Kan kapitalismen leverera? I så fall - vad?...

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Jbig
Avstängd på en månad
Inlägg: 2112
Blev medlem: 01 dec 2006 14:54

Kan kapitalismen leverera? I så fall - vad?...

Inläggav Jbig » 19 aug 2008 11:23

Hejsan!

Vi analyserar marknaden i den kapitalistiska och nyliberala tappningen som så länge dominerat världens ekonomier. Vad har den lett till - bättre villkor eller mer misär och förtsämrade villkor för allt fler?

Vi har denna fråga som ett slags mantra - kan kapitalismen leverera? I så fall vad?
Vi börjar med en översikt över världen!

Här finns de fattiga i världen år 2007. En uppskattning…

I dessa länder/regioner bor närmare 4 miljarder människor, av de omkring 6,5 miljarder människor som detta år lever i världen, som har det värst (materiell fattigdom, livsmedelsbrist, utsatta för ekologiska katastrofer och klimatförändringar som ökar regnen, vattenmängden, värmen, torkan, stormar och oväder, luftföroreningar, vattenföroreningar, och som ökar antalet barn såväl som vuxna som drabbas av efterföljande sjukdomar) i världen.  

Denna genomgång visar även vilka ekonomiska system människorna lever under. Det gäller alltså folk som lever på 2 US dollar per dag – eller knappt 14 kronor per dag (2007 års penningvärde). Första siffran anger de fattiga, den andra siffran anger regionens/landets ungefärliga befolkning år 2007.

Samma år erhöll en svensk en socialbidragsersättning i genomsnitt, med hyran inberäknad, mellan 6000 och 9000 kronor i månaden, eller mellan 200 och 300 kronor per dag, eller mellan 29 och 43,4 US dollar per dag, beroende på bostadsort. Sätter vi fattigdomsgränsen till 10 US dollar per dag och individ att leva på, hamnar cirka 5 miljarder människor i den grupp som betraktas såsom fattiga. Dessa har ändå bara en knapp tredjedel av ett svenskt normalt socialbidrag per dag att leva på. Men verkligheten säger oss att de fattiga alltså är 4 miljarder människor, och att de lever på 14 kronor om dagen – eller mindre än en tiondel av det svenska socialbidraget.

Asien
Indien - kapitalistisk 850 milj av 1150 miljoner
Pakistan - kapitalistiskt 125 miljoner av 155 miljoner
Bangla Desh - kapitalistiskt 115 miljoner av 145 miljoner
Indonesien - kapitalistiskt 160 miljoner av 210 miljoner
Filippinerna - kapitalistiskt 55 miljoner av 85 miljoner
Övriga kapitalistiska Asien - 350 miljoner av 625 miljoner
Kina - socialistiskt 600 miljoner av 1325 miljoner
Vietnam - socialistiskt 40 miljoner av 85 miljoner
Laos - socialistiskt 2 miljoner av 3,5 miljoner
Nordkorea - socialistiskt 17 miljoner av 22 miljoner

Summa utfattiga i kapitalistiska Asien = 1655 miljoner av 2370 miljoner
Summa utfattiga i socialistiska Asien = 659 miljoner av 1435,5 miljoner  

Stilla Havsregionen (Australien, Nya Zeeland, med flera ö-stater)

Summa utfattiga i kapitalistiska Stilla Havsregionen = 15 miljoner av 45 miljoner

Afrika
Etiopien - kapitalistiskt 65 miljoner av 75 miljoner
Nigeria – kapitalistiskt 85 miljoner av 105 miljoner
Övriga Afrika - kapitalistiskt 625 miljoner av 700 miljoner

Summa utfattiga i kapitalistiska Afrika = 775 miljoner av 880 miljoner

Amerika
Brasilien - kapitalistiskt 150 miljoner av 205 miljoner
Mexiko - kapitalistiskt 50 miljoner av 85 miljoner
Övriga Latinamerika - kapitalistiskt 160 miljoner av 280 miljoner
Kuba – socialistiskt, 2 miljoner av 11,5 miljoner
USA, Kanada – kapitalistiskt = 80 miljoner av 330 miljoner

Summa utfattiga i kapitalistiska Amerika = 440 miljoner av 900 miljoner
Summa utfattiga i socialistiska Amerika = 2 miljoner av 11,5 miljoner

Europa
Summa utfattiga i Östeuropa (utanför EU) – kapitalistiskt = 140 miljoner av 250 miljoner
Summa utfattiga i Västeuropa (+EU) – kapitalistiskt = 50 miljoner av 480 miljoner

Summa fattiga i världen med en inkomst understigande 3 US dollar/dag att leva på = cirka 3716 miljoner människor.
Antalet människor med en dagsinkomst understigande 10 US dollar = cirka 5 miljarder, av 6,5 möjliga miljarder människor.
Genomsnittssumman att leva på per dag i den rikare västvärlden är cirka 100 US dollar (c:a 765 kronor per dag).
Eller omräknat en normalsumma (75 procent av befolkningen inräknad) i västvärlden kring 80 US dollar (550 kronor) per individ och dag att leva på. Omkring 15 procent av västvärldens befolkning lever på en summa omkring 25 US dollar per dag (c:a 175 kronor).
Omkring 10 procent av västvärldens befolkning lever på en genomsnittssumma kring 500 US dollar per dag (c:a 3450 kronor per dag).

Källor från vilka underlag har hämtats, men ej helt bygger på:

http://www.yelah.net/articles/analys020328
www.forumsyd.se/globala.shtml  
http://www.thedailystar.net/2004/01/29/ ... 503115.htm
http://www.un.dk/Swedish/Briefing_paper ... /frame.htm
http://www.un.dk/Swedish/Briefing_paper ... /frame.htm  
http://www.irinnews.org/report.asp?ReportID=41196
http://www.ilo.org/public/english/regio ... labp03.htm
http://www.wider.unu.edu/publications/a ... e-2003.pdf
http://www.svt.se/texttv/index.html
http://www.snf.se/snf/hallbart/2001/hal ... ledare.htm
http://www.flamman.se/senaste.php?id=433
http://www.sfn.se/faq_answer.asp?nodeid ... HasChild=0  
http://www.undp.se/article.asp?Article_ ... d=HDR_2006  
http://www.economist.com/displayStory.c ... 1960&ppv=1                              
http://www.un.dk/Swedish/Briefing_paper ... /frame.htm        
www.palmecenter.se.              
http://www.arbetaren.se/2003/4/aekonomi.html                                      
http://www.iacenter.org/
http://www.nationsonline.org/oneworld/index.html  
http://www.omvarldsbilder.se/2005/050224.html
http://www.omvarldsbilder.se/2005/050120.html  
http://scholar.google.com/scholar%3Fq%3 ... 3Dscholart        
http://www.scb.se/Grupp/allmant/BE0801_ ... ST0501.pdf.
http://www.rattvisemarkt.se/obj/docpart ... 4e9c63.pdf.
http://www.tradeforum.org/news/fullstory.php/aid/1183  

Närmare tre miljarder utfattiga i världen år 2007 – en kraftig ökning sedan 1980-talet.

Half the world — nearly three billion people — live on less than two dollars a day.
The GDP (Gross Domestic Product) of the 41 Heavily Indebted Poor Countries (567 million people) is less than the wealth of the world’s 7 richest people combined.
Nearly a billion people entered the 21st century unable to read a book or sign their names.
Less than one per cent of what the world spent every year on weapons was needed to put every child into school by the year 2000 and yet it didn’t happen.
1 billion children live in poverty (1 in 2 children in the world). 640 million live without adequate shelter, 400 million have no access to safe water, 270 million have no access to health services. 10.6 million died in 2003 before they reached the age of 5 (or roughly 29,000 children per day).
Källa: by Anup Shah  
http://www.globalissues.org/TradeRelated/Poverty.asp  

Världen som den såg ut år 2006 - ur fördelningssynpunkt

En miljard människor har cirka 76 % av alla världens samlade tillgångar.
Av dessa äger knappt 9 miljoner av världens rikaste människor närmare 25 % av de samlade tillgångarna, d.v.s. 0,14 % av mänskligheten.
497 miljardärer, d.v.s. 0,000008 % av världens befolkning innehar över 7 % av världens samlade tillgångar.

Ungefär 3 miljarder människor i världen innehar cirka 20,7 % av världens samlade tillgångar.

Cirka 2,4 miljarder människor tvingas leva på 3,3 % av världens samlade tillgångar.

Inte nog med det, för varje US dollar vi i den rikare delen av världen giver i hjälp till tredje världen, tvingar vi tillbaks 24 US dollar i räntor.
(Räntor på lån som oftast bygger på skulder som inte befolkningarna haft nytta av, och därför bör alla sådana lån avskrivas)

Källa: Världsbanken (Eftersom denna bank har till uppgift att försköna världen bör man komma ihåg att det troligen ser långt värre ut än vad dessa siffror visar)
http://www.globalissues.org/TradeRelated/Facts.asp

Marian Radetski, ekonom med nyliberal profil, påstod följande:

”Man skulle behöva sänka lönerna riktigt kraftfullt för de lågutbildade kategorierna för att skapa balans. Kanske ned till femtusenkronorsnivån.”
Han sa även följande:
”Politiker törs inte genomföra obekväma beslut av rädsla för att inte bli återvalda.”
Vidare påstod han i ett TV-program 1997 att:
Demokratin är ett problem i marknadsekonomin. Att bekämpa arbetslöshet kan man strunta i, eftersom det bara leder till större problem i ekonomin....

En kommentar blir då följande:

”Det inses inte ofta hur grundligt och djupt rotat föraktet för demokrati är inom elitens kultur och den fruktan det väcker.”
Noam Chomsky....

Detta motstånd mot demokratin ser vi även här på filosofi-sajten...ingen nämnd, ingen glömd.... :D

MVH
bigj
Att verka för det goda...

Användarvisningsbild
teoretikern
Inlägg: 496
Blev medlem: 31 mar 2008 07:57
Ort: Sho't

Inläggav teoretikern » 20 aug 2008 09:22

Psykopatologiskt spam. Hopkok av rena påhitt. Etiopien kan du inte mycket om.


Då spammar jag ett svar:

Livslängden: mellan 1970 och 2000 ökade livslängden i Sydasien från 49 till 62 år; i Ostasien från 49 till 69 år; i 32 andra länder (ej namngivna) minskade livslängden pga AIDS och inställd malariabekämpning, samt ren misskötsel, t ex Nordkorea.

Barnadödlighet: från 1980 till 2000 föll dödligheten per 1000 födda från 56 till 35 i Ostasien; från 119 till 73 i Sydasien; från 116 till 91i Afrika söder om Sahara

Läs- och skrivkunnighet: totalt ökade läs- och skrivkunnigheten i utvecklingsländer från 53% år 1970 till 74 år 1998; mellan 1990 och 2000 ökade andelen läs- och skrivkunniga i Ostasien från 71% till 79%; i Sydasien från 34 till 43%; i Afrika söder om Sahar från 40 till 53%

Barnafödande: I Ostasien mellan 1980 och 2000 har barnafödandet per kvinna minskat från 4,1 till 2,8; i Latinamerika från 4,1 till 2,6; i Sydasien från från 5,3 till 3,3; i Afrika söder om Sahara från 6,6 till 5,2

Kaloriintaget: det låter kanske inte trevligt att de människor i världen som är konstant undernärda ökade från 1980 med sina 168 miljoner till 1998 med sina 194 miljoner. Men då ska man ha i åtanke att andelen konstant undernärda sjönk som andel av U-ländernas befolkning, från 35 till 17%; sämst relativt sett gick det för Afrika söder om Sahara vilket upplevde en minskning från 38 till 34%.

Barnarbete: Andelen barn i åldern 10 - 14 år i arbete har totalt sett i alla U-länder minskat totalt från 23% år 1980 till 12% år 2000; i Ostasien från 26% till 8%; i Sydasien från 23% till 15%; i Afrika söder om Sahara från 35% till 29%.

Andelen av mänskligheten som lever i slum:  minskat från ca 47% till ca 37 från 1990 till år 2 000

Färre krig:
De senaste decennierna har det varit en markant minskning av krig och konflikter från en höjdpunkt i slutet av 1980-talet och det tidiga 1990-talet, såväl i antal krig mellan stater som inom stater, i antal massakrer och i antal människor dödade i väpnade konflikter.

Idag är det 40 procent färre konflikter än det var 1992, enligt Human Security Centre i Kanada, som anses vara ett av de främsta instituten i att hålla räkning på världens konflikter och dess konsekvenser.

När det gäller allvarliga konflikter, definierade som sådana med mer än 1 000 dödsoffer per år, har det varit en 80-procentig minskning sedan tidiga 1990-talet.


http://mobil.sr.se/site/index.aspx?artikel=1423708

Det borde inte ske enligt vänsterhumanisters planritningar.

Jag vet inte vad världen gjort dig för ont för att du hatar människor så mycket att du hoppas på svältande och döda i krig.  :?:


Fuskade ni med skatten när ni drev er bar?

Användarvisningsbild
Krilles
Inlägg: 220
Blev medlem: 18 jun 2008 16:27
Ort: Sverige

Inläggav Krilles » 20 aug 2008 09:46

ja tycker det inte vore något fel på hur världen styrs
om det inte vore för att miljön och djuren på jorden
är körd i botten samt att överbefolkning och brist
på naturtillgångar hägrar

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 20 aug 2008 10:54

teoretikern skrev:Psykopatologiskt spam. Hopkok av rena påhitt. Etiopien kan du inte mycket om.


Då spammar jag ett svar:

Livslängden: mellan 1970 och 2000 ökade livslängden i Sydasien från 49 till 62 år; i Ostasien från 49 till 69 år; i 32 andra länder (ej namngivna) minskade livslängden pga AIDS och inställd malariabekämpning, samt ren misskötsel, t ex Nordkorea.

Barnadödlighet: från 1980 till 2000 föll dödligheten per 1000 födda från 56 till 35 i Ostasien; från 119 till 73 i Sydasien; från 116 till 91i Afrika söder om Sahara


Jag trodde Jbig vände sig mot de tidigare perioder av imperialism främst. Om så är fallet så är det väl irrelevant, och det kan tyckas irrelevant i vilket fall, vad som skett de senaste 30 åren.

Alltså, först måste vi veta vad dessa siffror angav innan kapitalismen blev rådande, då det annars lika gärna kan vara fråga om en återgång till den normal som förelåg innan kapitalismens inträde.

Men jag tar inte ställning, kan inte säga att jag har goda skäl att tro det ena eller det andra. Vill bara visa på det ovidkommande i siffrorna om de presenteras lösryckt.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 20 aug 2008 10:56

Och det där angående krig. Det är ju fan bara 15 år sen. Krig är ju fleråriga projekt så jag tycker inte några siffror om en nedgång är talande för annat än att någon vill propagera för det rådande.

Det är snarare viljan till konflikter och krig som är det avgörande i en initial, alltså innan erfarenheten ger oss stöd, bedömning av rådande systems (vilket utmålas som något väldigt nytt med tanke på längden på perioderna data hänvisar till) påverkan på världens våldsklimat mellan stater.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Jbig
Avstängd på en månad
Inlägg: 2112
Blev medlem: 01 dec 2006 14:54

Vad har kapitalismen levererat?

Inläggav Jbig » 20 aug 2008 13:57

Hejsan!

Såg att vi erhållit några svar, en var syraker för att han trodde ej på våra källor. När vi kollade hans egen källa - så saknade denna källor! Ho ho ho ho..... :lol:

Övriga verkade delvis förstå det hela, så vi glider vidare!   :wink:

I SVT-Rapport, 16.00, 4 april, 2008, kom det som nyliberaler, moderater, folkpartister och nyfascister med bävan fruktade, och försökt förneka. Världssvälten ökar enligt FN. Det beror på höjda livsmedelspriser, orsakade av det förändrade vädret och den stora miljöpåverkan som planeten utsatts för under de sista 25 åren. Regn blir till skyfall och översvämningar, på andra håll råder torka som påverkar skördar och möjligheter att odla så att livsmedlen räcker. Ytterst beror det på det sätt människor lever på; med ökad bilism, ökad köttkonsumtion, ökade utsläpp och en därmed ökande stress på hela det ekologiska systemet.
Staden New York har nu, våren 2008, 1,3 miljoner människor som lever på hjälpransoner av mat. Ute i världen drabbas miljoner människor av svälten, inte minst i Latinamerika och södra Asien. Svälten ökar dramatiskt nu, och har gjort så det sista året, men även innan dess ökade fattigdomen och svälten.

Mellan 2004 och 2008 har livsmedelspriserna i tredje världen ökat med över 80%. Och då bör man komma ihåg att de fattiga lägger omkring 80% av sina inkomster på att skaffa livsmedel. FN-organet (WFP) anser detta liksom många andra organisationer som sysslar med fattigdomsfrågorna. Länder som Indien, Bangla Desh, Pakistan, Indonesien, Filippinerna och Egypten har upplevt hungerkravaller och revolter om de höga priserna på maten. Orsaken till de höga matpriserna är spekulation hos de stora leverantörerna och mellanhänderna i både västvärlden och bland livsmedelshandlande kapitalister i tredje världen, anser WFP vidare. Det hela drivs fram av den ”agri-business, där främst tre stora bolag – Cargill, Archer Daniel Midlands och Bunge – kontrollerar världens handel av spannmål. Dessa jättar gjorde vinster på mellan 36 och 77 procent bara under perioden 2007-2008. Andra stora spannmålsföretag i tredje världen ökade sina vinster med i genomsnitt 237 procent. Tack vare dessa prisökningar för att generera vinster till ägarna har fattigdomen i världen ökat markant.
Bara år 2007 har 50 miljoner människor dragits in i svälten, enligt FAO (FN). Och det beror enbart på högre livsmedelspriser.

Kommentar av den gode bigj:
Därmed är det äntligen bevisat att Världsbanken har haft fel hela tiden sedan man påbörjade mantrat om den minskande fattigdomen i världen sedan 1980-talet. Fattigdomen minskade inte, den ökade hela tiden. Sedan 2007 har denna ökning plötsligt accelererat och idag är läget närmast hopplöst. Idag har våra Timbro-gurus helt tystnat, Hans Rosling, Johan Norberg och andra som tidigare pläderat för mer kapitalism och att världsfattigdomen minsann hela tiden minskat. Avslöjandena om Världsbankens kreativa siffror om världens fattigdom har även inneburit att fattigdomsproblematiken, liksom kapitalismens och liberalismens skuld i att fattigdom och misär ökar, åter hamnat i fokus. De betalda propagandisters trixande är nu avslöjat, och förhoppningsvis minskar tilltron till dessa köpta lakejer från Timbro och andra organisationer som sysslar med kreativa siffror.

Vilka orsakar då denna nye extrema ökning av fattigdomen? Jo, bl.a dessa filurer:

Dean Foods' Profits Soar 72%....
There's no need to cry over spilled milk over at Dean Foods. Second quarter profits rose 72%.
With that profit increases, milk shuld be flowing like champagne!
The nation's largest dairy company reported (pdf) second-quarter net income of $48.9 million compared with $28.4 million a year earlier. Sales rose 9% to $3.1 billion due to higher milk and dairy prices.
Although we don't deny any company its just profits, we find yet another leading member of the Grocery Manufacturers Association (GMA) with record-breaking profits.
But all the while, the leaders of the GMA blame higher food prices on the backs of American farmers and supporters of biofuels.
Now THAT"S something to cry about.
Source: Dean Foods, Wednesday, August 6, 2008

ConAgra Foods Profits on Higher Prices....
Profiting on higher prices appears to be good for food manufacturers.
ConAgra Foods, Inc., a leading member of the Grocery Manufacturers Association, reported its results for the fiscal 2008 fourth quarter. Overall sales grew 15% and fourth-quarter net income rose 4.8%
Gary Rodkin, chief executive officer of ConAgra Foods commented about the strong results, “In fiscal 2008, we made progress in several important areas of our company, most notably pricing, the innovation pipeline, more effective marketing, and efficiencies.
He went on to say, "we have an even greater focus on successfully executing the initiatives in our core food operations, as well as a much stronger foundation on which to deliver predictable and sustainable profitable growth going forward.”
The Grocery Manufacturer Association and its members have been strong critics of America's move to biofuels. But it's clear this is just a calculated distraction to record profits and justify higher food prices.
Source: ConAgra Foods, Thursday, June 26, 2008
Food Before Profit

Del Monte Foods' Profits Soar on Higher Prices...
The food business is soaring high this year. Yet another major food company announced increased revenues AND profits.
Del Monte Foods Company reported growth in both its fourth-quarter and fiscal year-end earnings earlier this month.
As a leader of the Grocery Manufacturers Association, Del Monte Foods supports the GMA's campaign against biofuels. The GMA blames higher food costs on ethanol rather than higher energy, marketing and, apparently, PROFITS!
The company, headquartered in San Francisco CA, earned $50.4 million, or 25 cents per share, on sales of $1.04 billion for the quarter.
That's a 37 percent increase in earnings from the same quarter last year when Del Monte Foods earned $36.7 million, or 18 cents per share, on sales of $940.1 million.
For its fiscal year, Del Monte Foods earned $133.1 million or 66 cents per share on sales of $3.74 billion. Last year the company earned $112.6 million or 56 cents per share on sales of $3.41 billion.
The company also recently announced that it is considering selling its Starkist Seafood business.
Source: Del Monte Foods, Wednesday, June 25, 2008
http://www.foodbeforeprofit.com  

Vi ser alla vilka de skyldiga är, och vilket ekonomiskt system som gör detta möjligt!  :lol:

Mer från bigj kommer, alltid med källor som knäcker...... :wink:

MVH
bigj
Att verka för det goda...

Jbig
Avstängd på en månad
Inlägg: 2112
Blev medlem: 01 dec 2006 14:54

Mer om kapitalismen....

Inläggav Jbig » 21 aug 2008 13:42

Hejsan!

Vi fortsätter vår serie om kapitalismen och dess misslyckanden som en ekonomi för flertalets väl!

Tillväxten ger inga jobb längre – och ingen välfärd heller……
Libertinernas mantra har alltid varit att tillväxt ger mer jobb och välfärd. Idag har myten fallerat! Även hos nyliberalerna rent av…..?
Handelsekonomen Stefan Fölster, och andra libertiner ute i Europa, säger nu att tillväxten inte ger några nya jobb! Detta sa han i TV redan i mitten av mars år 2004! Inte heller ger den någon välfärd eftersom löneökningarna äter upp tillväxten - det blir inget över till välfärden!
Då uppstår ju den intressanta frågan vad skapar egentligen ökad välfärd? Kan det även ha med fördelningen att göra?
Detta talades det om i radions P1, Kanalen, efter kl. 17.00, tisdagen den 23 mars 2004.

Samtidigt tyckte direktörerna så här…
"Visst är det bra med tillväxt och ökad sysselsättning. Men den viktigaste frågan är hur länge uppgången kan fortsätta. Ekonomer är i dag tämligen överens om att det är strukturpolitiken som  bestämmer de hållbara nivåerna för sysselsättning och arbetslöshet. Frågan är inte om, utan när, den pågående ökningen av sysselsättningen måste hejdas. Sverige har i dag liksom de flesta andra länder, oavsett om de är med i EMU eller inte, ett ekonomisk-politiskt system där en självständig riksbank övervakar inflationen. Om sjunkande arbetslöshet medför att inflationen börjar ta fart kommer riksbanken att höja räntorna och bromsa den ekonomiska tillväxten."
Källa: http://www.affarsvarlden.se/art/6391 (9/8-2005)

Ute i världen kunde en sådan här röst ge uttryck för vad många kände……
”Om vi hade jord skulle vi helt enkelt stanna där och bruka jorden för våra behov. Men vi är utan jord, så vi har inget annat val än att jobba i den ekonomiska zonen även om det är mycket tungt och situationen här är väldigt orättvis. Rekryterarna sa vi skulle få hög inkomst, men som jag har upplevt det kan jag inte ens klara mina egna utgifter, och inte skicka mina föräldrar några pengar.”
Raquel, som flyttat in från landet till frihandelszonen Cavite på Filippinerna…

En bra sammanfattning är denna...
”Tolkar man det elakt betyder det att länder där fattiga, arbetslösa människor lever under existensminimum, exempelvis USA, begår en kränkning som kan nämnas i samma andetag som Saddam Husseins brutala förföljelse.”
Per Ahlin, Dagens Nyheters ledarredaktion, om att FN:s mänskliga rättigheter innefattar också sociala och ekonomiska rättigheter.
Källa: Arena #3 1999

Vi ser hur det hänger ihop, kapitalismen kan bara existera om det råder ekonomisk och social orättvisa, och extrtem fattigdom någonstans inom systemet.....med andra ord, vad är det denna ekonomiska praktik egentligen levererar.....? :wink:

MVH
bigj
Att verka för det goda...

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5393
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 22 aug 2008 09:02

En intressant ämne  men vad säger då proffsen, som vet hur man haterar data, som är objektiva och kunniga i frågan.


Jag hade en intressant diskussion på en av de mest erkänt dugliga på denna fråga i Sverige; Hans Rosling (oberoende forskare), och han sa att de senaste 20-30 åren har, totalt hela världen, barnadödligheten minskat och livslängden ökat.

Se så enkelt det kan vara biggen så slipper du våndas över data som du inte klarar av att tolka.

Jbig
Avstängd på en månad
Inlägg: 2112
Blev medlem: 01 dec 2006 14:54

Kan kapitalismen leverera? I så fall - vad?...

Inläggav Jbig » 22 aug 2008 09:13

Hejsan!

Hans Rosling är Timbros man i detta ämne, få forskare ute i världen tar honom på allvar. Inte minst sedan det framkommit att hans siffror helt bygger på Världsbankens siffror - vilka visat sig vara helt uppåt väggarna i detta ämne!  :lol:

MVH
bigj
Att verka för det goda...

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5393
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Kan kapitalismen leverera? I så fall - vad?...

Inläggav Kallekula » 22 aug 2008 10:26

Men biggen (lite rörande är det ändå). Lyssna nu på proffsen som kan tolka och behandla data. Oberoende forskare. Gör du på samma sätt när bilmecken undersöker din bil, läkaren som ska operera dig? ”Nej jag tror inte man behöver olja i bilen, nej att ta bort denna tumör är onödigt…..”
Klart att Rosling, som är en aktoritet inom detta område vet att behandla fakta/data på ett korrekt sätt. Du ska nu inte bli ledsen för att barnadödlighete minskar och livslängden ökar.

Vi vet att du propagerar och inte är objektiv. Det är lugnt biggen.  Men av och till brukar, som du vet,  vi andra berätta sanningen. Kan vara en trevlig upplysning för nytillkomna läsare.

Vad kostar Oxfilén idag på Willys 1:75/kg?


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster