Sadomasochism

Moderator: Moderatorgruppen

Sternendiener
Avstängd
Kontakt:

Förståelse

Inläggav Sternendiener » 06 nov 2008 04:40

Jag är medlem i Alt.com. En BDSM sajt och där får jag lära mig vad sadomasochism handlar om. Först blev jag utskälld men sedan ställde jag en bättre fråga. Jag är tydligen okunnig om mycket.
Jag håller på med ett arbete. Jag är intresserad av shamanism och praktisk magi, men är även transcendentalist. Jag har även ett politiskt syfte. Jag studerar psykologi och religion.

Sternendiener
Avstängd
Kontakt:

Sadomochism

Inläggav Sternendiener » 06 nov 2008 18:57

Sadomasochism är en sexuell konstart. Men om man ser det så, handlar det bara om sexuellt begär. Ni skullie bara veta var pervertionen bär en. Det har att göra med ett existentiellt faktum.
Jag håller på med ett arbete. Jag är intresserad av shamanism och praktisk magi, men är även transcendentalist. Jag har även ett politiskt syfte. Jag studerar psykologi och religion.

Jonas Nystrom

Re: Sadomochism

Inläggav Jonas Nystrom » 06 nov 2008 19:24

Sternendiener skrev:Sadomasochism är en sexuell konstart. Men om man ser det så, handlar det bara om sexuellt begär. Ni skullie bara veta var pervertionen bär en. Det har att göra med ett existentiellt faktum.

Jo jag inser det mer och mer. och talar därför mindre och mindre om dessa ting. För mig är sm snarast en förkortning av smärta/makt och är en arbetsform av närmast schamanskt slag. Inget man babblar om. Tack för dina bidrag, de gläder mig. Och lycka till i livet!
Ab aspera ad astra!

Sternendiener
Avstängd
Kontakt:

Ämnet!

Inläggav Sternendiener » 06 nov 2008 19:27

Ni följer inte ämnet. Ni uttrycker er personlighet genom era inlägg. Frågan är hur ska sadomasochism användas?

Jonas Nystrom

Re: Ämnet!

Inläggav Jonas Nystrom » 07 nov 2008 01:31

Sternendiener skrev:Ni följer inte ämnet. Ni uttrycker er personlighet genom era inlägg. Frågan är hur ska sadomasochism användas?

Ni följer inte ämnet.

"Ni" som i...? samt: jaså??

Ni uttrycker er personlighet genom era inlägg.

"Ni" som i...? samt: och??

Frågan är hur ska sadomasochism användas?

Är det? samt: ska den?
Ab aspera ad astra!

Fidelie

Re: LOVE

Inläggav Fidelie » 20 jun 2009 09:07

Jonas Nystrom skrev: För tänk, det är ju precis kärlek jag har beskrivit! Kärlek är inte ljus och vän och trevlig! Kärleken är mörk och stark och läskig!

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 20 jun 2009 10:57

Fidelie skrev:
Jonas Nystrom skrev: För tänk, det är ju precis kärlek jag har beskrivit! Kärlek är inte ljus och vän och trevlig! Kärleken är mörk och stark och läskig!

he he, många vill att kärlek ska vara endast ljus och vän och trevlig, kanske till och med korrekt och samhällsanpassad.

För vi är ju så civiliserade nuförtiden!

Att ty sig till en auktoritär (liksom djuren till en ledarhanne) är det vad du (och Jonas) vill kalla för kärlek?  :roll:
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

Fidelie

Inläggav Fidelie » 20 jun 2009 11:54

Fromm skrev:
Fidelie skrev:

he he, många vill att kärlek ska vara endast ljus och vän och trevlig, kanske till och med korrekt och samhällsanpassad.

För vi är ju så civiliserade nuförtiden!

Att ty sig till en auktoritär (liksom djuren till en ledarhanne) är det vad du (och Jonas) vill kalla för kärlek?  :roll:

Ja, som de Fromma lammen.

Nej jag menade inte det.
Borde faktiskt inte uttala mig för jag har inte läst ordentligt, dessutom kan jag ingenting om ämnet ifråga.
Jag vill be om ursäkt för ett dumt, impulsivt och ogenomtänkt postande.

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 20 jun 2009 14:23

Fidelie skrev:
Ja, som de Fromma lammen.

Nej jag menade inte det.
Borde faktiskt inte uttala mig för jag har inte läst ordentligt, dessutom kan jag ingenting om ämnet ifråga.
Jag vill be om ursäkt för ett dumt, impulsivt och ogenomtänkt postande.

:)

Att blint följa sin kärleken till en gud, ett fotbollslag eller någon annan auktoritet är naivt och ohälsosamt för alla.
Om du vill förkovra dig i Kärlek eller Sadomasochism läs boken Kärleken konst finns på många bibliotek.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Art_of_Loving
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

Användarvisningsbild
Fromm

Psykologin bakom sadomasochism

Inläggav Fromm » 21 jun 2009 10:18

Vill även lyfta fram Auken's text från en annan tråd.  :)

J R Auk skrev:Självspäkning är en ansvarsflykt.

Mörkret låter oss undfly ljuset vi dagas i. Tron om att vi kan vara något annat, än det vi faktiskt tror, det vi s.a.s pseudotror lockar.
Karl Marx

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 27 jun 2009 20:32

Auk yrar. Vad är motsatsen till ansvarsflykt? Att ens tala om detta i den här tråden gör min tillvaro surrealistisk. Det är vanligtvis den undergivne som har makten.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 28 jun 2009 00:12

Framför allt - självspäkning är väl inte riktigt vad det handlar om... Inte det jag gör (vilket i och för sig inte innefattar läder, pisk och slyna, men de närliggande göttigare bitarna). Späkning är inte riktig rätt. Helt åt helvete faktiskt. Eller snarare...  Det är bara riktigt, riktigt trevligt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Fromm

Auktoritär hållning

Inläggav Fromm » 28 jun 2009 07:52

Skogsälvan skrev:Auk yrar. Vad är motsatsen till ansvarsflykt? Att ens tala om detta i den här tråden gör min tillvaro surrealistisk. Det är vanligtvis den undergivne som har makten.

Anders skrev:Framför allt - självspäkning är väl inte riktigt vad det handlar om... Inte det jag gör (vilket i och för sig inte innefattar läder, pisk och slyna, men de närliggande göttigare bitarna). Späkning är inte riktig rätt. Helt åt helvete faktiskt. Eller snarare...  Det är bara riktigt, riktigt trevligt.

Auk yrar om att man reducerar sitt ego, man flyr sitt eget ansvar.
Naturligtvis är det skönt att fly undan från ansvar (orsaken till trådens popularitet).

Visst har skogsälvan rätt auktoriteten (som flyr även han) är kanske oftast mer beroende.  :)

Erich Fromm skrev:Den första första flyktmekanismen från friheten som jag skall behandla är benägenheten att uppge sitt eget individuella jags självständighet och låta sitt jag uppgå i något annat utanför det för att ernå den styrka som individen själv saknar. Eller för att uttrycka det på ett annat sätt: Att söka efter sekundära band som ersättning för de primära band som gått förlorade.

Bild

Dominance and Submission pure Cult
http://www.youtube.com/watch?v=DiF8uSul ... re=related
Karl Marx

Användarvisningsbild
Fromm

Dominance and Submission

Inläggav Fromm » 28 jun 2009 10:48

Flyr från friheten gör vi för att försöka överkomma vår ensamhet. Lonely tearsdrops
http://www.youtube.com/watch?v=cfSmz-kr ... re=related

Fromm skrev:En person kan i många år vara ensam i fysisk mening och dock känna sig förbunden med idéer, värden eller åtminstone sociala strukturer, som skänker honom en känsla av gemenskap och samhörighet. Å andra sidan kan han leva mitt ibland människor och ändå överväldigas av en intensiv känsla av isolering, som, om den överskrider en viss grans, utmynnar i det slag av sinnessjukdom som representeras av de schizofrena störningarna. En sådan brist på kontakt med världen, symboler och strukturer skulle man kunna kalla andlig isolering och fastslå att andlig isolering är lika outhärdlig som fysisk eller, rättare sagt att fysisk isolering blir outhärdlig endast om den innefattar andlig. Andlig gemenskap med världen kan trivas i många former: munken i sin cell som tror på Gud och den tvångsisolerade politiske fången, som känner sig som ett med sina kamrater, är inte andligt ensamma, inte heller den engelske gentlemannen, som kläder sig i högtidsdräkt mitt i en exotisk miljö, eller småborgaren, som känner en klyfta mellan sig och sina gelikar men är förbunden med nationen och dess symboler. Gemenskapen med världen må vara av ädelt eller trivialt slag, även den enklaste gemenskap är att föredra framför ensamhet. Religion och nationalism, varje slags sed eller tro, hur orimlig och förnedrande den än må vara, slår en bro mellan individerna och blir en räddning undan det som människorna fruktar mest av allt: isolering.
Karl Marx

Minded

Inläggav Minded » 28 jun 2009 11:26

Fromm, jag tror du tolkar Auk fel. Jag tror att han menar självspäkning i den form då man dämmer upp sin sexualitet - i faktiskt motsats till att ge utlopp för den på olika sätt, inkluderat sadomachsism. Fan, att ha kul är ju bara nyttigt.

Återgå till "Psykologi"