Aktivera den logiska delen av hjärnan

Moderator: Moderatorgruppen

kaktus

Inläggav kaktus » 04 jul 2008 19:52

A behöver väl åtminstone inte uttrycka sig så aggressivt. Först så är man ofin mot mig, sedan så ska man bevisa ngt för ngn som uttrycker sig otrevligt. Min nuna har fotograferats i tidningen  i samband med olika arrangemang. Du har ingen som helst respekt för mig och därför använder jag inte tid på dig, jag vill inte ha med ngn som beter sig som dig att göra. Man behöver väl inte vara så vansinnigt mallig bara för att man har läst ngn bok av Nietsche,Marx eller Platon. Jag är inte van vid sånt, är trött. Det är en ära för mig att ngn gillar det jag gör överhuvudtaget och att jag får hjälp med att arrangera det jag gör. Jag tar inte emot skit från folk, som inte förstår sig på konst. Just nu så förkovrar jag mig i nordisk konst. Ligger man och solar sig hela dagarna,  utan att göra ngn större nytta, så har men ju tid att läsa ngn märkvärdig bok och hacka ner på ngn annan. Mozart skapade bra verk med hjälp av god teknik och dynamik, man måste använda sitt gehör för att förstå detta, annars så är det ingen id`e att man frågar mig, om man inte fattar så pass mkt.  Ska jag vara avundsjuk på Einstein, bara för att han är ett geni och jag inte är det? Gör då en analys av "Våroffret" eller "Eldfågeln" av Stravinskij, gå in i de olika stilartena och jämför.Förekommer det atonala inom klassicismen? Sluta ställa krav på andra och tänk själv. Jag tycker blues och jazzinspirerad musik är bra att träna till, saxofonen kan förmedla en värme, som tilltalar mig.
Det är ju bara att applodera om ngn ser ner på sig själv eller hur Zokrates?
 Jag uppmuntrar dig Krilles, sånt här kommer du få möta många ggr, skit i det, alla uttrycker sig inte på det här sättet, annars skulle samhället inte funka.  Ingen skulle ställa upp för ngn annan om samhället såg ut så här.
Ibland så sker inte allt på en gång, det kommer ta tid för mig att fixa min egen hemsida, jag har mkt annat att göra också. Du är inte mallig, när man anstränger sig för att nå ett resultat, så är man glad för att vara färdig. Jag har inte sådana moderniteter som ngn MP3 spelare och det tänker jag inte skaffa heller. Jag sätter mig i backen. Jag förväntar mig inget annat än att A eller ngn annan fortsätter slänga dynga på mig. Jag klarar mig utmärkt utan det här och sluta skriva till mig och tjata A. Jag slänger allt. Se`

MVH:Kaktus :)

Användarvisningsbild
Krilles

Inläggav Krilles » 04 jul 2008 20:07

jag håller med kaktus..  :lol:

kaktus

Inläggav kaktus » 04 jul 2008 21:14

Tack, jag har alltid varit annorlunda, personlighetmässigt. Man ska inte vara spontan eller göra tvärtom. Det är ju ännu värre att få människor att tro att man är biologutbildad och sedan skriva fel med tanke på ansvaret. "Eine kleine Nachtmusik", är ngt av Mozart, som barn kan lära sig. Litzt eller hur det stavas?, däremot skrev så komplicerade tekniker, så då måste man nästan vara utbildad konsertpianist. Violinisten och proffessorn Arve Tellefsen, har haft ett projekt, att resa runt och spela med barn för att uppmuntra barn att studera fiol :D  
Jag har en fråga Krilles, har du några tips för hur man förbättrar koncentrationen?

MVH:Kaktus

Användarvisningsbild
Krilles

Inläggav Krilles » 04 jul 2008 21:29

kaktus skrev:Jag har en fråga Krilles, har du några tips för hur man förbättrar koncentrationen?

Visst, inom meditationen börjar man lång tid med att träna upp koncentrationen (joriki).. man försöker sitta i en lugn miljö och räknar dina in- och utandning upp till 10 sen från 0 igen.. tappar du räkningen börjar du från 0 igen.. sen när det går bra räknar du bara inandningarna på samma sätt.. När du bemästrar det också så har du tränat din koncentrationsförmåga :)

annars vet ja inte.. :)

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 04 jul 2008 22:43

Aktivera den logiska delen av hjärnan, vilken titel att leva upp till. Jag håller med om att en del av er har extremt svårt för att göra just detta, vilket visar sig på den oerhört ytliga nivån ni landat på. Detta är ingen blogg, det är inte heller facebook eller ens messenger, därför kan man förvänta sig att ni använder pm funktionen åtminstone när ni slickar varandra medhårs. På ett filosofiforum är det väl praktiskt om man diskuterar just filosofi, det finns även utöver detta en en mängd underkategorier bland annat tankar och känslor där man fritt kan ta upp vad som helst, men det ni gör här är att sabotera tråden. Ingenting av det ni nu framfört är vare sig intressant eller tankestimulerande, tyvärr.

Koncentrera er lite, jag vet att ni har svårt för det, men försök aktivera era logiska hjärnhalvor istället. :wink:

kaktus

Inläggav kaktus » 04 jul 2008 23:41

Jag beundrar ditt sätt att uttrycka dig Zokrates och din moraluppfattning, men lite logik måste man nog använda i vardagen och hjärngymnastik är viktigt för hälsan, men det finns nog även andra sätt att aktivera hjärnan på än logik, språk ska vara sunt för hjärnan. Konst utvecklar din personlighet, den analyserar ditt mentala hälsotillstånd. Är du glad eller ledsen? Det kan en bildterapeut och andra se. Jag är inte alltid enig med dig, men jag respekterar dina åsikter.  Du uttrycker dig för det mesta med eftertanke :)  och det är inte alla som gör det här. Hjärnan är mkt intressant överhuvudtaget, inte bara logik, utan allt det där andra också, detta med hur vi uppfattar saker.
Vem kollar på ett debattprogram där den ene näringsfysiologen gapar i mun på den andre eller kallar den andre för ngt otrevligt, inte jag i alla fall :D

Användarvisningsbild
Krilles

Inläggav Krilles » 05 jul 2008 01:19

hehe visst, just nu diskuterade vi just hur man ökar koncentrationen?

och ja sa något tillbaka.

det kanske kan öka den logiska förmågan att lösa min quizz vem vet..?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 05 jul 2008 01:39

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ ... 03,00.html

Din "quizz" har jag redan avverkat, men det förefaller vara lite Magnus och Brasse stuk över vissa svar, typ när Brasse frågar Eva och Magnus vilken sak som skall bort i hyllan. Trots välformulerade eller annars bra motiveringar har Brasse redan bestämt sig för att endast hans svar är det rätta, FEL FEL FEL!

Användarvisningsbild
Krilles

Inläggav Krilles » 05 jul 2008 01:44

Zokrates skrev:http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=772603,00.html

Din "quizz" har jag redan avverkat, men det förefaller vara lite Magnus och Brasse stuk över vissa svar, typ när Brasse frågar Eva och Magnus vilken sak som skall bort i hyllan. Trots välformulerade eller annars bra motiveringar har Brasse redan bestämt sig för att endast hans svar är det rätta, FEL FEL FEL!

hehe det brukar låta så när det går dåligt :)

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 05 jul 2008 01:55

kaktus skrev:A behöver väl åtminstone inte uttrycka sig så aggressivt. Först så är man ofin mot mig, sedan så ska man bevisa ngt för ngn som uttrycker sig otrevligt. Min nuna har fotograferats i tidningen  i samband med olika arrangemang. Du har ingen som helst respekt för mig och därför använder jag inte tid på dig, jag vill inte ha med ngn som beter sig som dig att göra. Man behöver väl inte vara så vansinnigt mallig bara för att man har läst ngn bok av Nietsche,Marx eller Platon. Jag är inte van vid sånt, är trött. Det är en ära för mig att ngn gillar det jag gör överhuvudtaget och att jag får hjälp med att arrangera det jag gör. Jag tar inte emot skit från folk, som inte förstår sig på konst. Just nu så förkovrar jag mig i nordisk konst. Ligger man och solar sig hela dagarna,  utan att göra ngn större nytta, så har men ju tid att läsa ngn märkvärdig bok och hacka ner på ngn annan. Mozart skapade bra verk med hjälp av god teknik och dynamik, man måste använda sitt gehör för att förstå detta, annars så är det ingen id`e att man frågar mig, om man inte fattar så pass mkt.  Ska jag vara avundsjuk på Einstein, bara för att han är ett geni och jag inte är det? Gör då en analys av "Våroffret" eller "Eldfågeln" av Stravinskij, gå in i de olika stilartena och jämför.Förekommer det atonala inom klassicismen? Sluta ställa krav på andra och tänk själv. Jag tycker blues och jazzinspirerad musik är bra att träna till, saxofonen kan förmedla en värme, som tilltalar mig.
Det är ju bara att applodera om ngn ser ner på sig själv eller hur Zokrates?
 Jag uppmuntrar dig Krilles, sånt här kommer du få möta många ggr, skit i det, alla uttrycker sig inte på det här sättet, annars skulle samhället inte funka.  Ingen skulle ställa upp för ngn annan om samhället såg ut så här.
Ibland så sker inte allt på en gång, det kommer ta tid för mig att fixa min egen hemsida, jag har mkt annat att göra också. Du är inte mallig, när man anstränger sig för att nå ett resultat, så är man glad för att vara färdig. Jag har inte sådana moderniteter som ngn MP3 spelare och det tänker jag inte skaffa heller. Jag sätter mig i backen. Jag förväntar mig inget annat än att A eller ngn annan fortsätter slänga dynga på mig. Jag klarar mig utmärkt utan det här och sluta skriva till mig och tjata A. Jag slänger allt. Se`

MVH:Kaktus :)

Har bara sagt åt dig att kliva ner från dina höga hästar, du har inget att komma med här - säger det rakt ut. Ditt foto i tidningen betyder absolut ingenting, det är ingen merit i mina ögon utan vittnar om något helt annat.

Jag jobbar heltid, mot enbart socialbidrag, läser in hela den filosofiska kanon vid sidan om, och slänger då och då nån vers eller jammar nåt soft helt spontant, och sällan, men det händer, komponerar jag nåt.

Att man motar tillbaka dina befängda påståenden om diverse kompositörer, är att vara otrevlig. Och att be om att få höra vad som föranleder de där höga hästarna du sitter på är också att vara otrevlig. Du hade förstås kunnat välja att se det helt annorlunda. Tomt skryt är allt jag hört, som dessutom, än så länge, mest varit bluff.

Vet inte vad du menar med respekt. Jag har så pass mycket respekt för dig att jag vågar agera ett arsel gentemot dig när det behövs. Jag är snäll nog att ge dig kritik, och håll då i minnet att kritiken är det enda genom vilket vi kan utvecklas för det är den som uppmärksammar oss på var vi misstar oss. Du skjuter brevbäraren och beter dig som en liten barnrumpa. Du är livrädd för kritik, själv uppmuntrar jag den, hur kommer det sig att vi har så olika förhållningssätt? Du kallar det jag säger skit, men det är inte skit det då? Skit kan tydligen bara riktas mot ett håll och komma från ett håll. Vore det inte mer intressant, och givande, att diskutera sakerna mer i detalj istället? Före ett riktigt samtal, istället för att springa omkring och tycka saker och mena sig vara nåt slags geni?

Nu har du förvisso helt modifierat ditt tidigare påstående om Mozart till att gälla något helt annat. Nu drar du till med ett diffust "bra" när det tidigare var "enkelheten" du prisade hos honom. Det är ju ett sätt att kunna framhärda i tron om att man redan vet allt och inget har att lära, när någon visar på att man misstagit sig. Men det är väl bara dynga som jag slänger på dig, men om det är dynga så är det likväl sanningsenlig dynga.

Själv så lever jag nog mer efter den enkla visdom som uttrycks i ordstävet: "skiter du så mockar jag".
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

kaktus

Inläggav kaktus » 05 jul 2008 01:59

jag har inte påstått att jag är ngt geni och nu skiter jag i det här och slutar, ni får klara er själva.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 05 jul 2008 02:03

Vet inte varför du kallar Stravinskijs grejer atonala, hans sätt att använda sig av "spänning" har allt att göra med klassisk musik, och i synnerhet dimackordet som så många klämt in som substitut för ett dominantsjuackord. Det ligger inget som helst modernt i detta, och Stravinskij själv skulle mena att du var ute och cyklade. Kom just ihåg att jag också läst hans föreläsningar i "musikalisk poetik", rekomenderar jag förövrigt varmt till just dig. Finns på Bo Ejeby förlag för en löjlig struntsumma. Kolla in på Bokus t.ex. Nog har jag analyserat Mozart allt, har du? Och om du har, har du någon egen tolkning på honom? Du kanske struntade i att lyssna på låten som jag länkade till på min Myspace där jag måste sägas ha tagit fasta på det stagedive till eftervärlden som är hans Jupitersymfoni.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 05 jul 2008 02:05

kaktus skrev:jag har inte påstått att jag är ngt geni och nu skiter jag i det här och slutar, ni får klara er själva.

Så vad har jag sagt för "opassande" denna gång i ordningen?

Se! Du är ju för fan klassicist rakt igenom, hela djävla benmärgen, allt!

Xinea

Inläggav Xinea » 05 jul 2008 02:38

Det här är som i Houses of Parliament i medeltiden. Jag undrar hur hade dessa diskussioner sett ut "live". Det är ingen kritik bara en jämförelse.
Ab igne ignem.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 05 jul 2008 02:56

Den tjugotredje i åttonde, nittonhundranittionio, skrev vår svenska filosof, och heideggerkännare, Hans Ruin  följande:

Hans Ruin skrev:Under ett möte med redaktionen för landets största tidning informeras medarbetarna om att den sida som skall rymma kritik inte längre skall ha rubriken "kritik", utan istället den mer obestämda "kommentar". Anledningen till detta är att en så kallad läsarundersökning enhälligt visat att "det där ordet kritik låter så negativt". I denna lilla berättelse ryms en djup historisk ironi som inte riktigt tycks ha blivit synlig för någon av de inblandade. Här hade ju marknadstänkandets utslätande demokrati - åt majoriteten vad majoriteten vill ha - lett till att just det begrepp som bland upplysningstänkarna karaktäriserade själva kärnan i den fria offentligheten, som bland andra pressen är tänkt att förvalta, röstats bort av läsarna själva! Här blev det också synligt att kritikens aristokratiska element utplånas när den omsätts i det rena personliga tyckandet. Själva idén om kritik förutsätter ju en idé om rang - om en urskiljande och dömande röst.

Återgå till "Psykologi"