intelligenser och inte bara en sorts intelligens.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 27 mar 2011 00:32

Skogsälvan skrev:Det här är riktigt svårt också:

<iframe title="YouTube video player" width="480" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/HyQndbjIUR4" frameborder="0"></iframe>
Hej Skogsälvan

Inspirerade!

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Rorschach

Inläggav Rorschach » 27 mar 2011 21:55

Marko skrev:Flynn effktent är tvistad och flynn hade själv viss kritik till resultaten och vad det berodde på.

Intelligens ser ut att öka i vissa kategorier men inte andra.
Maten borde rimligen slå igenom på alla intelligenser och inte bara en sorts intelligens.

Jo, det har som sagt framförts ett antal förklaringar till vad effekten beror på och Flynn har vad jag vet nämnt ett antal olika möjliga förklaringar. Det är vad jag vet dock inte särskilt omtvistat att effekten finns där (förutom då en del tecken som tyder på att den eventuellt avstannat i de nordiska länderna). Har du någon källa för det påståendet?

Vilka kategorier verkar inte intelligensen öka i och på vilket sätt är det relevant för Flynneffekten?

Återgå till "Lekstugan"