ROLL* moral på internet??

Moderator: Moderatorgruppen

honey is cool

Re: Till alla!

Inläggav honey is cool » 16 jan 2010 11:28

(c) KYREUS skrev:Tack för de gångna åren, på FF.
Jag avslutar mitt författande här med dessa rader.

Nya uppdrag ligger och väntar, på andra platser. :idea:

Med vänlig hälsning,

CHRISTER KYREUS

Fy vad tråkigt!!! Jag kommer sakna dig massa!
Men du kanske har tid att skriva lite i alla fall??
Hoppas du lyckas med allt du tar dig för!  :)

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Svar till honey is cool!

Inläggav * KYREUS * » 16 jan 2010 12:17

Varmt Tack för dina vänliga rader!
Allt gott till Dig, h*i*c, från CHRISTER KYREUS, flyttfågel
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

honey is cool

Inläggav honey is cool » 16 jan 2010 12:23

Det har varit ett privilegium att ha dig här!

honey is cool

Inläggav honey is cool » 16 jan 2010 14:28

Avantgardet skrev:Min poäng var snarare att vi måste uppmana till civilkurage, och inte till ett blitt stillatigande (som små självrättfärdiga adventsljus i fönstret, alltid på tryggt avstånd från kölden utanför).

Men jag tycker liksom inte att kalla någon feg är en uppmuntran till civilkurage, civilkurage är något som kommer av en trygghet i sig själv, och det är inget man kan pressa på någon, (jag tror inte på detta att en diamnat måste skapas under stort tryck och stark hetta), det är ju bättre att resonera och diskutera med personen och ge uppmuntran, jag tycker snarare att det är fegt att kalla någon som bara tillför positiva saker och inte gör någon något ont för feg, istället för rikta sin energi på verkliga problem och föregå med gott exempel.

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 16 jan 2010 23:35

Det var trist Kyreus, jag vill inte blanda mig i ditt beslut, men vill ändå säga att jag hoppas att du ändrar dig. Mogna människor som du, som har sin integritet, välvilja och goda moral. Som skriver ut sin egen röst, utan att i överflöd flöda över andra användare, men med respekt för andra står för sina värderingar.. Ja det behövs helt enkelt.

Lycka till, fint att haft dig här och välkommen tillbaka (eller att stanna) om du så väljer.

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 17 jan 2010 05:05

Innan jag kräks över den överdrivna sentimentaliteten så måste jag bara få kommentera.

Andreas skrev:Mogna människor som du, som har sin integritet, välvilja och goda moral.

Kyreus har knappast någon jämn integritet i fråga utan fluxar mellan det ofentliga och det privata som ursäkt för att inte besvara sakfrågor som ogillas.

Sen måste jag bara fråga VAD denna "goda moral" består i, i och med att Kyreus aldrig själv vågar diskutera något som på något sätt hotar att i frågasätta grunderna för hans moraliska predikningar.

Som skriver ut sin egen röst, utan att i överflöd flöda över andra användare, men med respekt för andra står för sina värderingar.. Ja det behövs helt enkelt.

Ja han predikar ut sina egna värderingar och moraliska åsikter. Genom att underlåta att besvara frågor eller vägra inlåta sig i någon dialog rörande just värderingar så agerar han intellektuellt ohederligt och respekterar inte sin nästa.

Lycka till, fint att haft dig här och välkommen tillbaka (eller att stanna) om du så väljer.

Kyreus har kunnat valt att stannat på forumet och som han sagt tidigare "tagit semester" för att ägna sig åt sitt prästerskap. Han kunde valt att stanna och varit passiv tills vidare, men inte det. Kyreus måste givetvis dramatisera det hela och som vanligt som den exhibitionist han är stå i centrum för blickfånget och agera martyr. Sanningen är att Kyreus flyr FF för att han är rädd för att hamna i en riktig filosofisk dialog.

Kyreus är precis som han själv säger "micro-filosof" och då just därför att det finns så lite filosfiskt innehåll i det han sysslar med, inte något annat. Låt dig inte förledas.

"... och han Pilatus, har berikat Nya Testamentet med dess enda ord av värde. Tillika en kritik intill tillintetgörelse mot detsamma: "vad är sanning?!"

(Nietzsche)

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

sista ordet före avfärden:

Inläggav * KYREUS * » 17 jan 2010 14:36

Sista ordet före avfärden, innan jag stänger min dörr, låter jag gå till
den det vederbör - GUD.
Bibeln sammanfattar det budskapet med (ungefär dessa följande:) orden

"OUTGRUNDLIGA ÄRO HERRANS VÄGAR"...

Var rädda om er!
Det finns lömska vargar också högst upp på PARNASSEN...

Med vänlig hälsning, CHRISTER KYREUS, redan på väg framåt
Tro inte; sök!

DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus

- dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

CAUSTIX

Re: sista ordet före avfärden:

Inläggav CAUSTIX » 17 jan 2010 16:27

(c) KYREUS skrev:Sista ordet före avfärden, innan jag stänger min dörr, låter jag gå till
den det vederbör - GUD.
Bibeln sammanfattar det budskapet med (ungefär dessa följande:) orden

"OUTGRUNDLIGA ÄRO HERRANS VÄGAR"...

Var rädda om er!
Det finns lömska vargar också högst upp på PARNASSEN...

Med vänlig hälsning, CHRISTER KYREUS, redan på väg framåt

Fast det var ju knappast gud som yppade "OUTGUNDLIGA ÄRO HERRANS VÄGAR" utan Kyreus som citerade en annan vilsen människa.
Kyreus vill ha sista ordet i det Kyraenska dramat.Tror att Kyreus misstar sig för gud ibland. Vi andra spelar inga dramer, vi filosoferar.

Du behöver inte vara rädd Kyreus det finns inga vargar där, det är din egen skugga du ser och skräms av.

Lycka till Kyreus, som fastnat i vinkelvolten.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 17 jan 2010 17:08

Ty så kan det gå när man fått munkavle från sina chefer.

Bara att välja hålla käften och behålla jobbet eller säga vad man tycker och få sparken.
Fridens Liljor

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 17 jan 2010 17:54

Kallekula skrev:Ty så kan det gå när man fått munkavle från sina chefer.

Bara att välja hålla käften och behålla jobbet eller säga vad man tycker och få sparken.

Fast i just det här fallet är jag enig med kyrkan :D :D :D

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 17 jan 2010 19:24

Det kan ju vara en aningens svårt att egera som präst om man går emot centrala trossatser. Då gör man ju ett val och det valet återspeglar sig väl i KYREUS sätt att förhålla sig till de frågorna här på FF. Så varför pressa om svar som inte kommer att ges.

Prästen Christer Kyreus uppmanas byta debattstil
LUND. Byt debattstil om du vill fortsätta att verka som präst i Svenska kyrkan.
  Det beskedet fick den kontroversielle prästen Christer Kyreus när han mötte biskop Christina Odenberg på fredagen.
  Biskopen hade kallat Kyreus till ett samtal på fredagen efter all uppmärksamhet han väckt genom sina uttalanden i tidningar och TV. På senare tid har Kyreus sagt att det är farligt att leva sitt liv helt efter Bibeln och skrivit en insändare där han ifrågasatt centrala trossatser inom kristendomen.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9802 ... yttnf.html

Så går det med egen övertygelse och integritet när lönekuvertet står på spel.
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 17 jan 2010 19:54

Med vänlig hälsning,

CHRISTER KYREUS

Är det här "uppdraget" hopplöst, eller helt enkelt inte värt besväret?

Den "kristna (genomtänkta) rösten" saknas alltjämt från debatterna, om inte för att den är en orimlighet i sig så för att dess få representanter flyr undan. Jag tycker du sviker båda din uppdrag (det som kristen, och det som demokratisk medborgare) härigenom. Den rösten behövs (inte minst för kristendomen själv). Här är biskopen ute och cyklar, och utmana henne (och den maktstruktur hon representerar) är vad du bör göra, om man skulle fråga mig om min åsikt. Här är läge för civilkurage (och när har nånsin de konservativa krafterna lyckats "rädda" något överhuvudtaget? det görs av nytolkande, och nyläsande, och inte av föråldrade, ur led med samtiden, stagnerade tolkningar). Kör hårt säger jag, backa inte en tum, eller, rent av, kör över dem.

Eller så är det som Kalle säger, och då blir jag lite besviken faktiskt.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 17 jan 2010 20:06

honey is cool skrev:
Avantgardet skrev:Min poäng var snarare att vi måste uppmana till civilkurage, och inte till ett blitt stillatigande (som små självrättfärdiga adventsljus i fönstret, alltid på tryggt avstånd från kölden utanför).

Men jag tycker liksom inte att kalla någon feg är en uppmuntran till civilkurage, civilkurage är något som kommer av en trygghet i sig själv, och det är inget man kan pressa på någon, (jag tror inte på detta att en diamnat måste skapas under stort tryck och stark hetta), det är ju bättre att resonera och diskutera med personen och ge uppmuntran, jag tycker snarare att det är fegt att kalla någon som bara tillför positiva saker och inte gör någon något ont för feg, istället för rikta sin energi på verkliga problem och föregå med gott exempel.

Vad är då de "reella" problemen, och hur avgränsas dessa? Och vad är att tillföra "positiva saker"? Du tycks anse att det är så förbannat enkelt. Det gör inte jag. Jag ser att de "reella problemen" i själva verket skyls över allra bäst av ett charmigt leende och en (skenbart) "godhjärtad", filantropisk, gärning många gånger. Bakom alla lager av putsad och stilig fasad finns stundom den mest ruttna husgrunden.

Och vad är att "föregå med gott exempel"? Syftar handlingen till att nå effekt med problemet som går på djupet, eller till att upprätthålla den stillsamma "trevliga" fasaden? Älskar man sin nästa så räds man inte heller att ta konflikter med den. Inte "respektera andra (läs: håll er på avstånd!)" utan "engagera er!".
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 17 jan 2010 20:30

Avantgardet skrev:

Med vänlig hälsning,

CHRISTER KYREUS

Är det här "uppdraget" hopplöst, eller helt enkelt inte värt besväret?

Den "kristna (genomtänkta) rösten" saknas alltjämt från debatterna, om inte för att den är en orimlighet i sig så för att dess få representanter flyr undan. Jag tycker du sviker båda din uppdrag (det som kristen, och det som demokratisk medborgare) härigenom. Den rösten behövs (inte minst för kristendomen själv). Här är biskopen ute och cyklar, och utmana henne (och den maktstruktur hon representerar) är vad du bör göra, om man skulle fråga mig om min åsikt. Här är läge för civilkurage (och när har nånsin de konservativa krafterna lyckats "rädda" något överhuvudtaget? det görs av nytolkande, och nyläsande, och inte av föråldrade, ur led med samtiden, stagnerade tolkningar). Kör hårt säger jag, backa inte en tum, eller, rent av, kör över dem.

Eller så är det som Kalle säger, och då blir jag lite besviken faktiskt.

Ja den kristna "genomtänkta" rösten saknas i debatterna, precis som den filosofiska rösten. För att kunna genomdriva reformer mm så måste man ju argumentera för sin sak och det är ju just det som Kyreus i alla lägen gör, han spottar ur sig åsikter. Så jag håller faktiskt med Pisskoppen. Man måste ju acceptera vissa grundsatser om man tillhör ett samfund, det finns vissa dogmer som inte funkar att skita i och samtidigt vara representant.

Det jag alltid undrat är varför man envisas med att stångas inom ett samfund som uppenbart inte stödjer samma tolkningar och värderingar som man själv har, typ Gardell? Varför inte som Luther eller andra skapa sig en egen kyrka som bygger på andra läsningar mm. Krossa alla jävla trötta samfund genom att vägra verka inom dess ramar.

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 17 jan 2010 20:42

Jag tycker om dig Avant, för du är "Filosof" och intellektuellt hederlig :)

" "Gud kan inte existera utan kloka människor", sade den kloke Luther. Men — kan ännu mindre existera utan dumma människor,  det sade visserligen inte den gode Luther!"  (Nietzsche)

"Man får inte låta sig göras bort: dömen icke! — det säger deras mästare. Men själva skickar de till helvetet allt som står i vägen för dem!"
(Nietzsche, Antikrist)

Återgå till "Psykologi"