Meditation och hjärnbark

Moderator: Moderatorgruppen

transversal
Inlägg: 1673
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Meditation och hjärnbark

Inläggav transversal » 24 mar 2011 19:26


Användarvisningsbild
jag är jag
Inlägg: 57
Blev medlem: 29 mar 2011 11:19
Ort: rune b nilsson

Inläggav jag är jag » 10 apr 2011 12:24

Tack transversal!

På samma sida i FoF finns också en resumé över hur vegetarianismen har en mycket lång hisoria.

Vegetarianer av skilda skäl
AV JONAS LARSSON UR F&F 6/2002.
Genom historien har människor frivilligt avstått från att äta kött. Gemensamt har varit någon form av samhällskritik.
Men nu är vegetarianen inte radikal längre.Kött har under stora delar av den kända historien varit något exklusivt, och de flesta människor har inte haft råd att äta kött i större mängd.
Ändå har många frivilligt avstått från kött av skäl som skiftat under historiens gång. Det som förenar de flesta av historiens vegetarianer är att de genom att välja bort köttet från sin kost har uttryckt någon form av samhällskritik.

De första beläggen för ett medvetet val att avstå från kött finns bland de gamla grekerna. Vi känner till grupper av människor, exempelvis pythagoréerna, som på ideologiska grunder avstod från allt köttätande. De tycks ha hämtat sina ståndpunkter från Egypten, Främre Orienten och eventuellt längre österut. Uppgifter tyder också på att egyptiska präster avstod från kött så tidigt som 3200 f Kr.

Att äga djur och att äta kött var redan då viktiga symboler för makt, rikedom och social status. Köttoffer och gemensamma måltider var en del av den sociala gemenskapen. Att de religiösa aspekterna av köttätandet var viktiga framgår av de regler kring mat och matoffer som florerar i alla religioner (se Då blev kött tabubelagt sidan 27).

Att som pythagoréerna offentligt och demonstrativt avstå från att äta och offra kött var knappast bara en fråga om tycke och smak. Det var en kritik av samhället och dess konventioner.Pythagoréernas motivEn viktig punkt i Pythagoras lära var själavandring, vilken inte var begränsad till människor. Att döda ett djur blev således likvärdigt med att döda en människa. På den grunden förkastade pythagoréerna inte bara köttätande, utan allt dödande. Även om själavandringsläran inte har varit ett viktigt argument i den västerländska vegetarianismens historia, så har pythagoréerna fått stor betydelse som föregångare.

Innan begreppet vegetarisk kost myntades på 1800-talet användes just benämningen pythagoreisk kost.Kyrkan och köttetDen kristna kyrkan kritiseras ibland för sitt förhållande till djuren, eftersom kyrkan betonar den grundläggande skillnaden mellan människor och djur. Så sent som år 2000 slog en katolsk kardinal fast att Antikrist är djurrättsaktivist. Men det fanns gott om tidiga kristna som avstod från att äta kött. Det var dock ett led i strävan efter asketism och förnekande av den egna kroppen, inte omtanke om andra arter.När den kristna läran hade tagit form, försvann avståndstagandet från kött från kyrkans dagordning.


Jag tänker följa upp med hur Martinus såg på köttätande och droganvändande samt vilka karmiska följder han anser att det kan ha./jag är jag
jag är

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 12 apr 2011 20:07

Meditation är även antiinflammatoriskt, ger större aktivitet av "lyckocentrat" över vänster öga, sänker blodtryck och stressnivår inför operation osv. Allt enligt klinisk vetenskap.

Men har inga länkar till det här. Är bara att söka upp dock.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 12 apr 2011 20:11

Martinus. Är det för att vissa här skriver om honom och han dyker upp högt på googlesearch som ni följare av religionen återkommer så ofta?

En ärlig fråga! Du kan förstås bara svara för dig själv. Jag förväntar mig inget annat.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
jag är jag
Inlägg: 57
Blev medlem: 29 mar 2011 11:19
Ort: rune b nilsson

Inläggav jag är jag » 13 apr 2011 09:09

J R Auk skriver
Martinus. Är det för att vissa här skriver om honom och han dyker upp högt på googlesearch som ni följare av religionen återkommer så ofta?

En ärlig fråga! Du kan förstås bara svara för dig själv. Jag förväntar mig inget annat.




En ärlig fråga fordrar ett ärligt svar.

När jag skilde mig 1980 kom jag i en svår kris. Frågan om livet hade någon mening blev akut. Jag funderade på att ta mitt liv men för mina fyra barn så var jag inte till någon nytta som död.
Jag gick i kyrkan och precis som om jag hade frågat direkt så sa prästen från predikstolen ungefär så här. ”Tro på Jesus och du blir frälst, annars kommer du till Helvetet.”

Jag hade jobbat som civilingenjör i 23 år och vant mig vid att problem var till för att lösas med logik. Dittills hade det gått bra.

Jag hade läst Bibeln, jag var konfirmerad och döpt. Och någonstans stod det: ”Söken och I skolen finna.”
Det var som om någon hade tagit hand om mitt sökande för det tog inte mer än några månader förrän jag befann mig på Spritualisternas kursgård i Ramsberg.

Jag gick på en seans. Det var inget som jag litade på att någon pratade med andar så jag satt mig längst bak och gjorde mig så osynlig som möjligt. Men plötsligt sa mediet (Torsten Holmkvist från Göteborg): ”Jag får ett namn här, Rustan.” Rustan hade varit min chef när jag jobbade som byggnadsinspektör på Byggnadsinspektionen i Stockholm ca 15 år tidigare. (Efteråt kollade jag om han levde men han var död.)

Det gjorde ett enormt intryck på mig att någon som kände till mig och min relation till Rustan hade talat om för Torsten att jag kände Rustan.
Efter mycket funderade så kunde jag inte komma fram till någon annan slutsats än att DET EXISTERADE OSYNLIGA MÄNNISKOR.

Vid samma tillfälle mötte jag flera människor som sa: ”Läs Martinus, det gjorde jag när jag var i kris.”

Sedan läste jag Martinus i flera år. Jag hade också kurser på studieförbundet om Martinus.

Men det viktigaste var att jag fick en ledstjärna för hur jag skulle leva. Martinus undervisade om karma och reinkarnation. Vissa saker i hans undervisning har inte sjunkit in förrän nu.
Bland annat att alla människor lever på ett sätt som de själva anser vara rätt.

Vi står alla på vår egen utvecklingsnivå. Så att kritisera någon för hur hon eller han lever eller har för attityder mot andra eller anser vara rätt eller fel är oftast ett fall för ”grandet” och ”bjälken” i ögat, Matt 7: 3-5.
Allt det är individuellt och ingen kan vara bättre eller sämre än de är. De regler som finns är ju vägledning till ett mer kärleksfullt liv.

Det som är lättast förstå är att det är kärlekslagarna som gäller. Gör mot andra det som du vill att de skall göra mot dig. Det du ger ut det får du tillbaka.

Jag har börjat meditera och fått en kraftigare hjärnbark. :wink: Så jag har beslutat att inte försöka få någon annan att äta vegetarisk kost. Det går att läsa i Martinus’ ”Den fullkomliga födan” för den som är intresserad.
jag är

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 13 apr 2011 16:17

Tack för din förklaring om hur du hittade till Martinus religionen, men det jag tänkte på var främst hur du hittade hit till forumet. Jag undrar nämligen om det är så att det finns många som tyr sig till den religionen eller om det bara är så att många hamnar här.

Vad det gäller att man får tillbaks vad man ger så ser jag inget som helst tecken på det. Det verkar inte stämma för fem öre. Snarare gäller det omvända. Om du inte tar så står du snart tomhänt.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
jag är jag
Inlägg: 57
Blev medlem: 29 mar 2011 11:19
Ort: rune b nilsson

Inläggav jag är jag » 14 apr 2011 00:42

J R Auk skrev
Tack för din förklaring om hur du hittade till Martinus religionen, men det jag tänkte på var främst hur du hittade hit till forumet. Jag undrar nämligen om det är så att det finns många som tyr sig till den religionen eller om det bara är så att många hamnar här.

Vad det gäller att man får tillbaks vad man ger så ser jag inget som helst tecken på det. Det verkar inte stämma för fem öre. Snarare gäller det omvända. Om du inte tar så står du snart tomhänt.


Jag vet faktiskt inte hur det kom sig att jag hamnade här. Det är väl det som är det "oförklarliga". Jag tror på en högre makt som ger impulser till vad man skall göra

Martinus blir som ett språkrör för den högre makten genom att han undervisar att livet har en mening. Det tar aldrig slut och det lidande jag gått igenom har förändrat mig till en mer kärleksfull person. Det var den förståelsen som gjorde att jag levde vidare.

Jag känner att det har varit bra för mig att komma till forumet. Förut litade jag inte på någon men det har jag börjat lära mig att göra nu. Martinus lär inte ut någon religion utan han ger levnadsregler som vi kan välja att följa eller låta bli. Religionerna har brister. Den kristna kyrkan predikar t ex om ett helvete som inte finns (utom här på jorden).:wink:

Det är en lättnad att allt mitt lidande har haft en mening och att det inte har varit ett straff utan en undervisning. Det gör att livet är lättare att acceptera som det är. Mycket av mina fördomar har skalats av. Jag har lärt mig att älska/acceptera människor eftersom jag vet att de gör så gott de kan. En del har kommit längre än andra och en del har mycket kvar att lära sig.

När det gäller att "ge" så betyder det inte bara materiella saker. Det har också att göra med att vara tolerant och "icke irriterad" av hur andra människor lever sina liv ävan om man tycker att de gör fullständigt fel.
Acceptera och bli accepterad.

Hoppas att det kan ge dig någon förklaring.:)

skriver jag är jag
jag är


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster