Avantgardet skrev:Gäller en kvinna? Hur får du in det i det där?
Det var en chansning - anade en utfrågning bakom allt
Gällande frågan i sin helhet - jag uppfattar det ungefärligt som att du frågar efter relevansen av teori, när praktiken redan är.
Jag skulle säga att det praktiska har företräde relativt teorin, mest eftersom att teori i huvudsak förlänger praktik, istället för tvärt om. Teori ska typ leda till praktik, men praktik behöver inte leda till teori.
Men jag skulle också säga att en någorlunda teoretisk förståelse för det man praktiserar höjer den generella relevansen. Det är att kunna kommunicera vad och hur man gör, istället för att bara kunna göra det. Det finns potential att uppfattas som ännu mer respektingivande, enligt min mening. Men då är relativiteten gentemot andra - mer specifikt den som frågar alt de som lyssnar - av något högre betydelse än om bara utförandet var. Teori är böcker, är text, är ett slags avtryck av praktiken. Så att hjulet ska slippa återuppfinnas, så att all tid som annars går åt i felaktiga spår inte ska slösas av alla som är intresserade av ett ämne. Jag tänkte säga att: Teori är i mångt och mycket för andra, inte för en själv, men jag vet ärligt inte om det stämmer speciellt bra. Dock en intressant tanke.
Och samtidigt finns det olika nivåer av görande. Jag betraktar ett definitivt praktiskt utövande och kunnande som något av den högsta nivån. För att vara spjutspets inom ett område behöver man inte kunna kommunicera vad man faktiskt gör, än genom själva görandet.
Edit: Och för att faktiskt svara på din fråga, så jo, den första satsen du skriver håller jag i huvudsak med om. Den andra, gällande att kunna tala om det beror av att den etiska frågan är just en etisk fråga - det är inte en verklig, faktisk, praktisk situation. Där väntas man helt enkelt anpassa sig till kontexten, av att något logiskt frågar, varför den antagligen väntar sig ett logiskt svar. Även om det i essens är mycket intressantare, mycket mer kompetent av svaranden, att ge ett praktiskt sådant. Att visa, istället för att säga. Frågan är bara om det då förstås eller inte.