Zokrates skrev:Tänkte att detta citat får kompletera vissa brister som jag funnit i min egen förståelse av främst grundorsakerna till masoschism.
" Hos schimpanser är det vanligt att hanar dödar ungar när de tar över en grupp. De använder ofta också tvång för att para sig. Hos oss visar sig detta som våld mot kvinnor, våldtäkt och barnamord. Dessa egenskaper har sitt ursprung i Hss, och förväntas vara obefintliga i Neandertalare. Våld mot kvinnor, våldtäkt och barnamord är fundamentalt inkompatibelt med masochism.
Här är några nyckelfaktorer i gruppstrukturen:
1. Masochism och exhibitionism är analoga med dvärgschimpansers sexuella preferenser. Det fungerade som sammanhållande faktor, för att undvika barnamord och för att hålla gruppen lagom stor.
2. All sorts sex praktiserades. Detta är ursprunget till homosexualitet, bisexualitet och gruppsex. Det är identiskt med dvärgschimpanser.
3. Gruppens kärna bestod av kvinnor, och de var troligen besläktade.
4. Män antogs till gruppen av andra män. Idag visar det sig som "voluntary cuckoldry", ett väldigt konstigt beteende där vita män inviterar svarta män eller män från andra etniska grupper, att ha sex med sin partner. De väljer andra etniska grupper eftersom detta symboliserar män som inte är medlemmar av andra grupper. Det var enbart obundna män som fick gå med i en grupp.
5. Stark gruppkänsla förväntas. Detta har kopplingar till det stora antal klubbar, föreningar och Internet grupper som dagens Neandertalsättlingar gärna medverkar i. Det är ett sätt att visa sina preferenser för en grupp identitet.
6. Gruppen var isolerad från andra grupper, och sex med medlemmar av andra grupper var inte tillåtet, eftersom detta skulle innebär risk att män uppfostrade andra mäns barn. Gruppen fungerade eftersom männen visste att gruppen tog hand om hans barn, oavsett om han visste vilka barn som var hans.
7. Aggressivitet mellan kvinnor i olika grupper förväntas. Detta är analogt med aggressivitet mellan män i patriarkiska samhällen. Kvinnlig aggressivitet skulle fungerat som ett sätt för dem att behålla männen i sin grupp. Det förväntas att autistiska kvinnor anser sig äga sina män."
Källa: http://www.rdos.net/sv/neanderoid.htm
Efter att ha läst denna uppsats, så fick jag en bättre förståelse till varför jag dragits till starka kvinnor samt varför jag låtit dem trycka ned mig så till den grad att det kan jämföras med ett masoschistiskt behov hos mig.
Dvärgschimpansers kultur är jätteintressant. Undra varför :?
Teorin är svårsmält vad jag som hastigast kan se.
Tror mer på att skiftet till jordbruksamhällen möjliggjorde större makt hos ledarna.
Dvs. Lagring av födan istället för jägar samhällen där maten ruttnar fort.
Starka hövdingar i större samhällen möjliggjorde byggandet av maktsymboler och starka kungar.
Har du sett
http://www.ted.com/index.php/talks/susa ... write.html