ROLL* moral på internet??

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Svar till honey is cool!

Inläggav * KYREUS * » 14 jan 2010 11:51

Tack, bästa H. för fina tankar. Jag skall besvara dem så gott jag kan och lite i taget; för jag har jättemycket jobb i dessa dagar. Nåväl:

1. De sk livsroller vi har är förmodligen MYCKET BETINGADE av vår livs-situation. Ett exempel: en utblottad ensamstående flerbarnsmamma
i Kongo ville säkert/naturligtvis vara hemma i lugn och ro med sina barn.
Men eftersom hon måste  hora (:tjäna pengar som prostituerad), så målar hon upp sig och sexar upp sig och "spelar" attraktiv, för att
över huvud taget få kunder.

/To be continued..../

* CHRISTER KYREUS, realist
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

honey is cool

Inläggav honey is cool » 14 jan 2010 11:54

Kan man spela roller helt av egen vilja då?

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Svar till H.

Inläggav * KYREUS * » 14 jan 2010 11:55

Jag tror de flesta - medvetet eller omedvetet - spelar sk livsroller.

Mvh KYREUS
Tro inte; sök!

honey is cool

Inläggav honey is cool » 14 jan 2010 11:58

Men varför vilja dela upp sin person i olika delar? Alltså det är säkert inget fel med det men, i en perfekt värld, hade människor spelat roller där?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Svar till H.

Inläggav Algotezza » 14 jan 2010 15:13

(c) KYREUS skrev:Jag tror de flesta - medvetet eller omedvetet - spelar sk livsroller.

Mvh KYREUS

Bara rollerna befinner sig som fasetter på samma personlighetsbriljant är det inga problerm... men har ädelstenen en gång krossats...

tänker Algotezza
Algotezza aka Algotezza

J R Auk

Re: Kommentar till donRight!

Inläggav J R Auk » 14 jan 2010 15:19

(c) KYREUS skrev:Den var go ´och sann i mångt och mycket.
Den metaforen,
scenen från baren.

Hur skall vid då tolka den?
Vilka "vi"?

Det avgör var och en som ser "filmen", precis som annars i livet.
Dessutom kan jag tillägga att ett liknande scen
drabbade mig i i London nyligen.

Det är bara det att en av de andra i krocken var transa.
Dock inte jag. Så, tala om roller, kända och okända.

Jag frågade THE ROYAL SHAKESPEAR COMPANY om din minipjäs och de kanske sätter upp den till hösten :wink:

Så bäste kollega, tack för en varm och humoristisk presentation.

* CHRISTER KYREUS

Du tror inte vi ser när du loskar Kyreus? Billigt!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
* KYREUS *

Svar till Algotezza!

Inläggav * KYREUS * » 14 jan 2010 18:18

Tack bäste broder för ditt memento: och frågan blir- hur och av vem?
krossas "ädelstenen"; det bästa; inom oss människor?

Tragiskt nog, skulle jag vilja säga, av andra; av medmänniskor;
ofta nog för de "stör sig" (:som det lär heta på sk nusvenska)
på andras många personlighetsfacetter.

Allt gott, bäste GE!!! :)
Tro inte; sök!

Användarvisningsbild
* KYREUS *

Svar till honey is cool!

Inläggav * KYREUS * » 14 jan 2010 18:24

Som jag ser saken, handlar det inte om att dela upp sig; sin person.

Det handlar mera om vad engelsmännen kallar att
"rise to the occasion" - möta sammanhanget.

Ex: En lärare är ju helt olika mot olika elever och deras behov.

Mvh CHRISTER KYREUS,
ibland glad :D  ibland ledsen :cry:  ibland sig själv,
ibland inte 8)
Tro inte; sök!

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 14 jan 2010 18:25

Trams, du får inga ädelstenar utan ett enormt djävla tryck och en fruktansvärd hetta. Endast ur de ogästvänligaste miljöer. Det där krista renhets- och oskuldsidealet, det är ju helt vansinnigt (och det är inte för inte som kyrkan har en historia med sexövergrepp på korgossar - och innan det, rena övergrepp på vad som blev kastratsångare).
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Svar till Algotezza!

Inläggav Algotezza » 14 jan 2010 18:26

(c) KYREUS skrev:Tack bäste broder för ditt memento: och frågan blir- hur och av vem?
krossas "ädelstenen"; det bästa; inom oss människor?

Tragiskt nog, skulle jag vilja säga, av andra; av medmänniskor;
ofta nog för de "stör sig" (:som det lär heta på sk nusvenska)
på andras många personlighetsfacetter.

Allt gott, bäste GE!!! :)

Ädelstenen kan krossas både utifrån och inifrån men det handlar alltid om att kärlekens död dödar oss. Kärlek är att inse att livet är att ge och få. Det är lika saligt att ge som att kunna ta emot med öppet hjärta utan att känna sig hysterisk över eventuella beledsagande "tacksamhetsskulder" (svenskans värsta ord!)!

Vänligen

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
* KYREUS *

Svar till Avantgardet!

Inläggav * KYREUS * » 14 jan 2010 18:35

Ädelsten i det här samtalet (:för det är väl inget knivslagsmål?) är en bild en metafor om det sköraste inom människan. Det Nakna som skulle vilja visa sig utan mask.

Ang din senaste kommentar:

1/ Delar helt din uppfattning om Kyrkans All Onska. Skulle aldrig försvara den.

2/ Tråden handlar om hur vi är olika; hur vi blir olika och där tar du upp ett drastiskt exempel. Hur "tuffa tag" förädlar personligheten...

3/ Det är bara det att även veka sköra människor har människovärde och kan sannerligen vidareutveckla fina och mångfacetterade personligheter. Mina många besök och arbetsinsatser på handikappanläggningen FURBODA visade mig hur det mest utsatta, till synes INEFFEKTIVA + SKÖRA litet människobarn, kunde utveckla
stor styrka, sann ödmjukhet och en mångfacetterad person. Förstås!

Med vänlig hälsning, CHRISTER KYREUS - ingen hårding
Tro inte; sök!

Användarvisningsbild
Avantgardet

Re: Svar till Avantgardet!

Inläggav Avantgardet » 14 jan 2010 18:51

(c) KYREUS skrev:Ädelsten i det här samtalet (:för det är väl inget knivslagsmål?) är en bild en metafor om det sköraste inom människan. Det Nakna som skulle vilja visa sig utan mask.

Ang din senaste kommentar:

1/ Delar helt din uppfattning om Kyrkans All Onska. Skulle aldrig försvara den.

2/ Tråden handlar om hur vi är olika; hur vi blir olika och där tar du upp ett drastiskt exempel. Hur "tuffa tag" förädlar personligheten...

3/ Det är bara det att även veka sköra människor har människovärde och kan sannerligen vidareutveckla fina och mångfacetterade personligheter. Mina många besök och arbetsinsatser på handikappanläggningen FURBODA visade mig hur det mest utsatta, till synes INEFFEKTIVA + SKÖRA litet människobarn, kunde utveckla
stor styrka, sann ödmjukhet och en mångfacetterad person. Förstås!

Med vänlig hälsning, CHRISTER KYREUS - ingen hårding

Fast jag är ärligt med Nikanor Teratologen på den här punkten. Scenen är morfar avsmullen (har jag för mig) hemma hos ett par grannar (en gumma och en gubbe), och Pyret (liten grabb på tio vårar) sitter ensam vaken med dem. En massa obsceniteter äger rum, och det snurrar lätt i huvudet på Pyret när gubben mitt i allt säger: "jag ska knulla hjärteroten på dig, Pyret", och efter det (vill jag minnas) får vi en lång utläggning, som i själva verket är en fruktansvärt våt runkfantasi, om nunnor som långsamt sänks ned i brinnande lava, samtidigt som de är fula i mun, och det hela kulminerar med nåt i stil med universums implosion (sådan är runkfantasin). Jag tror helt enkelt inte på något inre "heligt", och mjukt, som måste försvaras mot den hemska yttre världen. Allt vi är kommer utifrån. Det är allmän egendom, och det här helgandet av "själen", det innersta, det metafysiska subjektet, är bara ett annat sätt att säga: "håll dig på avstånd!". Jag tycker det är helt baklänges, och om det krävs att man tar till lite norrländska apokryfer för att hammra hem poängen, well, så mycket bättre att dela med mig av vårt kulturarv.

Säger egentligen bara, du har inget att försvara. Livet är inte en kamp, det är en lek.

Användarvisningsbild
* KYREUS *

Svar till Avantgardet!

Inläggav * KYREUS * » 14 jan 2010 18:58

"Allt vi är kommer utifrån", anför Du. RESPEKT! Respekt för din åsikt. Men som du vet finns det lika många psykologiskolor, som Universitet och lärda, vanliga kloka i denna vår värld.
Vad jag har uppfattat i mitt 66-åriga liv, är att de flesta av oss människor blir

SUMMAN AV KARDEMUMMAN,
alltså en kombination av
ARV + MILJÖ.

Jag har faktiskt aldrig hört någon hävda att
"allt beror på omvärlden".

OBSERVERA!

Jag har INTE förnekat den tesen: allt beror på omvärlden.

Men jag har MYCKET SVÅRT att tro att så skulle vara fallet.

Med vänlig hälsning, utan kniv, från CHRISTER KYREUS, skör
Tro inte; sök!

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 14 jan 2010 20:06

Men får jag då fråga dig, Kyreus, om inte den där skörheten är spelad? Jag vet som inte, jag är inte med dig i ditt resonemang där. Jag vidhåller alltjämt att jag spelar skådis, och tycker mig komma undan därmed. Är inte skörheten ganska mycket fasad? Jag tycker det är [kristendomen] dels en uppförandekod (som jag inte förstår vitsen med), och dels så tjänar den bara till att förvilla folk till att tro att det finns något sådan som ett metafysiskt subjekt, själ, eller vad du vill, och sanktionerar därigenom en maktstruktur (där Gud - denne despot som aldrig vågar visa ansiktet - är högsta höns). Tror inte jag ställer mig bakom nåt sånt. Men sen är jag ingen förebild själv heller, ställer till med nog oreda som det är (har till ett helt liv och så att det blir över att göra).

Tror dock inte jag sade att "allt beror på omvärlden". Jag sade att allt som vi är kommer från omvärlden. Alla våra sinnesintryck, all information. Subjektet är en punkt där detta artikuleras, inget mer. En allmänning, som är kulturen (i vid bemärkelse). Vad det gäller att göra är att sätta denna på rätt köl, och det gör man inte genom att spela "skör". Riktig moral kräver tydliga ställningstaganden, och handling. Man kan börja med att medge att kristendomens logik, den samling skrifter som den traditionen utgör, till själva sin kärna är pervers. Det gäller i lika stor utsträckning alla religioner. En samling kroppsförnekande (förnedrande) asketer. Tacka fan för att det blir ett neurotiskt släkte. Människoidealet blir ett fromt lamm, som inte gör en fluga förnär - och därför ser på när hemskheter sker, ja, till och med rationaliserandes dem för att kunna lé till på kuppen. Om de inte själva redan begår dem, vill säga.

Användarvisningsbild
* KYREUS *

Svar till Avantgardet!

Inläggav * KYREUS * » 14 jan 2010 20:13

jag spelar inte skör; jag är skör och inte så stor och stark som vissa här; därför går jag inte upp i boxningsringen mot TYSON om man så säger...

Att jag är präst betyder ju inte att hela världen kan anklaga MIG för kyrkans idiotier; googla på CHRISTER KYREUS - så kan du läsa om allt skit jag tagit i min kamp att NÅGOT LITET få kyrkfolk på andra tankar...

sen DÅRAR FINNS ÖVERALLT, både inom och utom religioner; typ

allt gott från sköre (:jag vet om mina svagheter) KYREUS
Tro inte; sök!

Återgå till "Psykologi"