Avantgardet skrev:Är det bara jag som inte vill lokalisera "medvetandet" till just hjärnan? Jag upplever mig inte sitta och uppleva i hjärnan utan känner med hela kroppen. Vad sen medvetandet väsensenligt är, är en annan fråga. Lutar åt att tänka mig det "helt enkelt" (inte utan ironi) såsom en kvalitet hos det materiella, vilket inte utesluter att i stort sett allting skulle kunna ha en typ av "medvetande". Av detta kan man dra slutsatsen att "medvetande" för mig inte alls är särskilt magiskt. Det är mest ett "kännande" och inget mer...
Det är en kvarleva från Descartes och hans tallkottkörtelteori att medvetandet bara sitter i hjärnan.
Mitt medvetande, som just mest är känsla som du skriver, sitter i hela kroppen; det märker jag tydligt när jag tecknar, musicerar och skriver att jag gör det med hela kroppen, har minne i mnusklerna, motoriskt sådant. Sexualiteten som är en del av medvetandet sitter väl inte bara i hjärnan? Medvetandet är materiens insida, bl.a. livskänslan, existenskänslan, detta medvetande "genomströmmar kroppen". Allt är mer eller mindre medvetet och självmedvetet. Håller med. Det är inget konstigt.
Medvetandet kan ju också vara uppbyggt av materia, strålningsenergi, elektromagnetisk strålning och ännu finare sådan som genomströmmar korppen. Medvetandet behöver inte betraktas som immateriellt. Bara "den blinda" élan vital, livsviljan, som strukturerar livet/ tillvaron och ger det en inrikkning, kan betraktas om immateriell.
Varför tala om två oberoende personligheter som skulle sitta bara i hjärnhalvorna på någon när man sågat av det som förbinder hjärnhalvorna?
MVH
Algotezza