ROLL* moral på internet??

Moderator: Moderatorgruppen

honey is cool

Inläggav honey is cool » 11 jan 2010 13:24

J R Auk skrev:Du kunde valt att vara här utan epiteten präst, fritänkare osv. Men om det är rollen, som om du vore center i laget, så skall du väl spela offensivt, eller skall du ta positionen som center och spela defensivt?

Jag tycker att det är en förutfattad mening! En präst håller i predikningar och folk kommer frivilligt till kyrkan för att lyssna, det är inget mer med det. Förr när kyrkan hade betydande makt var folk tvungna att lyssna och ta det prästen sa för sanningar. Men så är det inte längre. En präst är som vem som helst, enligt mig. Jag skulle kunna dra massa exempel, typ det är ingen som kommer och säger hej jag är ledare här, eller bara för att man är direktör så behöver man inte bestämma allt vid köksbordet, eller allt skall väl inte vara stöpt i samma form, eller döm inte hunden efter håren osv.

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Svar till honey is cool!

Inläggav * KYREUS * » 11 jan 2010 13:29

Tack bästa honey!
Din passning öppnar för nya spellösningar
och förståelse av modern proffsfotboll, också metaforligen 8)

Allt gott från CHRISTER KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

CAUSTIX

Re: Bäste Caustix!

Inläggav CAUSTIX » 11 jan 2010 13:53

Bra skrivet Auk. Jag tycker dock du kan läsa om både Auks och mina inlägg lite mer noga, för av ditt svar att döma så verkar polleten fortfarande inte trillat ner ännu.

Du säger också att du tycker att Auk resonerat. Men jag har ju inte försökt något annat men det går ju inte att få fatt i dig. Ställer man en direkt fråga så glider du undan och ger högst en liknelse , jag följer dig och ger dig en liknelse, då byter du position igen. Jag ställer dig frågor om grundantaganden du svarar kryptiskt jag tar det du ger mig och omformulerar och du drar dig undan. Som en katt och råtta lek.
Vilka vi är IRL är helt oväsentligt, men ger vi oss epitet här som befäster oss med vissa grundantagande så är det klart att det ifrågasätts. Men du hoppar även här fram och tillbaka mellan om du vill vara privat och offentlig, personligen föredrar jag dig som anonym, något annat intresse än argument för vissa åsikter har jag inte. Men jag får inga sådana.

(c) KYREUS skrev:Det är väldans att vara familjär med främlingar. Inte känner vi varandra IRL vad jag vet? Skrivarkollegan (:Caustix) gömmer sig ju bakom en signatur, men vill samtidigt att alla skall vara privata-personliga- familjära - öppet utgivande. Så börja själv då, bäste C.
Så välkommen att stiga fram och presentera dig.
Vem är du? Vad heter Du? hur har du visat det mod, du så ofta braverar om?

Mitt mod visar jag genom mitt tänkande och min argumentation, vilket är det mod som jag efterlyser hos dig: att våga komma med ett påstående, ett grundantagande kring en ställd fråga och genom dialog se vart det leder. Man kan inte dra sig undan så fort en dialog inte leder dit man vill. Då lär man sig ju inte något av dialogen.

Vem jag är privat är lika ointressant som vem du är. Men säger du att du är lutheran och präst så har du implicit gjort påståenden som har vikt för dialogen. Speciellt om vi talar om tolkningar om Bibeln.

Sen hävdar du att jag skulle gett rött kort.
Men hallå, ursäkta mig - hur lite vet du om fotboll? Det är domaren som ger rött kort, inte den
enskilde spelaren och där är jag en i mängden...

Sen skriver du att jag skulle gett alla rött kort?
Skrattretande? När blev du talesman för svenska allmänheten?

Återigen så missar du eller medvetet undviker poängen i liknelsen. Det har ju absolut inget med fotboll att göra.

Du ger alla rött kort genom att du utvisar hela trådens diskussion genom att själv dra dig undan. Kan vi hålla oss till väsentligheterna va?

Nej, bäste C. du och jag har ingen bra personkemi, så gå någon annanstans med dina spottloskor. Jag är trött på dig,
men varken på FF eller andra frågor här.

Har inte gett några spottloskor, men väl kritiserat din vilja att filosofera. Sen har ju personkemi inget med goda och dåliga argument att göra. Vi diskuterar ju sakfrågor.

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Complememento:

Inläggav * KYREUS * » 11 jan 2010 19:43

ART NOT FOR ART´s  - SAKE

1. Allt lära sig läsa mellan raderna.

2. Att vara varsam med andras tillkortakommanden.

3. Att ödmjukt förstå när andra säger nej.

4. Att lära sig se sin skugga.

5. Att aldrig skämmas för den mask alla bär.

6. Att förstå hur Livets Universitet överträffar Akademierna.

7. Att låta GUD få fortsätta sina outgrundliga vägar.

* Svanmärkt/innehållsdeklarerad/ekologiskt odlad KYREUS
Tro inte; sök!

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 11 jan 2010 20:11

Och så får man återigen en cykelpump när man frågar efter ett äpple.

Användarvisningsbild
* KYREUS *

complementerrior

Inläggav * KYREUS * » 11 jan 2010 20:35

ifall man går till cykelbutiken
kanske man vill ut och cykla;

nämen det gjorde man ju
när man skulle gått till kvartersbutiken,

men shit! det är tveksamt
där jobbar bara AMS-personal,

nämen vad säger dom,

gör dom skillnad på folk?

na, inte vad det verkar
men vissa av dom snackar bara med professorer

vafn säjer du - vilka fucking snobbar

inte här på det här stället väl?

aldrig: här är det kliniskt rentvättat
Tro inte; sök!

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 11 jan 2010 21:52

Ja ja då var det spikat. Kyreus är en rädd liten runkpelle :D

Användarvisningsbild
* KYREUS *

SLUTORD från KYREUS:

Inläggav * KYREUS * » 11 jan 2010 22:21

För en seriös kommentar till spottloskan direkt ovan, hänvisas mogna och andra nytillkomna läsare till min syntes strax ovan.

Rubrik COMPLEMEMENTO.

Med vänlig hälsning, CHRISTER KYREUS
Tro inte; sök!

DonRight

Inläggav DonRight » 11 jan 2010 22:32

Jag lockas  av detta till en annan IRL-metafor än fotbollsplanens.

Jag ser istället en krog eller nattklubb eller ett liknande uteställe.

Jag hittar på två roller som jag kallar Claus och Christina.

Scenen börjar med Christina engagerad i en konversation med en statist vid baren.

Claus gör entre!

Claus:
-Tja bruden jag har hört att sådana som du är fett lättfotade!

Christina till Claus:
-Ursäkta men jag pratar faktiskt med någon här.

Claus:
-Äh kom igen bruden vi är alla här för samma sak.

Christina:
-Nej jag är faktiskt här för att...

Claus avbryter:
-Men sluta spela svårfångad. Är du rädd för en riktig man eller? Vågar du inte vara med och leka?

Christina:
-Låt mig vara!

Claus:
-Ska du med hem till mig och pippa som kaniner?

Christina:
Lägg av du är sliskig.

Claus:
-Det är inget svar på min fråga, sluta undvika mig och svara rakt din fegis.

Christina:
-Nej nu går jag.

Claus med hög röst:
-Hah, den subban tror hon är bättre än oss andra. Gå då djävla fegis som inte ens kan svara på en fråga.

Åke:
-Ja, hon är alltid sådär fisförnäm och kan aldrig spela med efter spelets regler.

Claus:
-Vilken bitch att bara dra sådär, nu gav hon oss alla rött kort.

Nästa helg så ser Claus återigen Christina och går fram till henne.

Claus:
-Läget bruden, har du kommit på vad du ska vara nu? Ska vi sticka och rulla runt i sänghalmen lite eller?

Christina:
-Du är alldeles för aggresiv, jag gillar inte det.

Claus:
-Men vafaen, goddag yxskaft. Återigen frågar man om ett äpple och fick en cykelpump. Svara på frågan istället, ska vi göka eller inte? Det är ju ändå därför du är här, spela efter reglerna för faen fegis.

Åke:
-Ja visst är hon feg! Hon kommer alltid hit klädd som en slampa och drar sig sedan undan med sådant tjafs.

----------------------------------------------------

Hur ska vi i denna situation tolka Christinas, Claus och Åkes roller och deras respektive kortinnehav?
donright.blogg.se

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 12 jan 2010 00:50

Ja du DonRight. Har nog inget annat att säga än Jösses! du har hamnat långt utanför spelplanen.

CAUSTIX

Re: SLUTORD från KYREUS:

Inläggav CAUSTIX » 12 jan 2010 01:14

(c) KYREUS skrev:För en seriös kommentar till spottloskan direkt ovan, hänvisas mogna och andra nytillkomna läsare till min syntes strax ovan.

Rubrik COMPLEMEMENTO.

Med vänlig hälsning, CHRISTER KYREUS

Spottloskan var väl förtjänad. Jag tycker du hånar all intellektuell hederlighet med ditt ständiga flyende. Att inte ens ställa upp att kunna svara på rakt formulerade frågor och hålla en sjysst dialog utan att ständigt predika oväsentligheter i stället för att ge ett adekvat svar.

Självklart är detta mkt frustrerande och irriterande och filosofiskt ohederligt. Så där fick du en riktig spottloska rakt i trynet.

Men jag är beredd att förlåta och börja om. Ge dig en ny chans att ge ett rakt resonerande svar på en rak frågeställning.

Förlåta borde ju inte vara ett problem för dig, det är ju bara att vända andra kinden till. Du brukar ju alltid dra gyllene regeln: "Så som ni vill att människor skall göra mot er, så skall ni göra mot dem." Men lite längre ner i Lukas(6:33) sstår det mkt intressantare:"Skall ni ha tack för att ni gör gott mot dem som gör gott mot er? Också syndare handlar så."
Och vad som sedan följer kan du säkert bättre än mig.

Vem är det som beter sig omoget eller kanske snarare okristet?

"Ge åt alla som ber dig, och tar någon det som är ditt, så kräv det inte tillbaka."(Luk 6:30)

Ge mig ett adekvat svar :) på det jag vill veta.

Användarvisningsbild
* KYREUS *

Kommentar till donRight!

Inläggav * KYREUS * » 12 jan 2010 11:25

Den var go ´och sann i mångt och mycket.
Den metaforen,
scenen från baren.

Hur skall vid då tolka den?
Vilka "vi"?

Det avgör var och en som ser "filmen", precis som annars i livet.
Dessutom kan jag tillägga att ett liknande scen
drabbade mig i i London nyligen.

Det är bara det att en av de andra i krocken var transa.
Dock inte jag. Så, tala om roller, kända och okända.

Jag frågade THE ROYAL SHAKESPEAR COMPANY om din minipjäs och de kanske sätter upp den till hösten :wink:

Så bäste kollega, tack för en varm och humoristisk presentation.

* CHRISTER KYREUS
Tro inte; sök!

honey is cool

Inläggav honey is cool » 13 jan 2010 23:29

http://www.youtube.com/watch?v=0JEcancg1A0

Väldigt bra ämne!

Livet är inget spel för mig, men jag tror att jag vet vad spel går ut på, att berätta om ett förflutet och förutsäga en framtid. För mig är det jobbigt med spel, för det känns som de aldrig tar slut, som när man sitter och spelar och vill avbryta men medspelarna tvingar en att fortsätta. Tänk om spelet helt tar över ens liv, vad händer då?

Roller, jag ser hellre igenom roller än spelar dem, men på teater är det kul, jag lever hellre genom andra än lever ett teaterliv. Kan man spela så bra så att ingen ser igenom en? Nej för då vore det ingen roll!

Användarvisningsbild
* KYREUS *

Svar till honey is cool!

Inläggav * KYREUS * » 14 jan 2010 02:25

redan antikens tänkare anförde att,

"LIFE IS A THEATRE". 8)

Kyreus: "everything is change, still all is always the same"./paradox 999
Tro inte; sök!

honey is cool

Inläggav honey is cool » 14 jan 2010 11:35

Att spela roller är väl ett sätt att underhålla, moralen kräver att man förklarar sin roll, men varje enskilld person behöver få sin egen förklaring, och ibland kommer de på den själv. Visserligen är man väl mer sig själv med vissa men jag skulle inte dra det så långt att jag spelar roller. Vad innebär det egentligen att vara sig själv?

Återgå till "Psykologi"