ingenspeciell skrev:Måste man vara det på samma gång då? Räcker det inte om man är snäll utanför sängen?
Om du(och alla inblandade) kan hålla det så är det ok tycker jag, men varför måste vi vara dumma emot varandra överhuvudtaget i sänghalmen, någonstans bör ju denna aggressivitet komma ifrån.
Lösningen på ett sånt här problem (om det nu är ett problem) är inte att förtränga det, utan att först erkänna det, och bejaka det, så att man kan lära sig mer om det, och ta reda på om det är ett problem, och isåfall vad skadorna är. Först då kan man lista ut hur dessa skador kan undvikas.
Du säger att BDSM är "aggressivitet" och verkar mena att sånt är automatiskt fel, och därför är BDSM också fel. Kan man isåfall inte lika gärna dra slutsatsen "tydligen är inte all sorts aggressivitet av ondo"? För det som gör att aggressivitet är dåligt, är ju att det är destruktivt, impulsivt och skadar ofrivilliga. Inget av det gäller ju BDSM.
För alla (de flesta?) handlar inte ens BDSM om att vara "dum" mot varann i sänghalmen, utan kan vara en sorts skojig lek. Alla vet innerst inne att det är ömsesidigt och parterna är lojala och vänskapliga mot varann innerst inne. BDSM kan rentav utföras på ett direkt kärleksfullt sätt (även om det finns andra varianter också).
Jag tror att världen utanför älskogsaltaret innehåller så mycket spänningar, att vi känner ett behov av att avreagera oss intimt sedan.
Jag tror precis tvärtom. Om man skäms för vad man tänder på och inte vågar bejaka sin sexualitet, så blir man fylld av spänningar och måste avreagera sig inom världen utanför älskogsaltaret. Hämningar och undertryckningar har aldrig varit ett lämpligt sätt att hantera saker.
Teorin att, det bara är en lek och en lek är inget farlig köper nog inte riktigt jag(vet att du inte säger det heller), utan jag tror tvärtom att det hela är ett hälsovådligt beteende som när det utförs får vidare verkningar, precis som ringarna på vattnet när något kastas i.
Kan du utveckla vad det skulle leda till, eller är detta bara en fördomsfull och instiktiv känsla du har? Bevisbördan vilar på den som påstår något, så varför påstår du att BDSM måste vara hälsovådligt?
Men att helt stänga dörren, att vända andra kinden till mot naturliga begär hos människan, tror jag inte på.
Jag tror istället på att sexualitet bör ses som något högst naturligt, men att man samtidigt är medveten om eventuella följder.
Upplys oss då om vad dessa följder är.
Om sexualitet ska bli att fungera så bör den innehålla vissa kriterier(alltså vad jag anser),
hastigt skrivna kriterier..
.En sexuellt aktiv(barnafödande) man/kvinna ska kunna leva lika lyckligt(gärna lyckligare), även fast hon plötsligt väljer/ tvingas ingå celibat.
Det du beskriver är änglar eller nåt. Människor fungerar ju inte så, det är ju allom bekant. Man kan inte bara säga "nu måste jag bli lycklig av det här". Då har man inte förstått att lycka inte är något som man kan inbilla fram, utan som bara kan komma från maggropen om man bejakar den man är.
(Jag förnekar dock inte att man i viss mån skulle kunna bli lycklig av andra saker, även om man har ett otillfredsställt sexliv. Fast överlag blir man såklart mindre lycklig om en av de stora potentiella njutningskällorna försvinner)
.Utanför sänghalmen ska tankar om det sexuella släppas, tex. en kvinna ser man inte på genom sexuella ögon, utan man ser henne som en människa.
Men herregud, hur ska man kunna släppa loss och känna lust om man ska följa en massa moraliska regler om vad man får tänka och inte? Tänk på all skam som måste uppstå så fort man märker att man inte känner så som dessa regler föreskriver. Det blir ju en säker väg till depression. Återigen: Människan fungerar inte såhär! Det är skadligt och livsfarligt att sätta upp regler som inte är anpassade efter hur människan är. Tror du att du är Gud eller nåt, eftersom du tror dig kunna leva upp till de här reglerna, utan att hamna i ångestproblematik efter ett tag?
Förresten så tror jag inte det är många kvinnor som vill ha en sån konstnärlig man. De kanske tror att de vill det, i överjaget, men inte ens de flesta feminister vill, när allt kommer omkring, ha en så könlös man. De flesta feminister vill faktiskt bli dominerade. För feminismen sitter i överjaget. I libidon är de vanliga människor.
Annars är ju man-kvinna-relationen inte till nån nytta. Är det vänskap man söker kan man väl få det genom vanliga bästis-relationer istället! Barnalstrande, säger du kanske. Man kan väl adoptera?
Hårddraget: man väntar sig aldrig samlag och man försöker aldrig heller påverka någon till att idka älskog, om det sker en sexuell handling så sker den genom ett missöde eller i avsikt att skapa ett barn.
Jag håller med såtillvida att om sex blir ett "måste" så kan det leda till prestationsångest etc som ofta kan vara mer negativt än vad sexet är positivt. Annars så förstår jag inte baktanken mot din regel, den förefaller inte vara annat än vanligt gammaldags sextabu och antihedonism. Men angående att inte "påverka" varann till älskog: hur kul är det med en partner som aldrig tar initiativ till sex? Man måste känna sig helt oattraktiv och till slut tröttnar man själv också, bara för att man får så dålig självkänsla att man till slut inte ens vill ha sex om nån frågar. Jag tror det är bättre att tjata för mycket än för lite, tjat är ändå ett "delikat problem". Dock kan jag tillägga att jag tyvärr är likadan själv, jag ogillar att tjata på folk. Kanske kan säga att nån är snygg eller nåt sånt, och får man ingen respons så är det knappast kul att fortsätta tjata.
.Hela tiden ifrån att förspel/ samlag tar vid tänker man fina tankar(d.v.s. man ska kunna avsluta närhelst utan problem, och man tänker bara positiva tankar om sin partner). När orgasmen sker så är man så mycket i nuet man bara kan, orgasmen ska helst ske utan att man märker att den kommit till.
Nä, som sagt, att följa de där snälla men omänskliga reglerna, låter som ett säkert recept till att inleda personlighetsklyvning eller att förvandlas till våldtäktsman eller liknande. Rent livsfarligt. En person som levt sådär i några år kommer vid första fyllan att explodera och skjuta ihjäl alla han ser, typ. Är du inte med på att människan bara till hälften är "ängeln på axeln", men till andra hälften också är "känslan i maggropen"? Om man bara tror att man är "ängeln på axeln" så vet man inte vem man egentligen är, och det kan som sagt bli livsfarligt att inte känna till vem man är. Speciellt farligt och oväntat blir det ju om man lurat i sig att man är den där perfekta ängeln som minsann gillar det där du skrev i din regellista, då är man inte beredd sedan när den undertryckta maggropskänslan exploderar fram. Och varje gång den gör det måste man ju skämmas oerhört för att man inte lyckades följa alla vackra regler. Undertryckning är ett säkert recept att bli som alla såna där klostermunkar som våldtar gosskören, eller alla såna där hyvens fritidsledarpappor som slutar som barnvåldtäktsmän bara för att de inte förstod det här med "ängeln på axeln" och "känslan i maggropen". Jag förespråkar motsatsen, att erkänna för sig själv vem man egentligen är, så att man vet det sedan. "Okej, jag gillar bdsm, men mer konstig än så är jag inte, och det gör förresten inget att det är konstigt för det är inte skadligt", typ.
.Det är ett barn man skapar, så det är vad som ska finnas med i tanken ifrån första till sista stund.
Vad härleder du förresten dina regler från? Gamla slitna värdenormer, eller?