Skogsälvan skrev:J R Auk skrev:Vill uppmärksamma på en föreställning du har, eller rättare sagt en attityd du håller.
Jag tror inte på något som någon forskare har sagt längre, inte som någon har sagt eller något jag hört! Hur ska jag då kunna tro på mig själv?
Är det inte en distinkt skillnad på det du hör någon annan säga om världen och det du upplever av världen?
Förtydliga, Auk. Jag har kraftiga problem med gränssättning. För mig är du i en mening jag.
Må så vara, visst existerar det en sådan dimension i mitt tänkande med. Vet inte om det är samma "jag" vi talar om dock.
Det som är relevant är att det finns något som skiljer en direkt erfarelse av världen och någons återgivning av världen. Vill egentligen inte gå för långt in på det här eftersom det råder så många delade meningar om vad begrepp är för något, och hur en erfarelse av världen begrips genom begrepp. Vidare krångligt blir det ju att vi förhåller oss till oss själva i detta reinterpreterande tillstånd, vi återberättar världen som den var till föreställningar om hur den är. Men jag vidhåller att det finns en essentiell, utan att för den skull avskärma och göra essensen diskret, upplevelse vi kan förhålla oss genom gentemot världen.
För mig är det dock uppenbart, apodiktiskt, att världen ligger närmare "mig" när jag upplever det som jag ger beskrivningar än när jag upplever beskrivningen av det samma. Varför jag alltså menar på att vi bör behandla världen på ovan skisserat vis. Det finns en distinkt skillnad i reflektion, återgivande, och affektion, givande. Utan affektionen kan inte reflektionen komma till stånd.
Jag har närt mig något som jag sedan kan låta växa. Jag har tagit form som jag sedan kan spegla.
Hoppas det blev tydligare, och att jag inte krånglade till det med mitt språkbruk, mitt begreppsval.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno