Här är lite tankar som jag skrev ned till ett par vänner häromåret och även hade en kort tid här på forumet, det är lite egna lekmanna reflektioner om en möjlig del orsak till psykisk ohälsa.
Har bara omarbetat texten i detaljer för att den skall passa i Forumet.
”Större delen av tiden som människor har våra förfäder varit jägare och samlare, det här känner Ni till, det är en väldigt kort tid människan varit bönder och en ännu kortare tid vi varit stadsmänniskor.
För många av oss är det faktiskt så att vi är den första generationen som vuxit upp i städer vilket många glömmer/förtränger.
Egenskaper som varit livsavgörande tidigare har snarare blivit en belastning i stadsmiljön.
Skarpa sinnen, stark fysik, långsam ämnesomsättning, förmågan till att lagra fett på kroppen.
Du möter så många nya ansikten och människor, ditt undermedvetna läser av deras kroppsspråk och ansiktsutryck, är det något som dämpat massorna som lågkonjunktur, dåligt väder eller något annat så blir den gladaste själ nedtryckt i skosulorna utan att de kanske förstår varför.
Människor närmar sig fort bakifrån, sinnena signalerar fara, logiken säger, troligen ingen fara. Du kör Din bil, möter andra bilar i 110 km fart med kanske bara en meter i mellan, sinnena vrålar i Ditt inre, dåre, livsfarligt, men logiken säger att det är kanske ok.
Människor ser Dig inte, alla är i sin värld, försöker kanske avskärma sig.
Sinnena säger att något är fel, våra förfäder hade vad jag förstår hälsningsplikt, det var bara ovänner och fiender man inte såg på eller hälsade på.
Människor Du möter spottar på marken, sinnena säger att Du blir förolämpad å det grövsta medan logiken säger att det är nog bara en snus.
Listan kan göras hur lång som helst där sinnen och ”logik” i stadsmiljö går stick i stäv.
I naturen och i landsbygden prioriterades långtidsminnet, det var viktigt att komma ihåg erfarenheter och spara det i långtidsminnet för senare bruk.
Att ha ett närmast fotografiskt minne var en tillgång då hjärnan hade möjlighet att lagra och bearbeta mängden information.
Att ha ett bra korttids minne var inte lika viktigt då man lärde för bokstavligt talat livet.
Hörde häromveckan i radion att jägarna och samlarna hade en större hjärna än vad dagens människor har. Dessutom har jag läst att de troligen var längre än den moderna människan, 190-195 cm har inte varit ovanligt.
De behövde bara ”jobba” 2 timmar per dag för sitt uppehälle, resten av tiden har antagligen använts till socialt umgänge.
Utvecklingen går definitivt inte fram på alla områden…
Denna förmåga att ha ett bra långtidsminne prioriteras inte i någon nämnvärd omfattning i stadsmiljön av idag. I skolan, arbetslivet och fritiden är det ”korvstoppning” som gäller, snabbt lagra in stora mängder information i korttids minnet för att dagen efter göra ett prov.
Sedan är det dags för nästa informationsbombspass, då är det bra att ha frigjort utrymme i hjärnan så att ny får plats. Detta gynnar de med ett bra korttids minne, tyvärr minns jag från mina studieår att det gjorts undersökningar att bara ca 6 % hamnar i långtidsminnet, om någon har ett närmast fotografiskt minne kan den individen vara gynnad ett antal år men sedan blir mängden information i hjärnan så stor att det till slut kan bli en belastning.
Under sömnen ”de fragmenterar ” hjärnan informationen den fått under dagen för att lagra på rätt plats och försöka analysera det som är användbart eller inte. Förr eller senare är minnesmängden och intrycken så många att sömnen kan störas och en ond cirkel uppstår.
Hjärnan hinner inte återhämta sig under natten, det blir svårare att tillgodogöra sig den nya informationen som kommer, vilket ökar sömnproblemen. Det undermedvetna börjar jobba mer och mer vilket ofta skapar ångest vilket är en signal om att något är fel.
Men då de flesta inte inser sambandet börjar de söka orsaker i annat i omgivningen.
Individen börjar analysera sig själv, sina nära, orätt man gjort och orätt man upplevt.
Detta skapar i värsta fall tanke låsningar, hjärnan bearbetar samma negativa tankar gång på gång. Varje gång den negativa tanken tänks förstärks de negativa banorna, ångesten ökar kanske och cirkeln fördjupas.
Här tror jag många av de psykiska och fysiska åkommorna bottnar.
Vi bearbetar inte det vi upplever, tar oss inte tid för reflektion för att det är så skrämmande för de flesta. Obearbetade intryck poppar fram till synes utan mening, hjärnan försöker börja sortera.
De flesta har svårt att klara det på egen hand om de plötsligt av tvång hamnar i en ensam situation. Arbetslöshet, flytta till ny ort, ändrade familjeförhållanden mm.
Folk i närmiljön vill man helst inte bolla sina tankar med då man är medveten om okets börda de också bär.
Förr eller senare måste dock de flesta tampas med sitt inre, har man skjutit upp det för länge vågar man kanske inte gå i pension, blir man ensam, framförallt i den åldern utan självinsikt så kan den destruktiva kraften bli stor, därav tror jag att många blir sjuka och dör i förtid i olika åkommor."
Vänligen
Minimaxitiger
Informationsbomben
Moderator: Moderatorgruppen
- Minimaxitiger
Informationsbomben
Allt är möjligt det omöjliga tar bara längre tid
- Minimaxitiger
Informationsbomben
Tack för länkarna.
Vänligen
Minimaxitiger
Vänligen
Minimaxitiger
Större hjärnor?
Låter som att du och jag har mycket överens-stämmande åsikter angående känslor/logik problematiken, och hur teknologi och civilisation har utvecklats i en enormt snabbare takt än vad människan som art har möjlighet att göra. Dock höjde jag på ögonbrynen när jag läste det du skrev om att våra förfäder skulle ha haft större hjärnor. Detta stämmer inte överens med vad jag har hört, vilket är raka motsatsen faktiskt. Har du någon källa som jag kan studera som tar upp denna del i din text?
- Minimaxitiger
Informationsbomben
Hej och tack för svar.
Att våra förfäder hade större hjärnor hörde jag som jag skrev på radion (P3).
Har även fått det från annat håll mins tyvärr ej varifrån, där hävdades det att dagens människa hade en mindre men mer effektiv hjärna!
Fakta är ju vad jag vet att vid depression och utbrändhet krymper hjärnan så minskningen kan indikera på detta likaväl som en sk effektivitets-förbättring.
Även våran släkting Neanderthal människan sägs ha haft en större hjärnvolym.
När och om jag hittar en bra seriös källa skall jag lägga in den här.
Håller med om att jag är lite vag (oseriös) som hänvisar till ett radioprogram som huvud källa.
Storleken på förfäderna hittar Du nog i Allt om Vetenskaps arkiv, pröva även att söka i illustrerad vetenskaps arkiv.
Kanske det även står något om förfädernas hjärnstorlek där?
Jag refererad till tiden då de kom till Europa ca 40 000 år sedan.
Nya uppgifter från bla Svante Pääbo hävdar ju att dessa människor var en blandning av homosapiens och neanderthal.
Var de såpass stora som Allt om vetenskap hävdar och de dessutom hade Neanderthal anlag för större hjärnvolym? (spekulation från min sida).
Är det kanske troligt att det även stämmer med den större hjärnvolymen.
Människan har sedan den tiden blivit växelvis kortare och längre beroende på klimat och tillgång på varierad kost och så vidare.
Det här är jätte intressent men som vanligt är man hänvisad till vad man läser och hör och man bör precis som Du vara kritisk.
Det är även jag. Det finns kanske någon som vet mer om detta här i forumet?
Tacksam för att få möjlighet att öka mina kunskaper.
Vänligen
Minimaxitiger
Att våra förfäder hade större hjärnor hörde jag som jag skrev på radion (P3).
Har även fått det från annat håll mins tyvärr ej varifrån, där hävdades det att dagens människa hade en mindre men mer effektiv hjärna!
Fakta är ju vad jag vet att vid depression och utbrändhet krymper hjärnan så minskningen kan indikera på detta likaväl som en sk effektivitets-förbättring.
Även våran släkting Neanderthal människan sägs ha haft en större hjärnvolym.
När och om jag hittar en bra seriös källa skall jag lägga in den här.
Håller med om att jag är lite vag (oseriös) som hänvisar till ett radioprogram som huvud källa.
Storleken på förfäderna hittar Du nog i Allt om Vetenskaps arkiv, pröva även att söka i illustrerad vetenskaps arkiv.
Kanske det även står något om förfädernas hjärnstorlek där?
Jag refererad till tiden då de kom till Europa ca 40 000 år sedan.
Nya uppgifter från bla Svante Pääbo hävdar ju att dessa människor var en blandning av homosapiens och neanderthal.
Var de såpass stora som Allt om vetenskap hävdar och de dessutom hade Neanderthal anlag för större hjärnvolym? (spekulation från min sida).
Är det kanske troligt att det även stämmer med den större hjärnvolymen.
Människan har sedan den tiden blivit växelvis kortare och längre beroende på klimat och tillgång på varierad kost och så vidare.
Det här är jätte intressent men som vanligt är man hänvisad till vad man läser och hör och man bör precis som Du vara kritisk.
Det är även jag. Det finns kanske någon som vet mer om detta här i forumet?
Tacksam för att få möjlighet att öka mina kunskaper.
Vänligen
Minimaxitiger
- Minimaxitiger
Informationsbomben
Hej, sökte lite hastigt om mer om den krympande hjärnan.
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6134604.ab
Var en artikel.
De hänvisar till en forskare, nu är väl inte Aftonbladet en seriös höjdare men kolla vidare via forskarens namn och universitetet för fördjupning.
Vänligen
Minimaxitiger
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6134604.ab
Var en artikel.
De hänvisar till en forskare, nu är väl inte Aftonbladet en seriös höjdare men kolla vidare via forskarens namn och universitetet för fördjupning.
Vänligen
Minimaxitiger
-
transversal
Håller med transversal, styckeindelning underlättar läsningen.
Det är svåra saker det här. Blindtarmen lär vi ha kvar i flera hundratusen år till.
Jag kommer att tänka på när Gustav V delade ut nobelpriset till Einstein. Var det jägaren med den stora hjärnan
som delade ut priset? "Varrr ärrr älgen?". Hur kan vi skilja på vem som tillhör vilken del i den så kallade utvecklingen.
Jag hade nog varit en av de som drog till Island på vikingatiden.
Nomadliv har alltid fascinerat mig.
Vad man vet är att Sveriges befolkning härstammar till stor del från boskapsförande bönder på Stenåldern.
Det är därför vi tål att dricka mjölk i vuxen ålder.
Kunde vara intressant att ta en diskussion om man begränsar området mer,
exempelvis visigoterna i moesien på 300-talet.
Det är svåra saker det här. Blindtarmen lär vi ha kvar i flera hundratusen år till.
Jag kommer att tänka på när Gustav V delade ut nobelpriset till Einstein. Var det jägaren med den stora hjärnan
som delade ut priset? "Varrr ärrr älgen?". Hur kan vi skilja på vem som tillhör vilken del i den så kallade utvecklingen.
Jag hade nog varit en av de som drog till Island på vikingatiden.
Nomadliv har alltid fascinerat mig.
Vad man vet är att Sveriges befolkning härstammar till stor del från boskapsförande bönder på Stenåldern.
Det är därför vi tål att dricka mjölk i vuxen ålder.
Kunde vara intressant att ta en diskussion om man begränsar området mer,
exempelvis visigoterna i moesien på 300-talet.
- Minimaxitiger
Informationsbomben
Hej och tack för era korrekta synpunkter. Har försökt snygga till texten lite.
Hoppas det blev lite bättre. Blev nog lite för ivrig :D
Vänligen
Minimaxitiger
Hoppas det blev lite bättre. Blev nog lite för ivrig :D
Vänligen
Minimaxitiger
- Minimaxitiger
Informationsbomben
Till Lufier: Det är lugnt, jag tycker saklig kritik är berikande, osaklig är också ok.
Jag är anhängare av "Brainstorming" konceptet, det är svårt att få till men berikande om det fungerar.
Om man bara går på redan upp trampade stigar är det svårt att upptäcka något nytt.
Skicka gärna en länk om den tidsepok Du refererar till då jag ej känner till det och gärna vill lära mig något nytt.
Ibland fantiserar jag om de som levde för ett antal tiotusental år sedan.
Det kanske är så att människan toppade i evolution och livsvillkor på den tiden.
De var en del av naturen och levde av överflödet utan att störa balansen.
Enligt vissa forskare var de längre, hade större hjärnor och mycket goda livsvillkor, som jag skrivit tidigare.
Legenden om paradiset och Eden kanske kommer från denna tid och har via muntlig berättar tradition förts vidare till den tid då skriftspråket uppstod?
Sedan har människan börjat gå emot naturen, skapat en obalans och naturen har som naturen gör med alla varelser som går mot balansen försökt återställa balansen?
Därav legenden om att människan tvingats lämna Eden?
Det kanske var dumhetens frukt de åt då hjärnan började bli mindre och människan bara verkar få jobba hårdare och hårdare för vart år som gått sedan dess.
Legender eller sagor om troll och bortbytingar, har det varit Neandertal människor?
Det är fantasieggande hursomhelst….
Vänligen
Minimaxitiger
Jag är anhängare av "Brainstorming" konceptet, det är svårt att få till men berikande om det fungerar.
Om man bara går på redan upp trampade stigar är det svårt att upptäcka något nytt.
Skicka gärna en länk om den tidsepok Du refererar till då jag ej känner till det och gärna vill lära mig något nytt.
Ibland fantiserar jag om de som levde för ett antal tiotusental år sedan.
Det kanske är så att människan toppade i evolution och livsvillkor på den tiden.
De var en del av naturen och levde av överflödet utan att störa balansen.
Enligt vissa forskare var de längre, hade större hjärnor och mycket goda livsvillkor, som jag skrivit tidigare.
Legenden om paradiset och Eden kanske kommer från denna tid och har via muntlig berättar tradition förts vidare till den tid då skriftspråket uppstod?
Sedan har människan börjat gå emot naturen, skapat en obalans och naturen har som naturen gör med alla varelser som går mot balansen försökt återställa balansen?
Därav legenden om att människan tvingats lämna Eden?
Det kanske var dumhetens frukt de åt då hjärnan började bli mindre och människan bara verkar få jobba hårdare och hårdare för vart år som gått sedan dess.
Legender eller sagor om troll och bortbytingar, har det varit Neandertal människor?
Det är fantasieggande hursomhelst….
Vänligen
Minimaxitiger
- Minimaxitiger
informationsbomben
Hej Okunnig. Nu har jag fått fram aktuell information från Allt om vetenskap 03-2011.
"Bara de senaste 10 000 åren har vår kroppslängd minskat med sju procent och skelettet blivit 10 procent mindre robust. Över 100 000 år antas vi ha krympt och försvagats med 30 %. och människans stolthet hjärnan är även den i avtagande. Jämfört med Neandertalarna har vi rena ärthjärnan (nåja) och sedan de dog ut för ungefär 30 000 år sedan har vår hjärna krympt med ungefär en tiondel. för att inte tala om våra ögon -vi ser bara sämre och sämre."
I samma nummer står det om livslängd "annat var det under den neolitiska perioden, altså det skede då människan började bli bofasta och startade permanenta jordbruk. det skedde för ca 10 000 år sedan i Mellanöstern och senare på andra platser. hårdare arbete, infektioner och missväxt tryckte ner förväntad medellivslängd till i genomsnitt 20 år"
(från att ha varit 33 med barnadödlighet inräknat och 54 för de som blev 15)
Som jag skrivit tidigare många legender sagor och berättelser som lever kvar än i vår tid har någon form av historisk anknytning verkar det som.
Naturen förvisade verkligen våra förfäder från en paradisisk tillvaro med ca två timmars "arbete" per dag då de antagligen utrotade nästan alla bytes djur hänsynslöst.
När förfäderna blev jordbrukare började klimatförändringar med svedjebruk och sedan har det rullat på....
När skall vi lära oss?
Berättelserna om syndafloden har troligen inspirerats av när Medel havet trängde igenom landmassorna vid Bosporen och Svarta havet bildades. (Bonniers världshistoria).
DNA tyder på att alla människor delar samma ursprung.
Sedan kan man tolka fakta utifrån sin världsbild bäst man vill men det är verkligen fantasieggande om inte annat.
Neandertalarna som jag skrivit om kanske även bidragit med ljusare hud, hår, ögon, det får framtida forskning visa.
Enligt vetenskapens värld så var de ljusa i huden vilket är logiskt då de levde i Norr i hundratusentals år.
Kanske gjorde deras arv att ättlingarna till Homosapiens och Neandertalare anpassade sig snabbare till bristen på solljus?
Vänligen
Minimaxitiger

"Bara de senaste 10 000 åren har vår kroppslängd minskat med sju procent och skelettet blivit 10 procent mindre robust. Över 100 000 år antas vi ha krympt och försvagats med 30 %. och människans stolthet hjärnan är även den i avtagande. Jämfört med Neandertalarna har vi rena ärthjärnan (nåja) och sedan de dog ut för ungefär 30 000 år sedan har vår hjärna krympt med ungefär en tiondel. för att inte tala om våra ögon -vi ser bara sämre och sämre."
I samma nummer står det om livslängd "annat var det under den neolitiska perioden, altså det skede då människan började bli bofasta och startade permanenta jordbruk. det skedde för ca 10 000 år sedan i Mellanöstern och senare på andra platser. hårdare arbete, infektioner och missväxt tryckte ner förväntad medellivslängd till i genomsnitt 20 år"
(från att ha varit 33 med barnadödlighet inräknat och 54 för de som blev 15)
Som jag skrivit tidigare många legender sagor och berättelser som lever kvar än i vår tid har någon form av historisk anknytning verkar det som.
Naturen förvisade verkligen våra förfäder från en paradisisk tillvaro med ca två timmars "arbete" per dag då de antagligen utrotade nästan alla bytes djur hänsynslöst.
När förfäderna blev jordbrukare började klimatförändringar med svedjebruk och sedan har det rullat på....
När skall vi lära oss?
Berättelserna om syndafloden har troligen inspirerats av när Medel havet trängde igenom landmassorna vid Bosporen och Svarta havet bildades. (Bonniers världshistoria).
DNA tyder på att alla människor delar samma ursprung.
Sedan kan man tolka fakta utifrån sin världsbild bäst man vill men det är verkligen fantasieggande om inte annat.
Neandertalarna som jag skrivit om kanske även bidragit med ljusare hud, hår, ögon, det får framtida forskning visa.
Enligt vetenskapens värld så var de ljusa i huden vilket är logiskt då de levde i Norr i hundratusentals år.
Kanske gjorde deras arv att ättlingarna till Homosapiens och Neandertalare anpassade sig snabbare till bristen på solljus?
Vänligen
Minimaxitiger
- Minimaxitiger
informationsbomben
Läste dessutom nu under våren en artikel i Ny teknik pappersutgåvan där det skrevs mer om de goda villkoren som verkar ha gällt för jägarna och samlarna.
Förutom allt annat gott de verkar ha haft i sin tillvaro så var de enligt artikeln dessutom fria från sjukdomar och karies!
Sjukdomarna började tydligen uppstå då människan blev bofast och jordbrukare.
Enligt bland annat den artikeln, så var troligen orsaken att människan började ha undernäring, för hårt arbete, djur inhägnat och bodde så tätt inpå att sjukdomarna började smitta/mutera. Bland annat malaria.
I artikeln refererades bland annat till boken "Skymning i Kalahari" där tydligen bland annat detta tas upp. har dock ej läst den själv.
Kritiskt tänkande gäller som vanligt, försök att hitta fakta själv, men som tidigare skrivet så är det mycket fantasieggande...
Vänligen
Minimaxitiger
Förutom allt annat gott de verkar ha haft i sin tillvaro så var de enligt artikeln dessutom fria från sjukdomar och karies!
Sjukdomarna började tydligen uppstå då människan blev bofast och jordbrukare.
Enligt bland annat den artikeln, så var troligen orsaken att människan började ha undernäring, för hårt arbete, djur inhägnat och bodde så tätt inpå att sjukdomarna började smitta/mutera. Bland annat malaria.
I artikeln refererades bland annat till boken "Skymning i Kalahari" där tydligen bland annat detta tas upp. har dock ej läst den själv.
Kritiskt tänkande gäller som vanligt, försök att hitta fakta själv, men som tidigare skrivet så är det mycket fantasieggande...
Vänligen
Minimaxitiger