Att vara god.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Att vara god.

Inläggav Pilatus » 04 apr 2015 00:12

Kristofer skrev:
Pilatus skrev:Att utsättas för orättfärdiga straff på det sätt som Bibeln talar om genererar hat och revansch.

"Jag, Herren, din Gud, är en nitälskande Gud, som hemsöker fädernas missgärning på barn och efterkommande i tredje och fjärde led ..."

För det andra, ett mkt dåligt och missvisande exempel kring bibelns grundbudskap...älska andra så som dig själv.

Tack för ditt svar Kristofer. Jag hoppas du kan utveckla din syn på den talionprincip som Bibeln (den mosaiska lagen) talar för (ursprungligen Hammurabi lagar från år 2250 fvt). Den är långt ifrån död och lever i konflikten Palestina - Israel.

Men det du säger kräver ett svar. Det kan ju inte utan vidare viftas undan att t ex Paulus och Jesus talar för tolerans och förlåtelse. Sådana dygder förespråkades av t ex stoikern Seneca, ”Den andra parten bör också höras”, eller tidigare av Cicero som talar om orättfärdigheter som "att orsaka skada", eller "att inte handla till andras välgång". Det Jesus säger och predikar om var inte några nya idéer. Men jag vet inte mycket om hur dessa tankegångar spreds till olika områden i Palestina. I Jerusalem måste det ha funnits en hel del folk som var beresta och hade studerat, tankar om rättsutövning, stadsbyggnadskonst, etik och filosofi måste ha förekommit. Herodes den store måste haft en stab av bildade människor kring sig.

Dock: Intill dess himmel och jord förgås, skall icke den minsta bokstav, icke en enda prick av lagen förgås, förrän det allt har fullbordats.

Det är åtminstone en motsägelse. De debatter Jesus förde gällde tolkningen och tillämpningen av lagen – exempelvis vad som var tillåtet och inte på sabbaten – men aldrig själva Skriften som sådan.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Att vara god.

Inläggav Pilatus » 04 apr 2015 10:27

Kristofer skrev:För det andra, ett mkt dåligt och missvisande exempel kring bibelns grundbudskap...älska andra så som dig själv.

Se­dan skall han säga till dem som står till väns­ter: ’Gå bort från mig, ni förban­na­de, till den evi­ga eld som väntar djävu­len och hans äng­lar.
Matt 25:41
Moderator

Kristofer

Att vara god.

Inläggav Kristofer » 06 apr 2015 09:59

Pilatus skrev:
Kristofer skrev:
Pilatus skrev:Att utsättas för orättfärdiga straff på det sätt som Bibeln talar om genererar hat och revansch.

"Jag, Herren, din Gud, är en nitälskande Gud, som hemsöker fädernas missgärning på barn och efterkommande i tredje och fjärde led ..."

För det andra, ett mkt dåligt och missvisande exempel kring bibelns grundbudskap...älska andra så som dig själv.

Tack för ditt svar Kristofer. Jag hoppas du kan utveckla din syn på den talionprincip som Bibeln (den mosaiska lagen) talar för (ursprungligen Hammurabi lagar från år 2250 fvt). Den är långt ifrån död och lever i konflikten Palestina - Israel.

Men det du säger kräver ett svar. Det kan ju inte utan vidare viftas undan att t ex Paulus och Jesus talar för tolerans och förlåtelse. Sådana dygder förespråkades av t ex stoikern Seneca, ”Den andra parten bör också höras”, eller tidigare av Cicero som talar om orättfärdigheter som "att orsaka skada", eller "att inte handla till andras välgång". Det Jesus säger och predikar om var inte några nya idéer. Men jag vet inte mycket om hur dessa tankegångar spreds till olika områden i Palestina. I Jerusalem måste det ha funnits en hel del folk som var beresta och hade studerat, tankar om rättsutövning, stadsbyggnadskonst, etik och filosofi måste ha förekommit. Herodes den store måste haft en stab av bildade människor kring sig.

Dock: Intill dess himmel och jord förgås, skall icke den minsta bokstav, icke en enda prick av lagen förgås, förrän det allt har fullbordats.

Det är åtminstone en motsägelse. De debatter Jesus förde gällde tolkningen och tillämpningen av lagen – exempelvis vad som var tillåtet och inte på sabbaten – men aldrig själva Skriften som sådan.

Det var på tiden att jag gick in på filosofiforum igen...jag har ju saknat det här :)...hoppas allt är väl med dig, för övrigt?

tanken om godhet kom förstås inte med Jesus och Paulus...eller Seneca eller Cicero heller för den delen...den har funnits hos människan sedan den första människan blev till...

Vad gäller talionprincipen är du helt säkert mer påläst än jag :)...men det handlar väl lite om "öga för öga typ"? ur ett brottsofferperspktiv ofta mer tillfredsställande...ur ett större perspektiv kan det vara avskräckande och på så sätt fylla en funktion...i dagens samhälle med den utvecklade förståelsen som finns kring tankar om rätt och fel har jag dock svårt att se ngr vidare syften med detta...vad gäller Israel-Palestina handlar det ju just om att hindra ngt litet från att växa till ngt stort...och till viss del kanske även avskräckande. Israel har en otroligt stor anfallsförmåga men mkt begränsad försvarsförmåga (pga av landets storlek) om man skulle släppa "fiender" för nära in på livet. Jag tror snarare att det handlar om detta- militärstrategi, än talionprincipen.

Kristofer

Att vara god.

Inläggav Kristofer » 06 apr 2015 10:00

Pilatus skrev:
Kristofer skrev:För det andra, ett mkt dåligt och missvisande exempel kring bibelns grundbudskap...älska andra så som dig själv.

Se­dan skall han säga till dem som står till väns­ter: ’Gå bort från mig, ni förban­na­de, till den evi­ga eld som väntar djävu­len och hans äng­lar.

Jag tror inte att jag heller hade trivts idet "kyrkliga" sammanhang som du är uppvuxen i...det finns två sidor av det mesta.

klorofyll

Att vara god.

Inläggav klorofyll » 06 apr 2015 12:31

Kristofer skrev:
klorofyll skrev:Vad är det som hindrar oss från att vara goda?

Egna otillfredsställda behov- i dessa situationer försämras möjlighet att se ngt ur ett objektivt perspektiv och därmed har man ganska dåliga förutsättningar att uppmärksamma andra människors situation/behov...eller ovetskap om vad godhet i praktiken innebär (människor som själva aldrig fått möta godhet).

Vi människor lever ganska olika liv. Ibland kan det vara behövligt att möta människor som har en annan bakgrund. Eller man kan se film eller läsa böcker. Eller besöka någon. Bara för att se verkligheten från en annan synvinkel. Man blir annars väldigt inskränkt. Och förstår inte att frågor kan ses ur olika ljus. Tror det är nya upplevelser som kan befria oss från "moraliska problem".

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Att vara god.

Inläggav Pilatus » 06 apr 2015 13:34

Kristofer skrev:Vad gäller talionprincipen är du helt säkert mer påläst än jag :)...men det handlar väl lite om "öga för öga typ"?

Ja, det är så den mosaiska lagen är skriven.
Kristofer skrev:ur ett brottsofferperspktiv ofta mer tillfredsställande...

I alla fall innan hämnden är utkrävd. På Sicilien tillämpas ju principen mellan de stora familjerna (Cosa Nostra). Om det verkligen efterlämnar befrielse är jag tveksam till, men så länge frustrationen och adrenalinet flödar, visst.
Kristofer skrev:ur ett större perspektiv kan det vara avskräckande och på så sätt fylla en funktion...

Jag tvivlar på det. De beväpnade ungdomsgängen känner säkert samma vilja att leva som du och jag. Men har en nära vän blivit brutalt nedskjuten och skändad så tar behovet av respekt och heder över. Självklart ger de igen på någon ur det konkurrerande gänget.
Kristofer skrev:vad gäller Israel-Palestina handlar det ju just om att hindra ngt litet från att växa till ngt stort...och till viss del kanske även avskräckande.

Givetvis styrs man av den gamla principen att ge igen, gärna sjufalt. En Qassam-raket in i Israel besvaras med massiva bombningar. Och så är det igång. Man har hunnit långt från den ursprungliga Balfourdeklarationen från 1917.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Att vara god.

Inläggav Algotezza » 06 apr 2015 15:29

Pilatus skrev:

Vad är en evig eld? Brinna utan att brinna upp? Vad är det som kan brinna utan att brinna upp? Evigt lidande - är det följden? Hur kan ett lidande bli evigt - vänjer man sig inte till slut så det blir likgiltigt? För att inte vänja sig måste det väl interfolieras med glädje då och då - som livet på jorden. Eller? Det verkliga helvetet finns på jorden då?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Att vara god.

Inläggav Pilatus » 06 apr 2015 16:22

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Se­dan skall han säga till dem som står till väns­ter: ’Gå bort från mig, ni förban­na­de, till den evi­ga eld som väntar djävu­len och hans äng­lar.

Vad är en evig eld? Brinna utan att brinna upp? Vad är det som kan brinna utan att brinna upp? Evigt lidande - är det följden? Hur kan ett lidande bli evigt - vänjer man sig inte till slut så det blir likgiltigt? För att inte vänja sig måste det väl interfolieras med glädje då och då - som livet på jorden. Eller? Det verkliga helvetet finns på jorden då?

Kanske var det ett mått på det värsta straff man kunde råka ut för. Prästerna som offrade hade säkert fått stänk av brinnande djurfett på huden, då de höll på med sina brännoffer. Att bränna sig framkallar smärta som är svår att omedelbart lindra, att göra smärtan evig borde vara hemskt. Om de hade någon tanke på lindring vet jag inte. De var för övrigt inte så framstående inom naturvetenskapliga ämnen. I äldre tider var de ju nomadiska herdar och det de lärde sig kom från grannfolken.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Att vara god.

Inläggav Algotezza » 06 apr 2015 17:25

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Se­dan skall han säga till dem som står till väns­ter: ’Gå bort från mig, ni förban­na­de, till den evi­ga eld som väntar djävu­len och hans äng­lar.

Kanske var det ett mått på det värsta straff man kunde råka ut för. Prästerna som offrade hade säkert fått stänk av brinnande djurfett på huden, då de höll på med sina brännoffer. Att bränna sig framkallar smärta som är svår att omedelbart lindra, att göra smärtan evig borde vara hemskt. Om de hade någon tanke på lindring vet jag inte. De var för övrigt inte så framstående inom naturvetenskapliga ämnen. I äldre tider var de ju nomadiska herdar och det de lärde sig kom från grannfolken.

Ja, det är ju inte direkt uttryck för en förlåtande attityd...
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Att vara god.

Inläggav klorofyll » 07 apr 2015 11:37

Algotezza skrev:Ja, det är ju inte direkt uttryck för en förlåtande attityd...

Många gånger, jag skulle nästan säga alltid, så förmildrar samhället "det verkliga straffet", genom våra så kallade straff. Men det är väl också en typ av förståelse för att upprinnelsen till illgärningarna kan ligga i yttre omständigheter.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Att vara god.

Inläggav Pilatus » 07 apr 2015 12:22

klorofyll skrev:

Många gånger, jag skulle nästan säga alltid, så förmildrar samhället "det verkliga straffet", genom våra så kallade straff. Men det är väl också en typ av förståelse för att upprinnelsen till illgärningarna kan ligga i yttre omständigheter.

Visst, talionprincipen är förlegad sedan 2000 år. Man kan inte ge igen med samma mynt. För flertalet som blir frihetsberövade är det ett verkligt straff. Straffet som sådant ändrar inte så mycket, men det bryter en kedja av negativa händelser.

Det är ofta här vi gör fel, om risken för upptäckt vore större vore brottsligheten mindre lönande. Dessutom bör åklagarna vara snabbare. Ett effektivare rättssystem skulle ge större respekt för de straff som utmäts. I annat fall leder det till att då straffet skall verkställas, är det redan för sent, straffet har inte längre någon relation till den ursprungliga händelsen.

Semper ignosce, sed noli umquam obliviscere.
Moderator

klorofyll

Att vara god.

Inläggav klorofyll » 07 apr 2015 13:40

Pilatus skrev:Det är ofta här vi gör fel, om risken för upptäckt vore större vore brottsligheten mindre lönande.

Det är en intressant synpunkt. Är vi ofta för "snälla"? Straff eller inte?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Att vara god.

Inläggav Pilatus » 07 apr 2015 15:11

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Det är ofta här vi gör fel, om risken för upptäckt vore större vore brottsligheten mindre lönande.

Det är en intressant synpunkt. Är vi ofta för "snälla"? Straff eller inte?

Inget rättssystem utan sanktioner. Nej jag tror inte vi är för snälla, i många fall styrs straffpåföljd av rena talibaninställningar. Väldigt mycket är förbjudet i Sverige, skulle alla överträdelser beivras skulle det stora flertalet vid något tillfälle suttit inne, eller i alla fall fått mycket kännbara böter.

I andra fall är nästan allt tillåtet, på ishockeyarenor, vid polisingripanden, bränder och upplopp i förorter, stenkastning mot ambulanser och brandbilar.

Men om de rättsvårdande myndigheterna får grepp om en person som gripits med några gram av någon förbjuden kemikalie (narkotika enligt lagstiftningen) så är det kört. Även då narkotikabrottet bedöms som ringa kan domen bli fängelse upp till sex månader.

Men en officer som dömts för grov misshandel enligt 29 kap. 3 § brottsbalken dömdes endast till åtta månaders fängelse (NJA 1990 s. 776).

Hur resonerar man? Plockar du, eller innehar du Toppslätskivling (Psilocybe semilanceata) så är det lika allvarligt som att misshandla någon så ordentligt att sjukhusvård blir följden. Toppslätskivling innehåller psilocybin. I Sverige är den narkotikaklassad, men finns inte upptagen som sådan i förteckningarna i internationella narkotikakonventioner. Men vem gitter bli upprörd över sådant?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Att vara god.

Inläggav Algotezza » 08 apr 2015 06:46

klorofyll skrev:

Sedan har vi ju karmalagen ("det man påför omvärlden kommer den att påföra oss förr eller senare") om man tror på den eller med JK:s ord "det en människa sår skall hon också skörda".
Algotezza aka Algotezza

reflex

Att vara god.

Inläggav reflex » 08 apr 2015 08:48

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:

Sedan har vi ju karmalagen ("det man påför omvärlden kommer den att påföra oss förr eller senare") om man tror på den eller med JK:s ord "det en människa sår skall hon också skörda".

Man ska inte se karmalagen ur ett individuellt perspektiv. Det är långt ifrån säkert att du själv kommer att drabbas av dina onda gärningar, däremot om man ser till helheten så skapar onda gärningar en ond värld och den lever vi i alla och drabbas därmed indirekt.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Återgå till "Psykologi"