Arch:
Nej, jag refererade inte till kocken utan till likheten mellan kaffe och alkohol. Två stycken kulturellt betingade droger. Att de fyller ut väsentliga platser i en specifik kultur som vi lever i. Däremot tyckte jag mig inte kunna jämställa upplevelsen av att våldta någon, med upplevelsen av att vara berusad.
Jo, till viss del så vågar man uttrycka sig mer i ett onyktert tillstånd. Dansa, upprätta sociala kontakter osv. Att på ett egocentriskt plan tillfredsställa sig själv och fylla upp sina brister och behov. De mest grundläggande behoven då, alltså.
Sen kan man ju fråga sig om det är att leva ut sitt sanna jag eller inte, men det är i alla fall inte så att alkoholens makt tar över ens hjärna och reagerar hur den vill.
Tractatus påstod att hjärnan inte skulle fungera som den skulle. Riktigt så är inte fallet helt enkelt. Man blir inte besutten av någon ond ande, utan det är ju ens egna referenser man spelar efter.
Argumentet jag syftade på var just det omfattande kulturella missförhållandet till våra inhemska droger. Dock så känner jag nästan att rätt många har rätt myckert att säga om just detta.
Sorry att mina inlägg är lite röriga. Var fett trött igår.