kan DROGER försvaras?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 27 jul 2010 14:11

Det här tror jag bara handlar om en språklig missförståelse av Kyreus ord. Min uppfattning är att Kyreus vill andras väl, men ofta vet han inte vad som är väl i fallet, liksom alla vi andra. Han brukar förhålla sig till att fråga, eftersom (som jag tolkar det) han vill få mer på fötterna. Tror inte Kyreus är så insatt i droger och dess verkan, så det är väl inte så underligt om han vill veta mer om det och kombinera det med att andra får mer vetskap om det. Missbruk är ju ett problem på många plan.

Användarvisningsbild
* KYREUS **
Ort: Agoran, Palaestran, Stadion, Piazzan. Syns ibland fjärran från vimlets yra...

Svar till Skogsälvan!

Inläggav * KYREUS ** » 27 jul 2010 14:17

Tack bästa vän! Ditt svar, din kommentar, är ärlig och sann.
Du tolkar min situation och nyfikenhet konstruktivt.

Solvarmt Tack! 8)

(c ) KYREUS
Från Agoran, Palaestran, Stadion, Piazzan. Syns ibland fjärran från vimlets yra,
dock aldrig iklädd cykelhjälm.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Svar till Minded!

Inläggav Algotezza » 27 jul 2010 15:25

J R Auk skrev:
* KYREUS * skrev:och dömer ingen; absolut inte de som brottas med livsproblem som t.ex. droger.

OK??????????????????

Med vänlig hälsning, CHRISTER KYREUS

Nä nu är du på shitlisten igen. Du dömer ju implicit när du kategoriserar alla som använder droger som någon som har "livsproblem". Är det inte värderande? Är inte att döma att värdera någon annan?

Alla människor har väl livsproblem, oavsett om man använder droger eller ej. Att säga att någon har livsproblem är väl inte att döma någon...

Trots att jag vistades i kollektivkretsar och vänsterflumkretsar på 70-talet där "droger" förekom rikligt - jag var med om ett par Parkfester, planerade, genomförde dem, plus prioggkonsterter resten av året, ja, trots detta,  träffade jag aldrig på en djävel som kunde inspirera mig att prova droger. Det är synd för denna erfarenhet saknas i min "mänskliga utbildning". Jag var inte tillräckligt nyfiken för att pröva ändå, ville liksom ha något som trovärdigt indikerade att det gav något annat än  att man blev snurrig och förvirrad. Det var jag ändå under 70-talet. Varför kom ingen som blivit upplyst av droger eller upplevt något utöver en stunds snurrighet och tog mig med? Varför? Ingen under resten av min studietid inspirerade mig heller att prova. Fast jag inte levde som en isolerad munk. Inte helt i alla fall. Jag röde mig i vänsterketsar som inte precis var avhållsamma.

Jag har läst mycket här på detta forum om vad det kan ge att prova heliga örter som jag hellre kallar det. Jag har läst Castanedas böcker som jag formligen slukade, sög åt mig som en svamp. Jag drömde om att möta en Don Juan som klkt och vist kunde vägleda mig, inviga mig i de heliga örternas mysterium. Men icke. Bara en massa snack, snack, snack. "Jamen, du måste prova!" Det är som när man säger till troende: Varför skall man be? och de säger Prova! så får du veta! Prova att be har jagf gjort. Terapi som kyler själen ibland, lugnar känslorna. Och nu när jag snart är 60 är det inte precis läge att styra in på banan "experimentera med heliga örter"... För övrigt har det ännu inte kommit någon ultimat inspiratör... Jag menar, dra ut på sta'n och köpa lite braja eller annat "flumgodis" är inte min grej. Eller köpa svampar på nätet. Jag vill ha det i ett andligt-mystikt sammanhang. Inte bara som något "djävligt cool att uppleva"... Ingen som skrivit här har inspirerat mig direkt att utforska detta område än. Och jag har ju med åren dessutom blivit tämligen feg och har andra att tänka på om något skulle gå snett.

Här har jag bara redogjort för min personliga inställning till detta, inte talat om "droger som samhällsproblem". Är de det? Är det inte orsaken till att man anser sig behöva droger som flyktmetod som kan vara problemet? Nu menar jag självfallet inte allt all droganvändning handlar om att "fly sina problem", men en del av den gör det sannolikt...

Lite nytt och kul skall jag ju ha till nästa inkarnation! Får prova det då...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

J R Auk

Inläggav J R Auk » 27 jul 2010 15:47

Menar du på allvar att du inte ser det retoriska i att sitta och säga att man inte dömer men samtidigt hela tiden om och om igen smyga in sina värdeutlåtanden om andras aktivitet?

-Jag dömer ingen, särskilt inte sådana med problem att de försvarar präster!

Har jag inte dömt dig i det påståendet? Har jag inte värderat din aktivitet här som något som är ett problem för dig? Implicerar jag inte ett värde för vad din aktivitet borde vara?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 27 jul 2010 15:49

Skogsälvan skrev:Det här tror jag bara handlar om en språklig missförståelse av Kyreus ord. Min uppfattning är att Kyreus vill andras väl, men ofta vet han inte vad som är väl i fallet, liksom alla vi andra. Han brukar förhålla sig till att fråga, eftersom (som jag tolkar det) han vill få mer på fötterna. Tror inte Kyreus är så insatt i droger och dess verkan, så det är väl inte så underligt om han vill veta mer om det och kombinera det med att andra får mer vetskap om det. Missbruk är ju ett problem på många plan.

Skitsnack. Han värderar droger hela tiden. Påtalar att de är dåliga, att de kontrollerar människan, att de är ett problem för den som tar dem.

Om man däremot frågar honom varför han påstår detta, så får man inget svar.

Han vill tycka, påstå, men aldrig argumentera.

Och om man ställer en fråga, skall man då svara sig själv utan att argumentera för sitt svar?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 27 jul 2010 15:55

jag har använt Hasch i 6 månader KONSTANT... varje dag alltså

om någon är intresserad så kan jag dela med mig utav erfarenheter...

tycker inte droger har någon speciell praktisk NYTTA

droger kan ha ett syfte i medicinska fall, samt speciella fall

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 27 jul 2010 16:09

Du värderar väl droger också, Auk? Hur ska man se helheten om man inte ser både fram- och baksidan? Vill du få till en argumentation, Auk, så förstår du säkert själv att det som du pysslat med här nyligen är att plantera en rhodedenron i gödselstacken. Kyreus går inte på några utmanande fintar och du, i synnerhet du, som ser positiva aspekter i droger kan ju bistå Kyreus och övriga intresserade med det. Att inte vilja argumentera kan också handla om att man accepterar den andres åsikt, samt att man ibland är införstådd med att man saknar tillräckligt med fakta. Alla vill inte boxas för boxandets skull.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 27 jul 2010 17:06

Algotezza skrev:
J R Auk skrev:
* KYREUS * skrev:och dömer ingen; absolut inte de som brottas med livsproblem som t.ex. droger.

OK??????????????????

Nä nu är du på shitlisten igen. Du dömer ju implicit när du kategoriserar alla som använder droger som någon som har "livsproblem". Är det inte värderande? Är inte att döma att värdera någon annan?

Alla människor har väl livsproblem, oavsett om man använder droger eller ej. Att säga att någon har livsproblem är väl inte att döma någon...

Trots att jag vistades i kollektivkretsar och vänsterflumkretsar på 70-talet där "droger" förekom rikligt - jag var med om ett par Parkfester, planerade, genomförde dem, plus prioggkonsterter resten av året, ja, trots detta,  träffade jag aldrig på en djävel som kunde inspirera mig att prova droger. Det är synd för denna erfarenhet saknas i min "mänskliga utbildning". Jag var inte tillräckligt nyfiken för att pröva ändå, ville liksom ha något som trovärdigt indikerade att det gav något annat än  att man blev snurrig och förvirrad. Det var jag ändå under 70-talet. Varför kom ingen som blivit upplyst av droger eller upplevt något utöver en stunds snurrighet och tog mig med? Varför? Ingen under resten av min studietid inspirerade mig heller att prova. Fast jag inte levde som en isolerad munk. Inte helt i alla fall. Jag röde mig i vänsterketsar som inte precis var avhållsamma.

Jag har läst mycket här på detta forum om vad det kan ge att prova heliga örter som jag hellre kallar det. Jag har läst Castanedas böcker som jag formligen slukade, sög åt mig som en svamp. Jag drömde om att möta en Don Juan som klkt och vist kunde vägleda mig, inviga mig i de heliga örternas mysterium. Men icke. Bara en massa snack, snack, snack. "Jamen, du måste prova!" Det är som när man säger till troende: Varför skall man be? och de säger Prova! så får du veta! Prova att be har jagf gjort. Terapi som kyler själen ibland, lugnar känslorna. Och nu när jag snart är 60 är det inte precis läge att styra in på banan "experimentera med heliga örter"... För övrigt har det ännu inte kommit någon ultimat inspiratör... Jag menar, dra ut på sta'n och köpa lite braja eller annat "flumgodis" är inte min grej. Eller köpa svampar på nätet. Jag vill ha det i ett andligt-mystikt sammanhang. Inte bara som något "djävligt cool att uppleva"... Ingen som skrivit här har inspirerat mig direkt att utforska detta område än. Och jag har ju med åren dessutom blivit tämligen feg och har andra att tänka på om något skulle gå snett.

Här har jag bara redogjort för min personliga inställning till detta, inte talat om "droger som samhällsproblem". Är de det? Är det inte orsaken till att man anser sig behöva droger som flyktmetod som kan vara problemet? Nu menar jag självfallet inte allt all droganvändning handlar om att "fly sina problem", men en del av den gör det sannolikt...

/Algotezza

jag tänker då verkligen inte försöka inspirera någon att testa droger
det tycker jag är var och ens val
men kul var det, ett tag, sen blev det skit  :twisted:

Användarvisningsbild
* KYREUS **
Ort: Agoran, Palaestran, Stadion, Piazzan. Syns ibland fjärran från vimlets yra...

Kommentar till Dokido!

Inläggav * KYREUS ** » 27 jul 2010 17:08

Eftersom jag vill försöka förstå medmänniskan,
tackar jag för din utlämnande kommentar!

(c) KYREUS
Från Agoran, Palaestran, Stadion, Piazzan. Syns ibland fjärran från vimlets yra,

dock aldrig iklädd cykelhjälm.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 jul 2010 17:42

J R Auk skrev:Menar du på allvar att du inte ser det retoriska i att sitta och säga att man inte dömer men samtidigt hela tiden om och om igen smyga in sina värdeutlåtanden om andras aktivitet?

-Jag dömer ingen, särskilt inte sådana med problem att de försvarar präster!

Har jag inte dömt dig i det påståendet? Har jag inte värderat din aktivitet här som något som är ett problem för dig? Implicerar jag inte ett värde för vad din aktivitet borde vara?

Och?

Man blir dömd, bedömd, missbedömd hela tiden. Spelar mer roll för den som gör det än blir utsatt för det.

Det skulle kunna bli en bra diskussioin om du hade fört fram det som en seriös bedömning du verkligen gjort. Om du frågat varför jag på mitt sätt tog Kyreus i försvar. Det beror på att jag är halv präst själv med mina points från CTR i Lund. Jag talar i egen sak.

Nej, skämt åsido, känner jag mig besläktad med Kyreus i hans tafatthet i denna fråga. Varför tro att han är ute och dömer folk därför att han är präst eller uttrycker sig lite halvdant och inte tillräckligt PK och initierat?

Samma känslighet finns ju om man råkar uttala sig "fel" i HBT-frågor...

Även om man väger sina ord på guldvåg blir det ofta mest rost av hela skiten!

Hohoho!

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 jul 2010 17:43

nuddle skrev:jag har använt Hasch i 6 månader KONSTANT... varje dag alltså

Där fick vi en förklaring som heter duga! Nu fattar jag varför du skriver som du gör!

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 jul 2010 17:53

dokido skrev:
Algotezza skrev:
J R Auk skrev:

OK??????????????????

/Algotezza

jag tänker då verkligen inte försöka inspirera någon att testa droger
det tycker jag är var och ens val
men kul var det, ett tag, sen blev det skit  :twisted:

Erfarenhet av droger hade gett lite mer tyngd och trovärdighet åt mina åsikter om dem.

Jag har dock  levt utan dem (men ej levt helt utan medvetandepåverkande substanser, i form av medusin) , burit mig märkligt åt i andras och egna ögon ändå och upplevt ett och annat utanför ramarna likväl. Men kanske nått en högre andlig nivå än nu med deras hjälp. Och kanske inte alls haft behov av att skriva här. Vilket väl höjt kvaliteten här...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 27 jul 2010 18:01

erfarenhet är väl på gott och ont
andligt, det vet jag inte, har jag aldrig märkt
kreativt, ja onekligen, om man är lagd åt det hållet

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 27 jul 2010 18:57

Algotezza skrev:
nuddle skrev:jag har använt Hasch i 6 månader KONSTANT... varje dag alltså

Där fick vi en förklaring som heter duga! Nu fattar jag varför du skriver som du gör!

/Algotezza

jag använder inte HASCH länge...

det var för över 3 år sedan...

fast jag är nog skadad för livet...

om det är någon tröst...

kommer ihåg att jag såg ljudvågor i färger en gång...

jag lärde mig mycket utav det...

men jag skulle inte rekommendera det till någon...

bättre prova med en lång fasta istället på 6 månader...

säg att man äter bara 1 gång var 23:e timme...

eller vad säger du algot, vilka medusiner har du själv brukat???

J R Auk

Inläggav J R Auk » 28 jul 2010 04:15

Skogsälvan skrev:Du värderar väl droger också, Auk? Hur ska man se helheten om man inte ser både fram- och baksidan? Vill du få till en argumentation, Auk, så förstår du säkert själv att det som du pysslat med här nyligen är att plantera en rhodedenron i gödselstacken. Kyreus går inte på några utmanande fintar och du, i synnerhet du, som ser positiva aspekter i droger kan ju bistå Kyreus och övriga intresserade med det. Att inte vilja argumentera kan också handla om att man accepterar den andres åsikt, samt att man ibland är införstådd med att man saknar tillräckligt med fakta. Alla vill inte boxas för boxandets skull.

Skitsnack igen. Han slår under bältet, boxas utanför ringen. Det är inte något jag kommer bistå. De flesta "motståndare" här har inte argumenterat skit, och jag har gång på gång gett valida argument, som väl måste bedömas. Men vad möter jag. Tyckanden och idel tyckanden.

Jag kan tycka, jag har brukar droger i 15 år mer eller mindre regelbundet. Och jag får ständigt höra att de förstör, att de är ett problem, en "livskris" osv.

Seriöst, skall jag inte ta det som förolämpande?

Jag lever i en värld där jag förföljs just på grund av sån här dynga som tyckarna levererar. Jag ser aldrig argumentation för varför jag skall förföljas på grund av mina val av aktivitet (och jag förföljs inte aktivt, det är bara det att jag inte får göra det jag gör).

Varför skall jag inte bara slikt gå och slå ihjäl de jag tycker? Skillnaden mellan det och vilja straffa mig för det jag gör är en gradskillnad och inte en artskillnad.

Ge upp den här konsensus skiten skogis och ta ställning istället. Läs vad som sägs. Läs vad som impliceras och relatera det till vad världen är idag.

Har jag inte skäl att vara arg för alla er förtryckare som gör dom över mig? Även om det är ett stilla tigande till fördel för de som utmäter straff?

Återgå till "Psykologi"