Allting går. Ingenting är omöjligt!
Allt löser sig
Har kommit på dessa mantran själv för att över huvudtaget överleva under vissa snällt sagt "tuffa" perioder i mitt liv. För mig finns inga motgångar som är stora nog att inte klara av. Jag tror att allting går att lösa helt enkelt, och även om det inte blir exakt som jag tänkt mig så löser sig allt alltid på något sätt.
Annars kan jag varmt rekommendera dig att läsa självhjälpsböcker. Sånt kan stärka en väldigt mycket och man får en bra uppfattning om sig själv och hur man fungerar & varför man tänker som man gör och handlar på ett visst sätt.
Citat som stärker i en svår situation
Moderator: Moderatorgruppen
-
Justin Case
MaRRiZZ skrev:Allting går. Ingenting är omöjligt!
Allt löser sig
Har kommit på dessa mantran själv för att över huvudtaget överleva under vissa snällt sagt "tuffa" perioder i mitt liv. För mig finns inga motgångar som är stora nog att inte klara av. Jag tror att allting går att lösa helt enkelt, och även om det inte blir exakt som jag tänkt mig så löser sig allt alltid på något sätt.
Definiera "löser sig"!
Skulle du t.ex. säga till någon, vars samtliga familjemedlemmar och vänner blivit torterade i många år och mördade av en psykopat, att "det löser sig"? Naturligtvis kan "det lösa sig" för en sådan person i den meningen att även en sådan person så småningom kan lära sig vara lycklig igen och blicka framåt (även om jag i och för sig är säker på att det finns många exempel på personer som inte klarat av att få sitt liv på rätt köl efter en sådan händelse utan bara deppat ihop, förblivit i konstant plågsam sorg livet ut och alltså dött utan att någonsin uppleva någon som helst ljusning (skulle du i sådana fall säga att "det löste sig till slut?"). Med lite tur kan en sådan sorgdrabbad person kanske bli lycklig trots allt med tiden, men det faktum att vederbörandes samtliga familjemedlemmar och vänner blivit torterade i många år och mördade av en psykopat, just det, att detta skett, och det faktum att det som skedde var hemskt, fel, vidrigt mot de drabbade personerna när det skedde, "löser sig" ju aldrig någon gång, eller hur? Med tanke på det, hur kan ditt påstående att "allt löser sig" vara riktigt?
Om du med "allt löser sig" bara menar att inget lidande varar oavbrutet i evighet, håller jag med dig, men är det inte ett väldigt trivialt påstående, ett påstående som därtill kan användas i onda syften, t.ex. av en makthavare med diktatorambitioner som vill få folket att passivt acceptera att han förslavar dem? Anta t.ex. att en världsledare förslavade oss allihop, utsatte oss för daglig tortyr, tvingade oss att slita som djur i fabriker och dödade oss allihop till slut. Anta att en sådan diktator skulle försvara sitt beteende med att "allt löser sig till slut". Det vore inget vidare moraliskt försvar för hans beteende, eller hur? Är det inte risk att attityden "allt löser sig" skulle göra att vi fick en onödigt slapp inställning till risken för sådant som att t.ex. en global diktatur uppstår? Hur ska du motivera folkmassorna att förhindra att en global diktatur uppstår om alla bara svarar "äh, allt löser sig" och med det anser sig kunna rättfärdiga att de inte kämpar emot vad som håller på att ske?
MaRRiZZ skrev:Allting går. Ingenting är omöjligt!
Allt löser sig
"Det löser sig sa han som sket i vasken!"
"Allt är mjöligt", är bageribranschens slogan.
Allting går att lösa med lite semantik - det gäller bara att hitta de bäst lämpade definitionerna.
Definiera om - så löser sig allt!
Varför kalla en spade för spade - det är ett grävverktyg!
En lögn är en kreativ vinkling på sanningen.
Bipolär sjukdom är inte en sjukdom utan grunden för all ursvensk kreativitet.
Hitler var bara en missförstådd konstnär som hamnat lite snett.
osv. osv.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Jörgen skrev:nu ska du inte komma sådär och försöka göra oss deprimerade,
vi hör inte på det örat, av principskäl.
Sjung med nu: "girls just wanna have fun"
Oj, vad träffad jag känner mig nu. Ja, ehm, man kan förvandla starka känslor, det är min tröst. Jag känner mig snarare förälskad än nervös för Justin nu och det är väl fint
"Nu väljer jag att sluta tänka på det här"
Det enda som funkar för mej då jag tänker på död och evighet.
Det enda som funkar för mej då jag tänker på död och evighet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
- Skogsälvan
- Avslutat konto